בחלק מהמקרים, מחלת הסרטן מגיעה ללא סיבה. אבל סרטן היא לא רק שאלה של גנטיקה ומזל. למעשה, רוב המחקרים העכשוויים יודעים להגיד שניתן למנוע לפחות שליש מהצורות השכיחות ביותר של סרטן על ידי הפסקת עישון, תזונה, פעילות גופנית ושינויים באורח החיים.

סרטן. כל מה שצריך לדעת כדי לא להיכנס לסטטיסטיקה.

עישון

אם אתם עדיין לא יודעים שעישון עלול לגרום לסרטן, כנראה שחייתם מתחת לסלע ב- 20 השנים האחרונות. עישון הוא אשף בגרימת סרטן. לפי קרן המחקר למחלת הסרטן באנגליה (Cancer Research UK) עישון סיגריות הוא גורם הסיכון היחיד והמשמעותי ביותר שאפשר להימנע ממנו. לפי ההערכות, עישון אחראי ללמעלה מ- 29% של כלל מקרי הסרטן, ולמותם של מיליוני אנשים בחמישים השנים האחרונות. בערך מחצית מהמעשנים ימותו בגלל ההרגל שלהם, שיכול לגרום לסרטן הריאות ולרשימה ארוכה של סוגים אחרים של סרטן.

משקל

לפי ההערכות, בשנה הבאה יהיו פה הרבה יותר אנשים שיסבלו מהשמנת יתר, ביניהם גם ילדים. זה אומר יותר מחלות לב, יותר שבץ, יותר סוכרת מסוג 2 וכמובן, יותר סרטן. מומחים מאמינים כי אפשר להימנע מעשרות אלפי מקרים של סרטן אם נשמור על משקל גוף (BMI) תקין. עודף משקל משפיע במידה רבה על הסיכון להתפתחות סרטן השד, שלפוחית השתן, הכליות והלבלב.

תזונה

תזונה מאוזנת ובריאה היא נשק נוסף במלחמה נגד הסרטן. לא רק בשביל להפחית במשקל או להישאר רזים. מחקרים הוכיחו כי מזונות מסוימים עשויים להפחית בצורה משמעותית את הסיכון לחלות במחלה, ומזונות מסוימים עושים בדיוק ההיפך. בתור התחלה, התזונה לא צריכה לכלול יותר מדי שומן. מחקרים שונים שנעשו בהקשרים שונים, קשרו צריכה גבוהה של שומן מהחי עם סיכון גבוה יותר להתפתחות סרטן השד. גם בשר אדום ובשר מעובד נקשרו לסיכון גבוה יותר להתפתחות סרטן המעי. צריכת מלח, שבדרך כלל קשורה ללחץ דם ומחלות לב, יכולה גם היא להגביר את הסיכון לחלות במחלה. 16 גרם מלח ביום (עשרה גרם יותר מהכמות היומית המומלצת) משלשים את הסיכון להתפתחות סרטן הקיבה, אז תהיו עדינים עם החומר הלבן. עם פירות (תאנים, אשכולית, ענבים אדומים, פירות יער, תפוחים, קיווי, פירות יבשים), ירקות (אבוקדו, ברוקולי, גזר, שום, עגבניות, תרד), שקדים ואגוזים, אצות, סויה וקטניות אתם יכולים להרגיש חופשי.

אלכוהול

אנחנו לא רוצים להיות אלה שאומרים לכם להפסיק לגמרי לשתות אלכוהול. אבל ממש לא אכפת לנו להיות אלה שממליצים לצמצם את צריכת האלכוהול לרמה סבירה ובטוחה. אלכוהול נחשב כמגביר את הסיכון להתפתחות סרטן הפה, הגרון, הושט, השד, המעי והכבד. מומחים מאמינים כי אפשר למנוע לפחות 6% מהמקרים, אם מצמצמים את צריכת האלכוהול.

פעילות גופנית

פעילות גופנית היא כמו תוכנית חיסכון. משקיעים זיעה ואנרגיה ומרוויחים הגנה מפני מחלות לב, השמנת יתר, סוכרת ודיכאון. ממצאי מחקרים אחרונים מראים בצורה משכנעת כי השילוב של נעלי ספורט וקצת זיעה, מפחית את הסיכון להתפתחות סרטן המעי ב- 25%, ואת הסיכון להתפתחות סרטן השד בקרב נשים אחרי גיל המעבר ב- 80%.

שמש

עוד אחד מגורמי הסיכון שאפשר להימנע מהם יחסית בקלות. במציאות, זה לא ממש ככה. למרות האזהרות החוזרות ונשנות על הסכנה שבחשיפה לשמש, מספר האנשים שסובלים מסרטן העור הוכפל ב-20 השנים האחרונות. רוב האנשים נמצאים בקבוצת הגיל 15-34. המניעה פשוטה. גם בשעות שלא נחשבות מסוכנות, יש להקפיד על שימוש במקדם הגנה (כולל אזורים כמו אוזניים וכפות הידיים והרגליים) ולחדש את המריחה במרווחי זמן קבועים.

סקס

כאילו שהרשימה נגד יחסי מין לא מוגנים לא מספיק ארוכה, מומחים מאמינים כי הם יכולים להוביל גם להתפתחות סרטן. יחסי מין לא מוגנים יכולים לגרום להתפשטות וירוס הפפילומה האנושי (HPV) שקושר להתפתחות סוגים שונים של סרטן, ביניהם סרטן צוואר הרחם, סרטן הנרתיק ועוד.

איכות סביבה

עישון, שתיית אלכוהול וחשיפה לשמש הם בין הגורמים השכיחים ביותר לסרטן, אבל גם לזיהום האוויר יש את החלק שלו. חומרים מזיקים באוויר חשודים באחריות לשלושה אחוזים מכלל מקרי סרטן הריאות. כדי לצמצם את זיהום האוויר ואת הסיכון שלנו לחלות במחלה, מומלץ ללכת ברגל, לרכב על אופניים, או להשתמש בתחבורה ציבורית בכל הזדמנות. את כלי הרכב הפרטי תשאירו בבית.

קוסמטיקה

השכיחות של מקרי סרטן הפה עלתה ברבע במהלך העשור האחרון. אבל לא בכל המקרים אשמים הרגלי השתייה והעישון שלנו. מחקרים מצאו למשל, שחלק משטיפות הפה מכילות כמות כפולה של אלכוהול בהשוואה ליין, ועלולים לגרום לסרטן הפה. מחקר אחר מצא שבכל יום, אשה ממוצעת משתמשת ב- 175 כימיקלים שונים לטיפוח הגוף. חלק מהחומרים האלה קשורים להתפתחות סרטן. עדיף להשתמש בתכשירים טבעיים, שאינם מכילים אלכוהול, ולזרוק לפח מוצרים שעברו את תאריך התפוגה שלהם. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה