Write a comment

 

ארומתרפיה היא האומנות והמדע של שימוש במיצוי שמנים מצמחים ארומטיים לשיפור הבריאות והיופי. השימוש בארומתרפיה היה נהוג עוד משחר הציביליזציה. מעבר ליתרונות הרפואיים הפיזיים, השימוש בשמנים מעניק., השפעה עדינה על הרוח והרגשות. השמנים האתרים הממוצים מצמחים והנמצאים בשימוש בארומתרפיה תוארו כ"כוח החיים", הם חיוניים לתהליך הביולוגי שבצמח, מעבר להיותם החומר הנותן להם את הריח.

מהו שמן אתרי?

שמן אתרי הנו התוצאה של זיקוק באדים של צמחים ארומטיים או עצים, כדי לקבל את תמציתם. שמן אתרי לכן הנו תמצית מזוקקת. תמצית השמן מכילה מולקולות ארומטיות נדיפות מן הצמח המזוקק.

כיצד מפיקים שמן אתרי?

ישנם שלושה דודים שאתם משתמשים לביצוע זיקוק. דוד אחד מכיל מים מחוממים עד כדי רתיחה, מעל הדוד יוצא צינור שמתחבר לתחתית הדוד השני, ושם נמצאים חלקי הצמח המיועדים לזיקוק. אדי המים העולים חודרים מתחת לצמחים ובינם, ובכך מסננים, מנדפים ומוציאים את מולקולות הארומה. אלו עולים במעלה הדוד ועוברים לצינור מפותל הנמצא בתוך דוד מים קרים. בדוד השלישי מרוכז הנוזל שעבר את תהליך הזיקוק. נוזל זה מכיל את המים המזוקקים ואת השמן הארומתי שצף מעליו. אחוז השמן הארומטי המופק מכל נוזל כזה הוא פחות מ 5%.

מה ההבדל בין שמן אתרי ושמן סינתטי?

שמנים אתרים ותמציות ארומתיות הוכחו כמקור טבעי בעל ערכי מרפא גדולים, והם חופשיים מתופעות לוואי בלתי רצויות. שמנים אתרים מוגדרים כחומרים פרו-ביוטים, בניגוד לאנטי-ביוטים, משמע שהם תומכים בחיים ובתהליך החיים. פעולתם היא הוליסטית וכאשר הם מעורבבים כראוי, הם יוצרים ערך גדול יותר מאשר כל שמן בנפרד.

שמנים סינתטיים, אף אם הם זהים בהרכבם הכימי, חסרים את המרכיבים הטבעיים, ואת כוח החיים החיוני, העושה את השמנים הארומתיים בעלי ערך רפואי גבוה.  בנוסף, מרכיבי השמנים הסינתטיים כמעט אף פעם אינם זהים למקור.

הוספת כימיקלים סינתטיים אינה תמיד מצוינת בתעשיית השמנים הארומתיים, לכן אם אין הצהרה על המוצר שהשמנים הם טבעיים, נקיים וטהורים, יש להניח אחרת.

קצת על חוש הריח

לארומתרפיה יש שורשים בריפוי העתיק ביותר של האנושות. חוש הריח הוא החוש הפחות מובן משאר החושים: ראייה, שמיעה, מישוש וטעם. בניגוד לעצבים של שאר החושים, העצבים של חוש הריח מחוברים ישירות למוח.

בשנים האחרונות עזרו הרבה רופאים ומדענים להבין יותר את הפעולה הפיזית של ריחות בגוף האדם. ההנחה היא כי הריח נרשם באזורים העתיקים ביותר של המוח, ההיפותלמוס, המסדיר מספר פעולות חשובות בגוף, ביניהן מערכת ההפרשה ההורמונלית אשר שולטת על ההורמונים המשפיעים על גדילה, ופעולות לא מודעות המתחזקות את החיים כמו דפיקות הלב, נשימה, עיכול, חום הגוף ורעב.

מהם דרכי הטיפול בארומתרפיה?

ישנן מספר דרכים לשימוש בשמנים אתריים, אך חשוב מאוד להיות זהיר בשימוש, אם אין הבנה בנושא. בארומתרפיה משתמשים במוצרים טבעיים, אך יחד עם זה אין היא תמיד משמשת כתרופה משככת כאבים. למרות היות השמנים בעלי ריח, חמימים ורכים, שמנים ארומתיים ותמציות הנם חומרים בעלי השפעה חזקה מאוד, ולכן יש להשתמש בהם בזהירות. "טבעי" ו"אורגני" אינם מילה נרדפת ל"לא מזיקים".

להלן מספר שימושים בשמנים אתריים בארומתרפיה:

  • עיסוי:  זו הדרך האפקטיבית ביותר לשימוש בשמנים, המשלבים את תכונותיהם הרפואיות עם כוח המגע. את השמן יש למהול בשמן נשא חסר ריח, כמו שמן גרעיני ענבים, שמן שקדים או שמן גרעין האפרסק. נהוג למהול כ- 3% שמן ארומטי עם שמן נשא (מינון נמוך יותר לעור רגיש ולתינוקות).
  • אמבטיה: שימוש בשמנים באמבטיה הוא פשוט ויעיל ומהווה דרך נעימה להירגע ולקלוט את ההשפעה המרפאת של השמנים. יש להוסיף 6 עד 10 טיפות של שמנים ארומתיים לאמבט מים זורמים. אין להוסיף כל חומר אחר כמו קצף, סבון וכד'. טבול את עצמך למשך 20 דקות. שאף ונשום את האדים העולים מהאמבט. 
  • קומפרסים (תחבושות): הוסך 5 עד 10 טיפות ל 100 מ"ל מים וטבול תחבושת או חתיכת כותנה במים, סחוט את התחבושת והנח אותה על החלק הפגוע.
  • שאיפה: הוסף 5 -10 טיפות של שמן ארומתי לקערת מים מחוממים, הנח מגבת על הקערה ונשום למספר דקות את האדים העולים.
  • אידוי: כל השמנים האתרים הם מחטאים ומתאיידים בקלות. שמנים שונים יוצרים אווירה שונה. ישנם מכשירי אידוי המיועדים במיוחד לשמנים.
  • בישום: ניתן להשתמש בשמנים בודדים או מעורבבים כבושם טבעי. ניתן לערבב בשמן חומר ניטרלי או אלכוהול נטול ריח.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.