גברים ביפן סובלים מכולסטרול, לחץ דם וסוכרת בדיוק כמו הגברים במערב. הם אפילו מגניבים סיגריה פה ושם. אז איך זה ששיעורי מחלות הלב בקרב גברים יפניים בכל זאת נמוכים בחצי בהשוואה למערב?

מחקר חדש מציע שהתשובה מסתתרת בים...

ביג אין ג'פן
המחקר שפורסם בגיליון חודש אוגוסט של כתב העת American College of Cardiology, כלל 281 יפנים שחיים ביפן, 281 יפנים שחיים בארצות הברית, ו- 306 גברים לבנים שחיים בארצות הברית. כולם בשנות ה- 40 לחייהם, כולם עברו בדיקות דם לפני תחילת המחקר על מנת לקבוע את רמות חומצות השומן בדם. כולם עברו 2 בדיקות מקדימות לטרשת העורקים. אחת שמודדת את עובי דפנות העורקים בעורק הצוואר הראשי שמעביר דם למוח, ואחת שמודדת את עובי דפנות העורקים שמובילים ללב.

רמות חומצות השומן היו זהות בשלושת הקבוצות. ההבדל היחיד היה ברמות חומצת השומן מסוג אומגה- 3. אצל היפנים שחיים ביפן, רמות האומגה-3 היו גבוהות ב- 45% מהיפנים שחיים בארצות הברית, וב- 80% מהגברים הלבנים שחיים בארצות הברית. גם בשני המדדים של טרשת העורקים, הקבוצה של היפנים שחיים ביפן ניצחה בגדול.

יש הרבה דגים בים
אז מה הסוד של היפנים שחיים ביפן? הם פשוט אוכלים יותר דגים. בזכות זה, יש להם כפול חומצת שומן מסוג אומגה- 3 בדם, בהשוואה לגברים מערביים.

נכון שמאז מלחמת העולם השניה, התזונה היפנית עברה תהליך מערביזציה, אבל עדיין, צריכת הדגים ביפן היא מהגבוהות ביותר בעולם. הצריכה הממוצעת של אומגה- 3 ביפן גבוהה פי 8 מאשר במערב.

מתוצאות המחקר עולה באופן ברור שאנחנו צריכים יותר אומגה- 3 בתזונה. לא בגלל שאומגה- 3 היא שהגנה בגופה על אותם גברים, אלא בגלל שרמות גבוהות של אומגה- 3 קשורות למצב העורקים שלנו. אז או שנתחיל לאכול דגים או שנמצא דרכים אחרות לשלב אותה בתזונה שלנו.

תוספי מזון היא דרך אחת לעשות את זה. הדרך השניה היא מקורות תזונתיים. מקורות תזונתיים טובים לאומגה- 3 כוללים דגים כמו טונה, מקרל וסלמון, ומזונות כמו פשתן, שמן קנולה, סויה, טופו ואגוזים. וכנראה שלא בעוד הרבה זמן, נוכל למצוא מזונות רבים מועשרים באומגה- 3 בילד-אין, בדיוק כמו שכבר עכשיו מזונות רבים מועשרים בוויטמינים, חומצה פולית וסידן.

ורק לידע כללי, 'השערת אומגה-3' הוא מושג שמגיע ממחקר שנערך כמעט לפני 4 עשורים, על הרגלי התזונה של אסקימוסים. למרות שהתזונה של האסקימוסים דלה בפירות, ירקות ופחמימות מורכבות, ועשירה בשומן ובכולסטרול, אותו מחקר מצא בקרב האסקימוסים שיעורים נמוכים במיוחד של מחלות לב וכלי דם. המסקנה של החוקרים היתה שצריכה גבוהה במיוחד של חומצת שומן מסוג אומגה- 3 בתזונה, שמגיעה מ.. (ניחשתם נכון) דגים, היא שהצילה את המצב.

למידע נוסף ושאלות כנסו לפורום תזונה

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה