Write a comment

 

היא לא אוהבת קפה וסיגריות. גם לא במיוחד אלכוהול, ופעילות גופנית עושה לה ממש טוב. נשמע כמו הדבר הכי בריא בעולם, אבל האמת היא שאוסטיאופורוזיס (Osteoporosis) די רחוקה מזה.

הגורמים, הטיפולים והפרדוקס החלבי

שבר כלי
מבין כל המינרלים שנמצאים בגוף, סידן הוא המינרל שנמצא בכמות הגדולה ביותר. הוא חיוני להפעלת השרירים, למנגנון קרישת הדם, למניעת סרטן, לאיזון יתר לחץ דם, אבל יותר מהכל, סידן הוא המינרל של העצמות.

העצמות שלנו בנויות ככה שהן יהיו מספיק קלות בשביל לא להפריע לנו, אבל גם מספיק חזקות בשביל לשאת אותנו. הן נבנות פחות או יותר עד העשור השלישי שלנו, ומי שעוזרים להן הם תאים שנקראים אוסטיאובלסטים, התאים שאחראים לבניית עצם. אבל יש גם תאים שהורסים להם את העבודה, והם נקראים תאים אוסטיאוקלסטים. המצב הזה מתרחש בגוף כל הזמן, אבל באוסטיאופורוזיס הרעים מנצחים את הטובים ומי שנפגע מזה היא צפיפות העצם.

זה קורה בגלל גנטיקה, תזונה ובעיקר אורח חיים. קוראים לזה בריחת סידן, או אוסטיאופורוזיס (עצם מחוררת ביוונית), מחלה שנכנסה לא מזמן לרשימה השחורה של ארגון הבריאות העולמי (WHO).

בדרך כלל כשאומרים אוסטיאופורוזיס, חושבים על נשים בגיל המעבר. נשים בגיל המעבר באמת עוברות שינויים כמו הפסקת הווסת וירידה בייצור של ההורמון אסטרוגן, שהופכים אותן ליותר פגיעות. אבל בקבוצת הסיכון נמצאים גם אנשים שההיסטוריה המשפחתית שלהם מכירה את האוסטיאופורוזיס מקרוב, אנשים בעלי מבנה גוף רזה, או אנשים שנאלצו להשתמש לאורך תקופה בסטרואידים. גם הרגלים כמו עישון, קפה ואלכוהול משפיעים כל אחד בדרכו על צפיפות העצם. אלכוהול משפיע על חילוף החומרים של הסידן בגוף, קפאין משפיע על ספיגת הסידן ועישון מעצים את הפעולה של שניהם. והעובדה שאנחנו מבלים את רוב היום שלנו בישיבה מול המחשב, לא במיוחד עוזרת.

במקרה שהמצב לא מטופל, כל נפילה או חבלה (אפילו קלה) עלולה לגרום לשבר. זה קורה בעיקר במפרקי הירך, בגפיים העליונות ובעמוד השדרה. התוצאות של זה הן לעיתים בלתי הפיכות. פרט לכאבים ולשברים, חלק מהאנשים לא יחלימו מהשברים ויהפכו לסיעודיים או נכים, ואם המחלה נמצאת במצב מתקדם, חלקם לא יחלימו מהפציעה.

אוסטיאופורוזיס היא מחלה שקטה. היא לא מפריעה לאיכות החיים, ועל פי רוב מגלים אותה כשהיא כבר נמצאת במצב מתקדם, לכן חשוב לגלות אותה מוקדם ככל הניתן. לנשים מומלץ לערוך בדיקה לצפיפות העצם מגיל 65, או אפילו לפני אם קיימים גורמי סיכון, במיוחד היסטוריה משפחתית.

הגישה המערבית
האבחון המוקדם חשוב להתוויית אופי הטיפול, ולא פחות גם למניעה. קיימות מספר תרופות לטיפול ברמות שונות של אוסטיאופורוזיס - תרופות כמו אוויסטה (רלוקסיפן), שמחקות את הפעולה שעושה האסטרוגן (
ESRM) ומונעות איבוד נוסף של מסת עצם, תרופות כמו פוסלן (אלנדרונאט) שמשנה את התפקוד של התאים הורסי העצם במיוחד באזורים המועדים לפורענות כמו עמוד השדרה והירך, פורטיאו (FORTEO) שהיא תרופה יחסית חדשה, שאינה כלולה בסל התרופות, ומגבירה את הפעולה של התאים בוני העצם, או טיפול הורמונאלי חלופי שנחשב מעט פחות יעיל מהטיפול התרופתי.

פרט לטיפול תרופתי, המגמה היא בעיקר להמליץ על שינויים באורח החיים. פעילות גופנית שבונה את העצם, פעילות גופנית שמחזקת את השרירים שתומכים בעצם, ותזונה בריאה ומאוזנת שכוללת הרבה סידן.

"אין מוצרי מזון שעשירים בסידן כמו מוצרי חלב. אבל, כדאי להעדיף מוצרי חלב כמו גבינות ופחות חלב עצמו, כי חלב מכיל גם סוכר ולקטוז שמעכבים את הספיגה של סידן בגוף. מוצרי מזון נוספים שמעכבים את ספיגת הסידן הם קפאין, שוקולד, לחם שיפון או שעורה. לכן מומלץ לאכול נטו גבינה, רצוי מעט שמנה, כי שומן מעודד את הספיגה של סידן בגוף. גבינות כאלה יכולות להיות גבינה צהובה או גבינת ריקוטה. אנחנו צריכים 1,200 מ"ג סידן ביום, שאפשר לתרגם את זה לשני גביעים של 250 ג' גבינה. זה לא מעט, ולכן כדאי  לעשות השלמות עם תוסף מזון וליטול גם תוסף של ויטמין D (במידה והוא חסר) כי הוא הוויטמין שמוביל את הסידן לעצמות" מסביר ד"ר עמיאל פייגנבאום, רופא מומחה ומנהל מרכזי הבריאות ע.ש.ר. 

      

הגישה ההוליסטית
בתזונה הטבעית, מוצרי חלב נחשבים דווקא לגורם לבעיה, ולא לפתרון שלה. "חלבון מן החי, כמו מוצרי חלב, ביצים ובשר, מעודדים יצירת סביבה חומצית בגוף. כדי לאזן את הגוף ולהחזיר אותו לסביבה הטבעית שלו שהיא בסיסית, הגוף מושך סידן מהעצמות, וזה אחד הגורמים, יחד עם שינויים הורמונאליים וחוסר בפעילות גופנית, שמובילים לבריחת סידן" מסבירה תרצה שוהם, יועצת לאורך חיים בריא.  

הפתרון של התזונה הטבעית הוא לא להרבות בחלבון מן החי, אלא להעדיף חלבון שמגיע מקטניות (במיוחד סויה ושעועית), אגוזים, זרעים כמו שומשום מלא על מוצריו (חלבה, טחינה), פירות וירקות (במיוחד ירקות ירוקים ועליים) ולהרבות בפעילות גופנית. "השלמה של סידן ממקורות תזונתיים אחרים חשובה במיוחד, ואפשר להסתפק גם ברבע ואפילו בשליש מהכמות היומית המומלצת של סידן" מוסיפה שוהם.

זו גישה לא מאוד רווחת, ולמרות שלאחרונה היא תופסת תאוצה, ברפואה הקונבנציונאלית לא ממש מחבבים אותה. "סידן הוא מינרל. ובדומה למינרלים האחרים, הוא לא בסיסי ולא חומצי. זה ידוע ומוכח שגורם הסיכון העיקרי לבריחת סידן נובע מתזונה שחסרה במוצרי חלב. הגוף שלנו צריך סידן, והמקור העיקרי לסידן הוא מוצרי חלב" מוסיף ד"ר פייגנבאום.

סידן. בזמן
לפי הרפואה הסינית, הכליות שומרות על הג'ינג, תמציות האנרגיה היקרות איתן אנחנו נולדים. כאשר מאגרי האנרגיה האלה מתרוקנים רואים את זה בשיער שמאפיר, או במחלות כמו אוסטיאופורוזיס, כי הכליות אחראיות גם על בניה של העצמות. האנרגיה הזאת מטבעה הולכת ומתכלה, אבל יש כמה דברים שמאיצים את התהליך הזה, כמו תזונה, מתח, עישון, אלכוהול, או פעילות גופנית מוגזמת שמתישה את הגוף.

חוץ מלהימנע מכל הדברים האלה, הרפואה הסינית ממליצה להעשיר את התזונה במזונות שעשירים בסידן כמו טחינה, אגוזים ושקדים, סויה וטופו, ירקות ירוקים כמו ברוקולי, אצות, קיטניות ודגים. "כדי לעזור לגוף לספוג את הסידן בצורה טובה יותר, מומלץ לאכול גם מזונות שעשירים בוויטמין D, כמו כבד, דגים וביצים. מעבר למזונות שעשירים בסידן, מומלץ להימנע ממזונות שלפי הרפואה הסינית יש להם אנרגטיקה חמה, כמו מזון שמן, מטוגן, חריף, אלכוהול וקפה" מסבירה אדווה מור, מטפלת ברפואה סינית. 

גם ברפואה הסינית המסורתית, שבימים רגילים לא מתקרבת למוצרי חלב, ממליצים על תזונה שכוללת מוצרי חלב כחלק מהטיפול באוסטיאופורוזיס, לאנשים שמתקשים להיפרד מהם. "הרפואה הסינית ממליצה להמעיט במוצרי חלב, כי העיבוד שלהם בגוף הוא לא טוב והם מעודדים יצירת לחות שמתבטאת בליחה, עייפות ובעיות עיכול. אם כבר, כדאי להעדיף מוצרי חלב מחלב עיזים, שדומה יותר בהרכב שלו לחלב אם"

פרט לתזונה, ממליצים על דיקור סיני בנקודות שמחזקות את הכליות, ונקודות שעוזרות לספוג את המזון (ובמיוחד סידן) בצורה יותר טובה. גם צמחי המרפא מאוד יעילים בטיפול באוסטיאופורוזיס. הם יכולים לעזור לספיגה של סידן, לחזק את הכליות וחלקם אפילו מכילים סידן בעצמם. "חשוב להדגיש שבאוסטיאופורוזיס קשה להחזיר את המצב לאחור, אבל אפשר בהחלט למנוע את הכאבים והתדלדלות נוספת של העצם. לכן חשוב להקפיד על הרגלי תזונה ואורח חיים מוקדם ככל הניתן כדי למנוע את המחלה".

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.