Write a comment

 

האינדיאנים גילו אותה, האנטיביוטיקה שברה לה את השוק, והמחקרים הראו תוצאות שנויות במחלוקת.

אכינצאה (Echinacea Purpurea)- שיגעון, או תרופת חורף אולטימטיבית?

משלוש יוצא אחד

אכינצאה היא אחד הצמחים הנחקרים בזכות היכולת שלה לתמוך במערכת החיסון, וגם זה קרה לגמרי בטעות. רופא אירופי נשלח לצפון ארצות הברית עם משימה אחת: לחזור עם הצמח עם העלים הורודים למעבדות המחקר, כדי שגם באירופה יצליחו סוף-סוף להבין על מה כולם מדברים. אבל בגלל שיש 9 מינים שונים של אכינצאה, ומתוכם משתמשים ברפואה המסורתית רק בשלושה, וכולם נראים פחות או יותר אותו דבר, הוא התבלבל וטעה בסוג.

הסוף של הסיפור הזה ידוע. אכינצאה היא אחד מהתוספים הטבעיים המוכרים ביותר, עם מאות מוצרים שכוללים רק אותה, או אותה בשילוב עם רכיבים טבעיים אחרים. אבל הסיפור של אכינצאה מתחיל הרבה לפני.

חפירות ארכיאולוגיות באזור צפון אמריקה מראות שמבחינה היסטורית השימוש באכינצאה היה רווח לפני הרבה מאוד שנים, בקרב השבטים המקומיים. כבר בעבר הבינו שאכינצאה היא הרבה יותר מצמח יפה, והשתמשו בה לטיפול בחום, מלריה, שיעול, התקררות וזיהומים עוד לפני שבכלל ידעו שיש כזה דבר שנקרא מערכת החיסון.

כמה מאות שנים קדימה, בסביבות המאה ה-18, השימוש באכינצאה עדיין היה מקובל כתרופה לכל המחלות, בעיקר בארצות הברית. אבל ברגע שהעולם המערבי גילה את האנטיביוטיקה ותרופות "פלא" אחרות, המניות שלה התחילו לרדת. ההתאוששות והעלייה המחודשת שלה, התרחשה מאה שנים מאוחר יותר באירופה. 

מה אומרים המחקרים

היום, כמעט אין מקום בעולם שאנשים לא שמעו על צמח המרפא שנקרא אכינצאה. ועם השנים שעברו והמחקרים שנערכו, היא צברה גדוד מעריצים שנשבעו כבר מזמן שאם יש מישהו שיכול על התקררות, זאת רק היא.

לאורך השנים, מחקרים רבים בחנו בעיקר את ההשפעה שיש לאכינצאה על מערכת החיסון, ובאופן יותר ספציפי על התקררות ומחלות חורף. אותם מחקרים בחנו את ההשפעה של אכינצאה גם במניעה וגם בטיפול. חלקם הראו שהיא יעילה יותר בטיפול, חלקם דווקא התמקדו במניעה. חלקם הוכיחו שחור על גבי לבן שהיא עשויה להפחית את משך המחלה, את החומרה שלה ושל תסמינים כמו שיעול, כאבי ראש וגודש באף. אחרים הראו שהיא יכולה לעזור לאנשים עם מערכת חיסונית חלשה בשימוש קבוע במהלך חודשי החורף ושלאנשים בריאים באופן יחסי, אין יתרון משמעותי לשימוש באכינצאה בטווח הארוך.

עד שקבוצת חוקרים אמריקאנית, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת קונטיקט (Connecticut) החליטה לעשות קצת סדר בבלגאן. הם ישבו וחיפשו בספרות המקצועית מחקרים על אכינצאה, ומצאו 14 כאלה שהתאימו בדיוק לקריטריונים שלהם. השורה התחתונה היא, שהתוצאות מראות ששימוש באכינצאה מפחית את השכיחות של התקררות ב- 58%.

חוץ מהפחתת הסיכון להידבקות במחלה ביותר מחצי, ניתוח המחקרים הראה שהשימוש באכינצאה הפחית את משך ההתקררות בממוצע ב- 1.4 ימים בממוצע, כאשר התוצאות נעו בין שלושה ימים, לכמה שעות בלבד.

עם למעלה מ-200 סוגים של וירוסים שנחקרו, היה קשה לבודד את ההשפעה של אכינצאה על כולם, אבל סקירת המחקרים הראתה שאכינצאה היתה יעילה כטיפול, והיא היתה אפילו יעילה יותר כאשר הנבדקים נדבקו במחלה באופן טבעי, ולא בבצורה נשלטת תוך כדי הניסוי. אחד המחקרים הראה שאכינצאה היתה יעילה במיוחד בשילוב עם ויטמין C, שהפחית את הסיכון להידבקות ב-86%.

גם אם החוקרים משוכנעים שיש מקום לערוך עוד מחקרים, 14 מחקרים לא הולכים ברגל. חיזוק מערכת החיסון באמצעות צמחי מרפא כמו אכינצאה קיבלה תוקף מהמדע, והחוקרים מאמינים שזה אולי צעד קטן, אבל מאוד משמעותי במלחמה במחלות חורף.

 

baner erka

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.