בלי סטרואידים, בלי היסטמינים, בלי אנטיביוטיקה. טיפולים טבעיים לאלרגיות האופייניות לעונת המעבר הפרחונית

האביב שוב צוהל. רשמית, ומבחינה אסטרונומית, האביב התחיל ב-20 במרץ, יום שישי, אז השתוו אורכם של היום והלילה בדיוק. בשורות נפלאות למי שמאס בחורף ובקור, אבל שום סיבה אמיתית לצהול אם את/ה אחד מהמיליונים שסובל מאלרגיה עם בוא עונת המעבר.

מצד אחד, מזג האויר הנפלא ממש מזמין לצאת לטיול, ריצה, רכיבה על אופניים ועוד. מצד שני, הפריחה, האבקנים ושלל הדברים הנישאים באוויר מעוררים תגובה אלרגית המתבטאת בגירוד, עור רגיש ומגורה, וקשיי נשימה שעלולים להסתיים בביקור בחדר מיון.

תרופות לא חסרות כמובן, על בסיס סטרואידים, אנטי-היסטמינים, אנטי אלרגניים ועוד. השאלה היא למה לפנות לתרופות אם יש מוצרים טבעיים פשוטים ועל פי רוב גם זולים, שיכולים למנוע את האלרגיה. אז לפני שמתחילים להתגרד ולהתעטש, לחרחר ולגרגר, מציע ד"ר רוברט גרהאם, ראש המחלקה לרפואה אינטגרטיבית במרכז הרפואי LIJ בני יורק להכיר מקרוב 10 מוצרים טבעיים שיחסכו לכם גם את התרופה – וגם את האלרגיה.

1. שמן אקליפטוס
שמן בעל תכונות אנטי דלקתיות מובהקות, המופק מעלי עץ האיקליפטוס. שמן אקליפטוס מפחית גירודים לדרגה מינימלית כשמורחים אותו על האזור הנגוע. בנוסף, ריחו עוזר לפתוח את דרכי הנשימה באף, אם נסתמו מנזלת שמקורה באלרגיה. לשמן ריח עז, לכן אם ההרחה קשה מדי, מרחו מעט ממנו סביב האף.

שמנים אתרים יעילים אחרים הם שמן לבנדר, לבונה, קמומיל, מליסה ועוד. ניתן גם לערבב את השמנים זה בזה. דרך שימושית נוספת לשמנים אתרים היא להכניס אותם למכשיר אדים קרים יחד עם מים, ולתת לאדים לעשות את העבודה.

2. מי מלח
האף מטפטף בגלל אלרגיה והנזלת לא עוצרת? המיסו מלח בישול פשוט במי רותחים. חכו שיתקררו מעט. כעת, עם כלי מתאים, טפטפו מעט מים לנחיריים, אחד אחרי השני. המלח ייבש את הנזלת, והרווחתם שקט לכמה שעות, בלי תרופות ובלי שטויות.

ומהו הכלי המתאים, תשאלו? זה יכול להיות טפטפת המחולקת לעתים עם בקבוקי תרופה; קומקום קטן עם פיה קטנה שתוכלו לטפטף בקלות (נטי פוט); מזרק קטן, ועוד.

3. מקלחת
אם אתם בעלי נטייה אלרגית, דאגו לניקיון גופכם. אם נכנסתם הביתה, אל תתנו לחומר האלרגי שדבק בעורכם להתפזר בכל הבית. היכנסו למקלחת ושטפו את כל מה שהבאתם אתכם מן החוץ. ויש גם בונוס: האדים שבמקלחת יעניקו לכם תוספת לחות שכה חיונית עבור הסובלים מאלרגיה.

4. אוכל חריף ומתובל
תבלינים חריפים הם דרך בדוקה לפתוח סתימות בסינוסים, טוען ד"ר גרהאם. הכוונה כמובן לאוכל טרי, עם תבלינים איכותיים, ולא חלילה להתדרדר למזון תעשייתי, העמוס, מה לעשות, בתבלינים פיקנטיים ומעוררי תיאבון (וזה בדיוק הטעם של העוד, למי שתהה). אלרגיה של אביב היא תירוץ מצוין להוסיף פלפל ירוק חריף לרוטב העגבניות של הפסטה, להוסיף ג'ינג'ר לעוף, למרק, לסלט עם ירקות מתאימים (צנונית למשל, ומלפפון גם), להוסיף פלפל שחור טחון טרי לחביתה, לסלט ירקות ולעוד מגוון רחב של מאכלים, או לגרד קצת חזרת עוד לפני שפסח מגיע.

5. אננס
אין ירק או פרי בעל תכונות טובות יותר נגד התעטשויות, אף דולף, קשיי נשימה ושאר הברכות שמשרה עלינו האלרגיה. סחוט כמיץ טרי, ובוודאי פרוסות פרי טרי. אננס מכיל כמות יפה של אנזים בשם ברומליין, שנמצא יעיל במיוחד נגד תהליכי דלקת ואלרגיה, והוא מעניק הקלה של ממש לסובלים באביב. גם פפאיה היא מקור טוב לברומליין.

6. משקפי שמש
משקפי שמש רחבים וגדולים, המכסים את כל שטח העין, מקטינים את הסיכון שאלרגן כלשהו הנישא באוויר הפתוח (אבקן של פרח, למשל) יגיע לעיניים ויחולל שם מהומות. כך תחסכו לעצמכם שפשופי עיניים חוזרים ונשנים, עיניים אדומות וכואבות, והרבה עצבים.

נשמע לכם מסתורי משהו? מחקר מ-2013 גיבה את הכתוב בנתונים: אלו שהרכיבו משקפי שמש רחבים הקטינו משמעותית את הסיכויים ללקות בבעיה אלרגית הקשורה לעיניים ביחס לאלה שהסתובבו בחוץ ללא משקפיים.

7. עלי נענע ומנטה
תה עם נענע, כמה פשוט ככה יעיל. המנטה שבעלים משתחררת ועוזרת לפתוח סתימות באף, ולכן ההמלצה היא לא לשתות מיד אלא לשים מתחת לאף, להריח במתינות ולתת לאדים לעלות במעלה הנחיריים ולשחרר את מה שתפוס שם.  

בעלים הירוקים נמצא גם נוגד חמצון בשם EGCG שנמצא יעיל למניעת הליך אלרגי לפני שהאחרון עושה צעד ראשון. כאמור, מצוין למניעה, וגם טעים. 

8. חלונות סגורים
זו אולי הדרך הראשונה במעלה למניעת כניסת אלרגנים אליך הביתה. ככלל, חלקי פריחה ואבקנים של פרחים, שיחים ועצים נעים בממוצע כ-70 מטרים, אך עם התעצמות הרוחות הם יכולים לנדוד, וכמובן להישאר פעילים, קילומטרים רבים. חבל על האויר הצח והנהדר שהאביב מספק לנו לעתים, אבל עדיף למנוע אלרגיה נוספת. סגרו את החלון.

9. תאנים
תאנים יבשות מוכרות כמסייעות לשחרור דרכי הנשימה ולטיפול בשיעול יבש. טלו 3 תאנים מיובשות (דבלים), השרו אותן ללילה בכוס מים, בבוקר אכלו את התאנים ושתו את המים. אם אין לכם את הלילה ואתם מחפשים הקלה מהירה, בשלו את התאנים במים במשך מספר דקות, והתכבדו במרקחת.

גם בצל, שום ודבש יסייעו לטיפול בשיעול ובתופעות הקשורות לאסתמה. קצצו מעט בצל ושום, ערבבו עם 2-3 כפיות דבש ואכלו. הדבש ירכך את הטעם החזק של השום והבצל. מכיוון שהחומר הפעיל שבבצל ובשום הולך ומתנדף עם הזמן, עדיף להכין בכל פעם מעט ולאכול מיד, ולא להכין כמות גדולה שתחזיק מעמד – אך תאבד מהשפעתה.

10. שמן זית
על הבוקר, לגמו 2 כפות של שמן זית מאיכות טובה ומכבישה קרה. שמן הזית מכווץ את כיס המרה ובכך מסייע לכבד להיפטר מפסולת המכבידה עליו. הכבד הוא המסנן של הדם, ובפעולתו מרחיק מהגוף אלרגנים שונים שחדרו לגוף והגיעו למחזור הדם. מעט שמן זית יסייע לכבד לתפקד טוב יותר בפעולה חשובה זו.

ועל הדרך - תזונה נכונה לאלרגיה
תזונה היא כמובן אבן דרך במאבק של הגוף בכל מחלה או רגישות, ובעת התקף אלרגי מומלץ עד מאד להקפיד שלא לצרוך מזונות אלרגניים מעוררי ליחה כמו מוצרי חלב שונים, מוצרים מחיטה (המכילים גלוטן), מזון מטוגן, אוכל מעובד, שוקולד, ביצים, תירס, מוצרים המכילים קמח לבן (הגלוטן, הגלוטן), ועוד.

אז מה כן? דגנים מלאים ללא חיטה וגלוטן, המון פירות וירקות, שמנים צמחיים איכותיים (כבישה קרה בלבד!), חלבון ללא שומן (דגים ופירות ים הם מקור טוב לחלבון ללא שומן).

לפי הרפואה הסינית, ירקות לבנים הם בעלי השפעה מקררת ומרגיעה ויש להעדיף אותם על פני מזונות בעלי השפעה מחממת. זה הזמן להתיידד עם הקולרבי, הלפת, צנון, צנונית, תפוחים, אגסים ותאנים.

שתייה היא דרך טבעית מצוינת לנקות את הגוף, ובעת התקף אלרגי חשוב כמובן לשתות לרוויה. מיצים טבעיים מפירות וירקות טריים הם דרך מצוינת וטעימה ביותר להכניס לגוף נוזלים שירוו את הגוף והנפש, וגם יעניקו תחושת שובע הודות לסיבים התזונתיים שבהם.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה