הגיע הזמן לחשוב הוליסטי. לא בגלל שאנחנו בתקופת חגים וזה זמן להחלטות גדולות והתחלות חדשות (או לחילופין לדיאטה). חשיבה הוליסטית חשובה תמיד, בגלל שהבריאות המנטאלית שלנו חשובה בדיוק כמו הבריאות הפיסית, וברגע ששתיהן מסתדרות אחת עם השניה, כל השאר מסתדר מעצמו.

שתו (2 ליטר של מים!) לחיי האני החדש שלכם

צ'י Qi

על פניו, אתם מנהלים אורח חיים בריא. אתם הולכים לחדר כושר, אוכלים בסדר ולא סובלים מאף בעיה בריאותית. אז איך זה שאתם מרגישים עייפים ורצוצים הרבה יותר מאשר רעננים ונמרצים?. לא חסרים מומחים שמאמינים כי התשובה לשאלה הזאת נמצאת במערכת רפואה בת 5,000 שנים. אולי קצת ישנה, אבל כמו חדשה. לפי הרפואה הסינית המסורתית, צ'י היא אנרגית החיים שזורמת לאורך ערוצים מיוחדים (מרדיאנים) בגוף והיא נחוצה לתחושת חיוניות. כולנו נולדים עם מאגר של צ'י, שהולך ומתרוקן ככל שאנחנו מתבגרים. אבל, אנחנו לא ממש עוזרים לה. אורח חיים קדחתני, עבודה תובענית, משטר נוקשה של פעילות גופנית, תזונה לא נכונה (הרבה סוכר, קפאין ושומן) וסטרס הם הרגלים אנטי-צ'י. הם גורמים לאנרגיה הכללית להיחלש ולנו להיות עייפים, חולים או סתם עם מצבי-רוח משתנים בתדירות גבוהה. אבל את האנרגיה החיונית הזאת אפשר לחדש בעזרת פעילות מעודדת צ'י. מסורות מהמזרח מאמינות בפעילות גופנית כמו טאי צ'י וצ'י-קונג כדי לעזור לשמור על הגוף. ולפי מה שהם אומרים, זה יכול לסייע בטיפול בבעיות כמו דיכאון וחרדה ועד למחלות כרוניות כמו מחלות לב, דלקת מפרקים ועוד. אבל אל תדאגו אם אתם עדיין מעדיפים להזיע בשיעור קיק-בוקס. קודם כל בגלל שכל עוד אנחנו עושים משהו עם הגוף זה בסדר. וחוץ מזה, הסינים מאמינים שאנחנו נמשכים באופן אינטואיטיבי לדברים שעושים לנו טוב.

תזונה

אם פעם אמרו שאנחנו מה שאנחנו אוכלים, היום מאמינים שאנחנו מה שאנחנו יכולים לעכל ולספוג. במהלך זמן חיים ממוצע, בערך 100 טונות של מזון עוברים במערכת העיכול ובערך 300,000 ליטר של מיצי עיכול מיוצרים כדי לפרק אותו. עיכול ועיבוד מזון משפיעים על כל תהליך בגוף. מרמות האנרגיה ועד לבריאות הפיסית והנפשית. וכאשר פעולת העיכול לא עובדת כמו שצריך, הגוף לא סופג ויטמינים, מינרלים וחומרים אחרים. ולפי מה שאומרים, ככה בדיוק מתחילות מחלות. החדשות הטובות הן שדי בקלות אנחנו יכולים לעזור לעיכול לחזור למסלול, באמצעות הרגלים פשוטים, כמו לעיסה מספקת וארוחות קבועות. לעיסה יכולה לשפר את העומס על מערכת העיכול, בגלל שהאנזימים והרוק עוזרים לפרק את המזון לפני שהוא מגיע לקיבה. ארוחות קבועות חשובות בגלל שמערכת העיכול שלנו עובדת במחזוריות של 12 שעות, ולקראת סוף היום אפילו היא מתחילה להתעייף. אם אנחנו אוכלים בשעה מאוחרת, לא כל המזון מתעכל, פחמימות מתחילות לתסוס במעיים, וחלבונים מתחילים להירקב. וכמובן שחלק חשוב בעיכול תקין מורכב גם ממזונות ידידותיים למעיים. ההמלצה היא ש-2/3 מהתזונה תהיה מורכבת ממזון בסיסי (כמו ירקות, פירות ושמנים טובים) ורק שליש ממזון חומצי (כמו חלבון מהצומח ומהחי, קטניות, קפה, אלכוהול). ובכל מקרה, אם יש סוג מסוים של מזון שלא מסכים אתכם (למשל חלב) אל תדברו איתו.  

מדד ה- H

רמות לחץ דם, כולסטרול וסוכר הם מדדים שאנחנו מדקלמים בעל-פה, גם אם יעירו אותנו באמצע הלילה. אבל חלק מהמומחים טוענים שיש סמן בריאות חדש. קצת פחות מוכר, אבל הרבה יותר מבטיח. בימים כתיקונם, הכימיה המורכבת של הגוף נשמרת על ידי תהליך שנקרא מתילציה (Methylation) שעוזר לאזן את הכל. מסוכר, אדרנלין, כולסטרול, חוסן העצמות ועוד. כאשר התהליך הזה לא מתרחש כמו שצריך, נוצרות רמות גבוהות במיוחד של חומצת-אמינו לא ממש רצויה, שנקראת הומוציאסטין (Homocysteine). איך חומצת אמינו יכולה להיות לא רצויה? אם היא יכולה לפגוע בכלי-הדם, בתאים, במנגנון הקרשות דם ולכן להגביר את הסיכון להיווצרות קרישי דם, שבץ ומחלות לב, אפשר להבין את זה. מחקרים קליניים מסבירים כי רמות גבוהות של הומוציאסטין יכולות להיות תוצאה של הרבה דברים. סטרס למשל, נמצא על הכוונת. איך יודעים שרמות גבוהות של הומוציאסטין מוציאות את הכימיה של הגוף מדעתה? בקלות. בעיות בריכוז ובזיכרון, בעיה בשמירה על המשקל, פיוז קצר, דיכאון ועייפות כולם יכולים להיות תוצאה של הומוציאסטין. החדשות הטובות הן שהיא אולי עושה הרבה רעש, אבל עם פחות קפאין ואלכוהול, פחות בשר אדום, יותר ירקות ירוקים, יותר ירקות ממשפחת המצליבים (ברוקולי, כרובית), יותר ויטמינים מקבוצת B, קטניות, אגוזים וגרעינים היא מקפלת את הזנב.

פעילות גופנית

עייפים מדי? עסוקים מדי? לרובנו הרבה יותר קל למצוא תירוץ להגיד לא לפעילות גופנית, מאשר להיכנס לשגרת כושר. השאלה מה המחיר שאנחנו משלמים?. לפי מומחים רבים, פעילות גופנית היא לא פחות מאשר הדרך הבטוחה ביותר לשמור על איזון בין גוף לנפש. אנחנו לא מדברים על להזיע. פעילות גופנית היא הרבה יותר מדרך לשרוף קלוריות. היא משפיעה ברובד עמוק על הגוף והנפש, היא מאזנת את ההשפעה השלילית של מתח, היא משחררת מוליכים עצביים טבעיים של הגוף (כמו סרוטונין, אדרנלין ודופאמין), וידוע שבזכות זה היא יכולה להקל על דיכאון ובעיות נוספות. אבל מעל לכל, היא פשוט תורמת להרגשה טובה. אז אחרי שהשתכנעתם, כמה לעשות ומאיזה סוג? לפי מומחים הכי טוב לגוון. אירובי (לבריאות המערכת הקרדיווסקולארית ולדיאטה), משקולות (בשביל החיטוב), מתיחות (בשביל הרקמות העמוקות), פילאטיס (לחיזוק שרירי הליבה והיציבה) ויוגה (בשביל הנפש).

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה