גוף בריא בנפש בריאה. יחסי הזיקה והגומלין בין הגוף לנפש באים לידי ביטוי ממשי אצל אלה העוסקים בפעילות גופנית. ספורט עושה לנו טוב, וכל מי שעוסק בכך מכיר את ההיי הזה שלאחר המאמץ הגופני. ריצה, רכיבה על אופניים, הליכה, שחייה – היי, אפילו אם הפסדת בכדורגל, עדיין התחושה הכללית היא של התעלות. בקיצור, עזבו אתכם מפרוזאק וצאו לריצה קצרה בחוץ.

ואכן, רבים יוצאים "לנקות את הראש" עם פעילות גופנית זו או אחרת. אבל מה בעצם גורם להרגשה הטובה הזאת, שמגיעה דווקא אחרי מאמץ גופני? יש תשובות הלקוחות מן הפן הפיזיולוגי, יש מן הצד הנפשי. יהיו אשר יהיו, רק אל תפסיקו לעשות ספורט.

תיאוריית ההסחה
כשאנו עוסקים בפעילות ספורטיבית, הנפש פנויה מדאגות היום-יום. כסף, קריירה, משפחה, ילדים – כל אלה מפנים מקום, ולו לזמן קצר, לטובת מחשבות עילאיות ונשגבות, כמו "איך אני גומר את העלייה הזו, לעזאזל", או "מה בדיוק עבר לי בראש כשיצאתי מהבית"..

מחקרים רבים נערכו סביב תיאוריה זו, ונבדקים רבים איששו זאת – כשאנו שבים מפעילות ספורטיבית, אנו ניגשים לבעיות ולסובב אותנו בגישה שונה, חיובית יותר מאשר הדרך בה ניגשנו אליה קודם. לא חייבים לצאת מהבית בשביל זה: גם העוסקים בספינינג ובריצה על הליכון, כשהראש תקוע מול הפלאזמה, דיווחו על הרגשה דומה.

שינה טובה יותר
שינה טובה היא כמובן בסיס לחיים טובים, שהם בסיס לשינה טובה וחוזר חלילה.. אנו נוטים לטעות ולחשוב כי פעילות גופנית מעוררת את הגוף ומחייה אותו, אבל זו טעות. פעילות גופנית מעוררת את הפרשת ההורמון סרוטונין בגוף, והוא שאחראי על הרפיית הגוף והרגעתו. סרוטונין מוכר גם בשם "הורמון מצב הרוח", והפרשה מוגברת שלו בגוף משפרת את מצב הרוח. רוצים חיים טובים יותר? צאו לרוץ, לשחות, לרכוב, ותנו לסרוטונין לעשות את שלו.

ביטא אנדורפין
אנדורפין B הוא פפטיד – נגזרת של חלבון, המופרש לדם ונקלט במוח בידי הקולטנים האופי אטיים, אליהם נקשרים גם חומרים מסוג קוקאין, הרואין וקרובי משפחתם. פעילות גופנית מגבירה את הפרשת האנדורפין האמור לדם, מה שמעניק תחושת היי טובה.

ולא צריך לעבוד קשה מדי בשביל כך. מחקר מצא בקבוצת נשים שערכה פעילות גופנית מאומצת ומוגברת, עלייה ברמת האנדורפין B בדם גם כשאורך הפעילות היה 4 דקות בלבד. הנקודה היא המאמץ הגופני אותו ביצעו, כלומר עצימות הפעילות הספורטיבית, ולא משכה.

PEA
זו הפרשה כימית או שאתה באמת אוהב אותי? PEA, פנילאתילאמין בשבילכם, היא חומצת אמינו המופרשת באופן טבעי במוח. במחקר נמצא כי בעת ריצה עולה הפרשת החומר עד כמעט כפליים מרמתו הרגילה אצל בני אדם. כמו כן נמצא כי בעת התאהבות או פגישה עם בן/בת זוג אהוב/ה, עולה הייצור שלו במוח. עלייה בריכוזו בגוף מביאה לשיפור במצב הרוח ולאותה תחושה של התעלות.

התיאוריה התרמוגנית
לפי תיאוריה זו, שיפור מצב הרוח בשל פעילות גופנית נגרם עקב עליית הטמפרטורה במוח, דבר הגורם אף הוא לשחרור מוגבר של אנדורפינים לדם, ומשם אל הקופסא שעל כתפינו.

קשרים חברתיים
אנשים נוטים להתאמן בחברותא – קבוצות אימון, זוגות וצמדים. אלה מייצרים אינטראקציה חברתית וקשרים חברתיים, וידוע כי קשרים בין אנשים מפחיתים רמות של דיכאון.

תיאוריית ההצלחה
עשינו זאת! גמאנו את המרחק, צלחנו את המשברים, חצינו את הקו ועמדנו במשימה, ובכבוד. כיף, לא? האמונה שלנו בעצמנו עולה, אנו חשים כי נוכל יותר ונעמוד במשימות קשות יותר. לעתים רק ההשתתפות עצמה מספיקה בכדי שנחוש זאת ביחס לעצמנו.

מעבר לכל הפרשת הורמונים וכימיקלים, לאחר פעילות ספורטיבית אנו גאים בעצמנו וחשים סיפוק רב מעצם ביצועה. וזה לכשעצמו מעניק לנו, ולו לרגע, את ההרגשה הנפלאה ההיא.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה