נכון שבדרך כלל אנחנו צריכים להיזהר ממנה, ונכון שכשהיא כאן היא בלתי נסבלת ואנחנו בעיקר רוצים שהיא תלך, ונכון שבימים האחרונים (כשהיא כבר עושה טובה ובאה) היא סתם שקרנית. אבל רק תדעו מה קורה כשהיא דוברת אמת

שיעורי סרטן העור הולכים וגדלים, לא מעט בגלל השמש, לא מעט בגלל ההתחממות הגלובאלית שהפכה אותה למסוכנת יותר מאי פעם. חשיפה ממושכת ולא מוגנת לשמש לא רק מעלה את הסיכון לחלות בסרטן, היא עלולה בנוסף לפגום ב DNA ובתפקוד תאי הדם הלבנים שנלחמים במחלות. היא קשורה גם בהאצת תהליכי הזדקנות ולמחלות נוספות כמו קטרקט.

אבל, מומחים מאמינים שבמינון נכון, התועלת בחשיפה לשמש עולה על הנזק, טובה לנו, אפילו חיונית. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת אדינבורו (Edinburgh) חשיפה לשמש יכולה לעזור במניעת מחלות כמו סרטן, סוכרת וטרשת נפוצה. יותר מזה, החוקרים טוענים כי משיחה תכופה של העור בקרם הגנה גורמת למחסור בוויטמין D בגוף, כי היא מונעת את האינטראקציה של קרני השמש עם העור שדרושה לייצור ויטמין D. את הגורם לסרטן העור תולים אותם חוקרים דווקא בצריכה מועטה מדי של חומצות שומן מסוג אומגה 3 וצריכה גבוהה מדי של חומצות שומן מסוג אומגה 6. הקשר בין סוגי סרטן אחרים (כמו סרטן הערמונית וסרטן המעי גס) הוא דווקא ברור כשמש. מחסור בוויטמין D.

לא מעט אנשים סובלים ממחסור בויטמין D, במדינות חשוכות שמש זה יכול להגיע אפילו עד 60% מהאוכלוסיה. על ויטמין D אומרים שהוא חיוני למערכת העצבים ולמערכת החיסונית, הוא שומר על בריאות העצמות והשיניים, חיוני לספיגה מקסימאלית של מינרלים אחרים, מווסת את רמות הסידן בגוף, ומווסת את גדילת התאים, גורם חשוב בהתפתחות סרטן. אם לא היינו סובלים ממחסור בוויטמין D, היינו יכולים למחוק 25 מחלות ברשימת המחלות הכרוניות שאנחנו עלולים מתישהו להיתקל בהן. "ויטמין D מעורב במניעה של מספר הולך וגדל של מחלות. זה כולל סוגים שונים של סרטן פנימי כמו סרטן המעיים, סרטן השד, סרטן הערמונית וסרטן השחלות. ויטמין D קשור בנוסף במניעת מחלות אוטואימוניות, כמו טרשת נפוצה וסוכרת תלוית אינסולין" מסבירה פרופסור מארי נורבל (Mary Norval) מבית הספר לרפואה באוניברסיטת אדינבורו. הדרך הקלה ביותר להתגבר על המחסור הזה, היא השמש.

ויטמין D קשור לא רק לגוף, אלא גם למצב הרוח. מי מאיתנו לא מרגיש טוב יותר כשהשמש זורחת? החשיפה לשמש מעוררת את בלוטת האצטרובל במוח, שבתגובה מייצרת חומרים כימיים שונים שאחראים לשיפור מצב הרוח. בזכותם, כשהאביב מגיע, כולנו (או לפחות כל אלה שסובלים מהפרעת מצב רוח עונתית) מרגישים הקלה. אצל אנשים שנמנעים מחשיפה לשמש, נמצאו רמות נמוכות של סרוטונין, מוליך עצבי שקשור בדיכאון.

המסר שצריך לקחת הביתה (או לים) מהמחקר הזה, הוא שאנחנו צריכים לאזן בין ההשפעה החיובית של חשיפה לשמש, ובין ההשפעה החמורה והשלילית של חשיפת יתר. חשיפת יתר היא אף פעם לא רעיון טוב, 15 דקות עם קרן שמש מאוחרת יספקו לנו בדיוק את כל הוויטמין D שאנחנו צריכים.

כתבות קשורות:

קפה שחור וסרטן העור 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה