אינספור מחקרים מראים שבכל הנוגע למניעת סרטן, פירות וירקות אדומים, סגולים או כחולים הם אלה שהרוויחו בכבוד את הצבע שלהם. מזונות אלה נמצאו אחראים על עצירת ההתפתחות של תאים סרטניים, ובחלק מהמקרים אפילו הרס מוחלט שלהם. אבל, לא רק ירקות או פירות בצבע כהה טובים לנו. כל אחד מהצבעים אחראי להביא איתו כמה חומרים, סופר בריאים, ישירות לתזונה שלנו.

לבן וחום

מזונות השייכים לקבוצה זו מכילים נוגדי חימצון בשם פוליפנולים (polyphenols), ותרכובות גופרית. מה שיוצא לנו מזה, הוא הפחתת הסיכון למחלות לב ובריאות כלי הדם, ובנוסף, מניעת סרטן בכלל וסרטן המעי הגס בפרט. לקבוצה זו שייכים בננה, שום, אגסים, בצלים מכל הסוגים, כרובית, ג'ינג'ר, פטריות, ליצ'י, כרפס, אנדיב לבן ולפת. אם קשה לכם להאמין שאכילת ירקות יכולה לעשות את כל זה, אפשר למצוא לזה תמיכה גם מהכיוון של הסינים. אצל הסינים, הצבע החום מקביל לאלמנט האדמה, והצבע הלבן מקביל לאלמנט המתכת. האיברים שנמצאים באחריות אלמנט האדמה הם הטחול והקיבה, האיברים שנמצאים באחריות אלמנט המתכת הם הריאות והמעי גס. צריכים עוד הוכחות?


ירוק

ככל שהירוק ירוק יותר, כך הוא מכיל יותר לוטאין, פיגמנט נוגד חימצון, שאינו מיוצר בגוף, אלא מגיע אליו רק דרך האוכל. הלוטאין אחראי על בריאות העיניים, העור, ובריאות המערכת הלב וכלי הדם. לקבוצת הירוקים משתייכים כמובן מלפפונים, וגם ברוקולי, נבטים, קיווי, ארטישוק, אספרגוס, סלרי, תרד, אפונה, כרוב, פלפל ירוק, אבוקדו, ענבים, תפוחים ואגסים. באופן מפתיע או לא, הירוק מייצג אצל הסינים את אלמנט העץ, ואחראי על הכבד, כיס המרה והעיניים.

 

צהוב וכתום

הקרוטנואיד, הפיגמנט שאחראי לצבע הכתום, הוא בעצם שניים באחד. גם נוגד חימצון, וגם הופך בגוף לויטמין A. בנוסף, הפירות והירקות הכתומים עשירים באלפא קרוטן ובטא קרוטן, גם הם מקור טוב לוויטמין A וויטמין C. הפירות והירקות בקבוצה זו בעיקר מגינים עלינו מפני מחלות לב וסרטן, מעכבים תהליכי הזדקנות, ואחראים על בריאות העור והמערכת החיסונית. את הקבוצה הכתומה מוביל הגזר, אבל גם תפוזים, אפרסק, משמש, אננס, דלעת, מנגו, נקטרינה, לימונים, פלפל צהוב ותירס.

אדום

ליקופן (lycopene) ואנתוציאנינים (Anthocyanins)הם שני הפיגמנטים שאחראים לאדום האדום הזה. הם מפחיתים את הסיכון לחלות במחלות לב, טובים למניעת סרטן הערמונית במיוחד וגם כל סוגי הסרטן, מונעים שבץ וסוכרת, מעכבים תהליכי הזדקנות וכמובן, אסור לשכוח את דלקת דרכי השתן. השחקנית הכי מוכרת בקבוצת האדומים היא כמובן העגבנייה, אבל גם פלפלים אדומים, דובדבנים, תותים, ענבים, אבטיח, רימון, פטל וחמוציות. בטח לא תפלו מהכסא אם נגיד לכם שהאדומים, הכתומים והצהובים, שייכים לפי הסינים לאלמנט האש שאחראי על הלב.

כחול וסגול

גם לצבע הסגול והכחול אחראים האנתוציאנינים, שנמצאים בעשירייה הפותחת של נוגדי החימצון החזקים ביותר בסביבה. הם אנטי דלקתיים, מגנים על הגוף מפני סרטן, מחלות לב וכלי דם ומעכבים תהליכי הזדקנות. לקבוצה זו שייכים אוכמניות, שזיפים, ענבים, תאנים וסלק. ומה עם הסינים? אצלם הכחול מייצג את אלמנט המים, שאחראי על הכליות, שלפוחית השתן והאוזניים.

כחול ולבן, הצבע שלי
אז כנראה שלא סתם אומרים לנו לאכול לפי צבעים. אם הולכים לפי הסינים, אפשר לחזק איבר ספציפי באמצעות מזון מהצבע של האלמנט אליו שייך האיבר החלש. אבל, כדי להיות סינים אמיתיים לא מספיק רק הצבע, צריך גם את הטבע. התזונה צריכה להיות כמה שיותר טבעית, ככה יהיה לגוף קל יותר לעבד את המזון. טבעית, אבל לאו דווקא בצורתה הטרייה. הסינים מאמינים כי חימום המזון מקל על הקיבה בתהליך העיכול. ואם להיות ממש ממש סינים, לא אוכלים אחרי שמונה בערב (כי אז האנרגיה בירידה) לא שותים אחרי הארוחה (כי זה מאמץ את הטחול) לועסים לפחות 30 פעמים, ואחרי האוכל נחים, כדי לאפשר לאנרגיה בגוף להתרכז רק בתהליך העיכול.
 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה