כולנו סובלים ממתח גבוה מדי פעם. למעשה, אם יש לכם פרזנטציה חשובה בעבודה, או שאתם מתמודדים באולימפיאדה, סטרס יבטיח שתהיו ברמת הביצועים הטובה ביותר שלכם. אבל כאשר תהליכים של עודף מתח מנטאלי מתגנבים לחיי היום יום, מתחילות הבעיות. ומסתבר שגברים עושים את זה אחרת מנשים. סטרס סומן כגורם משמעותי בהתפתחות טווח של מחלות "גבריות", ממחלות לב ועד לנדודי שינה.

איך להתמודד עם סטרס, ומה גברים יכולים ללמוד מנשים

גברים וסטרס

כדי שנהיה בטוחים שאנחנו מדברים באותה שפה, נתחיל בהגדרה: סטרס הוא מתח רגשי, שגורם לנו להרגיש שזה גדול עלינו, אנחנו פשוט לא יכולים להתמודד. לכל אחד יש מדד סטרס אישי, ואירוע מלחיץ בשביל אחד יכול להיות הזדמנות הזהב של אחר.

כולנו נלחצים מדי פעם. בטווח הקצר זה אפילו בסדר גמור. אנחנו נלחצים כי הסטרס מועיל לנו. לפני מיליוני שנים, בתור אנשי מערות עם זקן ארוך ונבוט ביד, סטרס היה מה שהניע את תגובת הילחם או ברח (fight or flight), הציף את המערכות שלנו באדרנלין והכין אותנו להתמודד עם הסכנה, או לברוח ממנה כמה שיותר מהר.

סטרס היה פתרון נקודתי לבעיה נקודתית. ובשביל המטרה הזאת, הוא היה מושלם. אבל בימים האלה, נדיר שאנחנו נקלעים לסיטואציות שממש מאיימות על החיים. במקום זה, יש לנו את הלחץ של החיים המודרניים שמתחיל את תגובת הסטרס שלנו, בין אם אלה הרים של עבודה, בעיות אישיות בבית, בעיות כלכליות, או חלילה הבריאות. הרבה פעמים מה שמניע את תגובת הסטרס שלנו הוא שינוי. שינוי גדול מדי, מהיר מדי, הוא גורם משמעותי לסטרס. במיוחד אם הוא נעשה בלי ההסכמה שלנו.

ואז הסטרס חורג מהתפקיד המקורי שלו, ומתחיל להיות כרוני. תגובה אבולוציונית לא מתאימה לחיים המודרניים. בטווח הקצר, עודף מתח יכול להתבטא בנדודי שינה, עצבנות, חוסר סבלנות. אצל גברים הוא יכול להוביל גם להתפתחות חרדה, ירידה בליבידו. בנוסף, אנשים שנמצאים בסטרס לפעמים מתקשים לקבל החלטות, אז הם מדליקים עוד סיגריה, או שותים עוד כוס קפה.

סטרס כרוני ומתמשך עלול להוביל גם להתפתחות בעיות עיכול, כאבי ראש. בטווח הארוך, סטרס ממושך יכול להגביר את הסיכון להתפתחות בעיות לב, התקף לב ושבץ. מחקר שנערך השנה באוניברסיטת קולג' (University College) בלונדון הראה לראשונה את הקשר הזה בצורה ברורה: כאשר אנשים נמצאו בסיטואציות מלחיצות, הרמות של הורמון הסטרס קורטיזול עלו. קורטיזול הוא (בין היתר) זה שגורם לעורקים להתכווץ ולאבד מהגמישות שלהם.

גברים, נשים וסטרס

מומחים מאמינים שהאבולוציה הכינה נשים להתמודד טוב יותר עם סטרס של חיי היום יום במאה ה-21. החדשות הטובות הן שגברים יכולים ללמוד לשמור על עצמם מההשפעה השלילית של סטרס, באמצעות צעדים פשוטים.

גם גברים וגם נשים משחררים בתגובה לסטרס הורמוני סטרס. אבל נשים עושות את זה עם ההורמון אוקסיטוצין, שיש לו השפעה מרגיעה. בנוסף, בסיטואציות לחוצות, נשים אוספות סביבן את האנשים הקרובים ביותר, מדברות על מה שמטריד אותן ומוצאות לפחות כתף אחת לבכות עליה. נכון, במקרה של נמר שמאיים לטרוף אותנו זאת לא התגובה הכי יעילה, אבל למצבים כמו בוס תובעני, או פרידה מבן זוג, היא מוכיחה את עצמה. כל האסטרטגיות האלה עוזרות לנשים לפתור את הסטרס הרבה יותר מהר, מה שאומר שהנזק הוא מינימאלי והוא לא מספיק להצטבר.

לא רק שגברים מתמודדים עם סטרס בצורה שונה, לגברים יש גם נטייה גבוהה יותר לקחת סיכונים ולהתמכר להתרגשות שמלווה את הסטרס.

אבל למרות שהם אולי נהנים מהסטרס לזמן מה, הסטרס יחכה להם בסיבוב. אם לא מורידים הילוך והסטרס מתמשך והופך כרוני, זה הולך רק לכיוון אחד: יתר לחץ דם, התקף לב, שבץ.

בהתחשב בהצלחה של מודל ההתמודדות הנשי, הדבר הכי טוב שגברים צריכים לעשות הוא ללמוד קצת מנשים. לדבר על הסטרס בחופשיות ובצורה פתוחה, לדעת לבקש עזרה ותמיכה. לא לתת לבעיות להימשך ולהיות גדולות יותר. פתרונות נקודתיים יכולים להיות שנת צהריים מרעננת, יום חופש או פעילות גופנית. פעילות גופנית טובה במיוחד כי היא מאזנת את עודף האדרנלין בצורה הבריאה ביותר.

ואחרי שנרגעתם, חשוב ללמוד לחשוב חיובי. אולי לא תצליחו לפתור את הבעיה הגדולה היום, אבל בטח אפשר לפתור את הבעיות הקטנות בדרך, ולהחזיר תחושה של שליטה. ואחרון, ללמוד להשתמש בטכניקות שעוזרות להירגע. זה יכול להיות נשימות עמוקות בחדר שקט. זה גם יכול להיות הדיסק האהוב עליכם, אמבטיית קצף, או כל דבר אחר שעוזר לרוקן את המחשבות. אם מתרגלים את זה מספיק, תחושת הרגיעה נמצאת שם ואפשר לשלוף אותה בכל פעם שמרגישים צורך.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה