צריך להיות ממש אמיצים בשביל לאכול אותו טרי. מצד שני, כשמטגנים אותו הוא סופח שומן ומאבד מהחריפות שלו, אך גם הופך את הכל להרבה יותר משמין. רוב הסיכויים שגם תבכו בגללו, אבל בלעדיו, סלט זה לא סלט.

מהקליפה החיצונית ועד הפנימית, תכירו את הבצל  (Allium cepa).

אז למה בוכה
הוא שייך למשפחת השומיים והוא מזכיר מאוד את בן דוד שלו השום, רק הרבה פחות חריף ממנו. בצל טוב יותר בסיבוב שני. מה שזה בעצם אומר, זה שבסיבוב הראשון שלו (מה שנקרא הפרגה) הוא רק מכין את הקרקע, ובסיבוב השני הוא פורח וצומח. אבל גם זה יקרה אך ורק אם התנאים (העונה והטמפרטורה) מתאימים בדיוק לזן הבצל.

יש כמה זני בצל. הבצל שאנחנו אוכלים, הבצל הלבן, נקרא בצל הגינה (או שום נבוב). יש גם בצל סגול, צהוב וירוק, שהוא בעצם בצל גינה צעיר שאוכלים רק את העלים שלו. לכולם יש טעם חריף, שמשתנה לפי סוג הבצל ולפי צורת הבישול. אבל הטעם הוא לא הדבר היחיד שמבדיל בין סוגי הבצל השונים.

הבצל הצהוב למשל, עשיר במיוחד בלוטאין,פיגמנט ונוגד חימצון חזק במיוחד ששומר עלינו מפני מחלות לב וכלי דם ומחלות ממאירות. הבצל הסגול עשיר באנטוציאנינים, פיגמנטים שהם נוגדני חימצון שמעכבים תהליכי הזדקנות ומגנים מפני מחלות דלקתיות. הבצל הירוק עשיר בכלורופיל שמועיל לטיהור דם, שומר על בריאות התאים ומחזק את המערכת החיסונית. הבצל הלבן עשיר בגופרית, ולכן הוא מגן מפני טרשת עורקים.

כשחותכים אותו, החומרים שנמצאים בבצל (וביניהם הגופרית) מתפרקים לגז שנקרא Syn-propanethial-S-oxide וזאת הסיבה היחידה שבגללה אנחנו דומעים. לפי מה שאומרים, אם נקפיא את הבצל, או נרטיב את הסכין, זה יכול לעזור.

         

יום עסל
בצל ממוצע מכיל בערך 40 קלוריות, מעט חלבון ופחמימות, וכמות שומן זניחה שאפילו לא שווה לדבר עליה. הוא גם מכיל מינרלים רבים (מגנזיום, זרחן, אשלגן, נתרן וכרום) ועשיר בוויטמין C, ויטמין B6 וסיבים תזונתיים.

כל אלה הופכים אותו (ולא מהיום) לירק שהוא ממש סוג של תרופה. כשזה מגיע לדלקות  ווירוסים, בצל משמש כמו אנטיביוטיקה. הוא מחזק את המערכת החיסונית, מעודד הפרשת רעלים מהגוף ומנקה את הדם. כשזה מגיע לכאבים הוא פועל כמו משכך כאבים. כשזה מגיע לקרישי דם, הוא עובד כמו אספירין ומדלל את הדם, מה שאומר סיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם, ולחץ דם מאוזן.

כשזה מגיע למחלות כרוניות, כמו סרטן, נוגדי החימצון שבו (ובעיקר קורטצין) נלחמים ברדיקלים החופשיים, ויכולים לצמצם את הסיכון לחלות. כשזה מגיע לסוכרת, הוא מייצב את רמת הסוכר בדם בזכות הכרום, שאחראי גם לאיזון בין כולסטרול טוב ורע. חוץ מזה, אומרים שחומצות האמינו שבו מחזקות את העצמות וטובות לאוסטיאופורוזיס. באופן כללי, בצל מסייע גם לחילוף החומרים בגוף.         

אבל לא חייבים רק לאכול אותו בשביל ליהנות ממנו. קומפרס של בצל קצוץ ומלח מקל על כאבים וגם על נפיחות. המיץ שלו מנקה את העור ומחליק קמטים, מקל על כאבי אוזניים, מרחיק תולעים ממערכת העיכול, עוצר דימום מהאף, ואם מוסיפים לו דבש, הוא טוב לכאבי גרון, שיעול, ליחה וצרידות.

 

תעודת זהות:

ידוע בציבור: בצל
שם בוטני:
Alliumcepa
משפחה:
שומיים
מוצא: אסיה
עונה : רב שנתי
מה אוכלים: את הפקעת. במקרה של בצל ירוק גם את העלים
מילה מהסינים: מזין את הכליות, מגביר אנרגיה מינית ופוריות

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה