מודאגים שהמוח שלכם מתייבש? יש לכם סיבה טובה. מחקרים מראים שזה באמת ככה. וזה אפילו מתחיל הרבה יותר מוקדם ממה שכולנו חשבנו.

אבל לפני שאתם מספידים אותו, יש כמה דברים שכדאי שתדעו עליו. כמו למשל שאחד הדברים שהוא הכי אוהב, זה לעשות סקס (או אפילו רק לחשוב עליו) ולאכול שוקולד מריר.

כוח המחץ

לפי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת וירג'יניה (Virginia), המוח שלנו מגיע לשיא שלו  בגיל 22, וחמש שנים מאוחר יותר (בגיל 27 הרך) הוא מתחיל את המסע הארוך שלו לאחור. שבע שנים, 2,000 משתתפים (מגיל 18 עד 60 ) ומבחן, שהוא בדיוק אותו מבחן שרופאים משתמשים בו כדי לאתר סימנים מוקדמים לדמנציה, הספיקו לחוקרים בשביל לקבוע את המסקנה הקשה. אבל החדשות הן לא רק רעות. ככל הנראה, הזיכרון שלנו נשאר ללא פגע עד גיל 37 בממוצע, ויכולות שמבוססות על ידע מצטבר (כמו אוצר מילים, או ידע כללי) נמצאות בעלייה עד גיל 60.

אבל יש גם כאלה שטוענים שהמוח שלנו הוא יותר מפעל של חומרים כימיים, ופחות מחשב כמו שחשבנו עליו עד היום. אחד מהם הוא טרי הורן (Terry Horne) שכתב את הספר 'ללמוד איך לאמן את המוח' (Teach Yourself Training Your Brain).

הוא בן 65 ויש לו עוד שני דברים בחיים שהוא רוצה להספיק. אחד זה לגלות לנו את הסודות למוח טוב יותר, והשני זה למגר את העוני בעולם. הוא לא מלכת היופי ואמא שלו היא לא החברה הכי טובה שלו. הוא פסיכולוג קוגניטיבי, שלטענתו פיתח את המודל המתקדם ביותר להבנת הדרך בה המוח שלנו עובד.

בניגוד למה שכולנו חושבים, הורן טוען שאנחנו לא קורבן פאסיבי של הגנטיקה והתדרדרות קוגניטיבית ומנטאלית היא לא בלתי נמנעת. הפתרון לטענתו מבוסס על בחירות נכונות לאורח חיים, והספר שלו מציע רשימה שלמה של דברים שאנחנו צריכים לעשות ודברים שאנחנו לא צריכים לעשות כדי לשפר את הכוח של המוח.

סקס ושוקולד מריר
לפי הספר, שמבוסס ומגובה במחקרים העדכניים ביותר בעולם, אנחנו צריכים לשכוח מסודוקו, פאזלים ומשחקי מחשב. אם אנחנו באמת רוצים לאמן את המוח שלנו, אנחנו צריכים לאכול שוקולד מריר, לעשות הרבה סקס ולאכול דג מלוח על הבוקר.

רוב ההמלצות בספר הן בבחינת הגיון פשוט, כמו למשל שסטרס רע לתהליכי חשיבה, כמו גם עישון, מריחואנה ואלכוהול. צחוק לעומת זאת, נחשב לדרך הטבעית של הגוף להקפיץ את רמות הסרוטונין, המוליך העצבי שקשור למניעה של דיכאון, ולכן גם לבריאות המוח. בגלל זה הוא טוען שכדאי שהחברים שלנו יהיו אנשים עם חוש הומור בריא ותחומי עניין דומים לשלנו. זאת גם הסיבה שלא כדאי לנו לצפות באופרות סבון. יש שם רק אנשים ציניים, בכיינים ומתלוננים סדרתיים. 

אז מה כן צריך לעשות בשביל לשמור את המוח שלנו על אש קטנה? ביצים, בשר ודגים קרים טובים בתור ארוחת בוקר. גם בצהריים כדאי לנו להיצמד לחלבונים, כמו דגים, ולצרף להם ירקות ירוקים כהים. את הפחמימות הוא ממליץ לנו לשמור לארוחת הערב, ואת כל זה ללוות בהרבה תה, עדיף ירוק. מלחם, פסטה, פיצה, קפאין, אלכוהול ובשר אדום כדאי לנו לשמור מרחק.  

רשימת ההמלצות שלו כוללת גם לחבק תינוק מדי פעם, לעשות תואר ראשון במנהל עסקים, ולרמות לפעמים בשיעורי בית. המוח שלנו מתפקד יותר טוב עם עזרה מההורים או מחברים.

שוקולד מריר טוב בגלל שהוא מכיל כימיקלים רבים, מגנזיום ונוגדי חימצון שמעבירים למוח הכל, מאספקה שוטפת של חמצן ועד להפחתת הסיכון למחלות לב, נזק מוחי ושבץ. הוא מרגיע את השרירים שעוטפים את כלי הדם, משפר את זרימת הדם למוח ובאופן כללי עוזר לו לחשוב הרבה יותר טוב.

סקס זה כבר סיפור אחר. על סקס הוא עשה מחקר רציני, שבדק מה קורה לנו במוח, מהרגע שאנחנו רק חושבים עליו בתור אופציה, ועד לשלב המעשי. הוא מצא שהמוח שלנו עובר שבעה שלבים, שבארבעה מתוכם הוא זיהה בדיוק את אותה תגובה כימית במוח. כולם גורמים לעלייה בשחרור של הורמונים וכימיקלים שעוזרים לתהליכי חשיבה. העלייה בהורמון אוקסיטוצין לדוגמא, מגבירה את המוכנות לחשוב על פתרונות חיוביים. העלייה ברמות הסרוטונין עוזרת גם לחשיבה יצירתית, וגם לרגיעה וחשיבה הגיונית ולוגית.

לפי מה שהוא אומר, הסטודנטים שלו, שהיו שפני הניסיונות שלו, הצליחו לשפר את ציון ה- IQ שלהם ב- 14 נקודות. למתקדמים, הספר האחרון שלו, 'ללמוד איך לאמן את המוח אחרי גיל 50' (Teach Yourself Training Your Brain For the Over 50S) מסביר איך לשפר את הזיכרון ואיך להתגבר על קולגות צעירים. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה