אסתמה היא מחלה דלקתית כרונית בה מעורבים כלי הנשימה, אשר מקשה על פעולת הנשימה, לעתים עד תחושת מחנק. זוהי למעשה רגישות יתר של דרכי הנשימה לגורמים שונים, אלרגנים בעיקר, והתגובה של הגוף עלולה להתבטא בהתכווצות שרירי הסימפונות, בהיצרות משמעותית של דרכי האוויר בהם, ובקושי ניכר לנשום כהלכה.

אדם המתפקד באופן רגיל ונורמאלי יתקשה לפסוע צעדים בודדים בעת התקף אסתמה חריף. רופאים מתייחסים להתקף קוצר נשימה כאל התקף לב, לא פחות. בעבר ייחסו את המחלה ליסוד נפשי, אך כיום הסברה הרווחת היא כי למחלה גורם אלרגני, לצד גורם תורשתי. בשל הגורם האלרגני, כמו למשל שינויי מזג אוויר או אבקני פרחים הנישאים באוויר, מתפרצת האסתמה בעיקר בעונות מעבר.

מחלה של העולם המערבי
אסתמה היא מחלה עיקשת וקשה לריפוי. הרפואה הקונבנציונאלית מטפלת בה באמצעות משאפים, חלקם על בסיס סטרואידים, המחזקים את מערכת הנשימה ו"נותנים קונטרה" לכיווצי השרירים בסימפונות. אסתמה תוקפת צעירים ומבוגרים, גברים ונשים, ללא הבדלי דת או גזע. אבל אין ספק שתושבי העולם המערבי לוקים בה יותר מאלו במדינות מתפתחות ובלתי מפותחות, בין אם במדינות אסיה או אפריקה.

מכאן נפוצות גם שיטות ריפוי טבעיות לסיוע לחולי אסתמה ולסובלים מקוצר נשימה. רובן אינן מציעות רפואה מוחלטת מהמחלה, אלא הרגעה בסימפטומים – בדיוק מה שהמשאפים למיניהם מציעים: רגיעה וחזרה לחיים רגילים, עד להתקף הבא.

הכירו שיטות טיפול מובילות לטיפול באסתמה ובקוצר נשימה.

תזונה בסיסית
אין הכוונה להסתפקות במועט אלא לתזונה שאינה חומצית. ככלל, התזונה המערבית היא חומצית מדי, ומטילה עומס על המערכות שתפקידן לאזן את רמת החומציות, למשל כליות, הזעה – וגם ריאות. עם הזמן, יורד כוחן של מערכות אלה, רמת החומציות עולה, ואחת התגובות לרמהת חומציות גבוהה בדם היא אסתמה.

מה עושים? מוציאים מהתפריט חלבונים, שומנים וסוכרים, הקשים לעיכול ומגבירים את רמת החומציות בגוף. בשר, חלב ומוצריו, דג ועוף מעמיסים על הקיבה ומעלים את החומציות. במקומם אוכלים ירקות, פירות, אגוזים, שורשים. זה נכון תמיד ונכון שבעתיים כדי למנוע ולטפל בהתקף אסתמה.

אמבטיית אדים
ההזעה מנקה את הגוף, פותחת את נקבוביות העור ומשפיעה גם על הריאות ודרכי הנשימה. הן הרפואה הטבעית והן זו הקונבנציונאלית מכירות בקשר בין העור לדרכי הנשימה (לא לחינם נקראת מחלת העור הנפוצה אטופיק דרמטיטיס כ"אסתמה של העור), ומה שטוב לעור יסייע גם לנשימה.

המים החמים והאדים עוזרים לרפות שרירים ולהרחיב את כלי הנשימה. לאמבט האדים אפשר להוסיף שמן אקליפטוס או מרווה, שהאדים העולים מהם מסייעים אף הם בשחרור השרירים ובהרפיית הגוף.

קפה שחור
נשמע מוזר או פשוט מדי? העובדה היא כי ספל קפה שחור חזק וחם עוזר גם כן לרפות שרירים ולהרגיע את הגוף. בלי סוכר, בלי חלב, הם רק יהרגו את האפקט.

מה שחשוב הוא שאם כוס אחת לא עזרה, אין טעם להמשיך ולשתות. קפה מעלה את רמת החומציות בגוף, ואם אינו מסייע בכמות קטנה הוא עלול להזיק בכמות גדולה.

מלח-מים
המיסו בכוס מים חמימים חצי כפית מלח וחצי כפית סודה לשתייה, ערבבו טוב – ושתו. כיף זה לא, יעיל דווקא כן. זו תרופה פשוטה שמשחררת את הסתימות באף ובעיקר בגרון.

קליפת עץ הדובדבן הפראי
את התה מפיקים מקליפת העץ ולא מהעלים, בשל רמת הציאניד הגבוהה באופן יחסי המצויה בהם. לכן יש לקנות את התה בחנויות טבע מוכרות. צמח חליטה זה מצוין לטיפול בהפרעות נשימה. אפשר גם לקנות את קליפת הגזע ולהשרות אותה ליממה ואז לשתות את המשרה.

זהו אחד הצמחים הידועים והמוכרים בתרומתו החיובית לטיפול בבעיות נשימה.

תאנים
חולי אסתמה סובלים מלחות פנימית מוגברת. זו הסיבה שלרוב הם יחושו טוב יותר באוויר יבש, ורבים מהם נוסעים למדבר, פשוטו כמשמעו, כדי להחלים, וראו את העיר ערד אשר במשך שנים שימש מקום מזור ועיר מפלט לחולי אסתמה ולסובלים מבעיות נשימה.

ולעניין: תאנים מסייעות בניקוז הליחה והלחות הפנימית המוגברת. השרו 4 תאנים מיובשות בכוס מים למשך לילה. בבוקר אכלו את התאנים ושתו את המים.

בצל, שום ודבש
שני השורשים יעילים אף הם לספיחת נוזלים מהגוף ולהקלה על דרכי הנשימה. כך גם הדבש, שחולים רבים פשוט נושמים מעל צנצנת דבש פתוחה.

וכך תעשו: קצצו 3-4 שיני שום וערבבו עם כף בצל קצוץ. הכניסו לצלוחית עם 2 כפות דבש – ואכלו בתאבון. עדיף לא לשמור את המרקחת בצנצנת, כי חלק מהחומר הפעיל יתנדף ויאבד. זמן הכנה משוער: 2 דקות. למה לא לאכול טרי מספר פעמים ביום?

זרעי קימל
שפכו מים רותחים על כפית זרעי קימל ונשמו את האדים. אדי הקימל מרחיבים את הסימפונות ועוזרים לנשימה.

פעילות גופנית
יוגה, פילאטיס, שחייה, התעמלות, תרגילי נשימה, אפילו הליכה פשוטה. יש הרבה פעילויות ספורטיביות המסייעות לשחרר את הלחץ בבית החזה ולפתוח את הריאות לנשימה. אם יש פעולת מניעה, היא טמונה בפעילות ספורטיבית המכוונת להחזיר לגוף גמישות, חיוניות, כוח ומרץ. אין הכוונה לפעילות אירובית כמו ריצה, שאולי תסייע לנשימה אבל מסוכנת לגב ולעצמות כף הרגל ולכן אינה מומלצת.

פעילות גופנית "רכה", כמו אלו שהוזכרו, יחזקו את הגוף בכלל ואת מערכת הנשימה בפרט, וכשהגוף חזק, מי צריך תכשירים, תרופות וסטרואידים.

נשימה קלה ורפואה שלמה!
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה