13 מיליון טון גזר בשנה. זה בערך מה שאוכלים ברחבי העולם. ובדרך כלל אומרים על תפוח שכדאי לאכול ממנו אחד ביום. ואנחנו אומרים שאולי כדאי להגיד את אותו דבר גם על הכתום כתום הזה.

כל מה שרציתם לדעת על גזר, והתביישתם לשאול.. 

גזר מרוקאי
הגזר מגיע ממשפחה גדולה וענפה. יש לו בערך 270 סוגים, ו- 2,900 מינים. רק לגזר שאנחנו מכירים (גזר הגינה, לשעבר גזר תרבותי) יש 22 מינים, 8 מהם דור ראשון בארץ. אנחנו מכירים אותו בגרסא הכתומה, אבל באירופה ובארצות הברית מכירים אותו צהוב ואדום, ברחבי אסיה בצהוב וסגול ואצל היפנים הוא אפילו ארוך יותר ואדום.

את הגזר זורעים בסתיו וקוצרים ברינה בסוף החורף. הוא אוהב הרבה מים, במיוחד בשלב שבו השורש מתעבה. הוא בדרך כלל לא חולה, אבל כשזה כן קורה, הוא חוטף עלקת, חלפת או קימחון לא עלינו.

אז מה היה לנו שם
גזר עשיר במים, בוויטמינים A ו- B, בסיבים תזונתיים, במינרלים (במיוחד אשלגן אבל גם ברזל ונתרן) ונוגדי חימצון, שרובם נמצאים דווקא בקליפה שלו ולא בליבה. 

אחד מנוגדי החימצון האלה, הוא בטא קרוטן, סוג של קרטנואיד, שחשוב במיוחד לתחזוקת המערכת החיסונית. יש בערך 600 סוגים של קרטנואידים, אבל לא כולם הופכים בגוף לוויטמין A.בטא קרוטן הוא אחד מאלה שכן יודעים לעשות את זה והוא הכי טוב מכולם. 100 גרם גזר מכיל כמעט את כל הבטא קרוטן שאנחנו צריכים ביום (8 מיליגרם) וגם זה רק שליש ממה שהוא יכול לתת באמת.

בפועל, זה אומר שאם נאכל גזר אנחנו מסודרים. או יותר נכון, העיניים שלנו, השיניים, העצמות, הלב, כלי הדם, העור, הכליות ודרכי השתן, הערמונית והמערכת החיסונית.

חוץ מזה, ויטמין A אחראי גם על חלוקת תאים, על הרקמות הקטנות בגוף, על להפוך כולסטרול לאסטרוגן וטסטוסטרון, על ייצור זרע ועל המלחמה בדלקות ווירוסים. כשאין לנו מספיק ממנו, זה יכול להשפיע על התיאבון, על חוש הריח, על הרגישות למחלות, וכמובן גם על מראה העור. 

אם אתם בכלל רוצים להיות מסודרים, מיץ גזר זה בערך הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות בשביל עצמכם. חוץ מוויטמין A, הוא מכיל גם את הוויטמינים B,C,D,E ו- K, ואת כל המינרלים. חוץ מכל היתרונות של הגזר, בצורה של מיץ הוא נחשב דרך טובה לנקות את המעיים והכבד ולהמריץ את העיכול, ואם שותים ממנו הרבה ולאורך זמן, הוא גם עוזר להפחית במשקל ובכולסטרול ומחזק את הגוף באופן כללי.

מה שכן, עדיף לאכול ממנו במנות קטנות, ככה אנחנו סופגים יותר מהדברים הטובים שלו. ואם מבשלים אותו עם טיפונת שמן, סופגים אפילו יותר. רק בזהירות, יותר מדי גזר פוגע ברמות של ויטמין E, וכמובן עלול לגרום לקרוטנמיה, צריכת יתר של בטא קרוטן בתזונה. מצב שבו בתגובה לרעלים שמפריש הכבד, העור הופך מעט כתום. אם בכל זאת הגזמתם, אל תדאגו. זה עובר בתוך כמה שבועות.


  תעודת זהות:

ידוע בציבור: גזר
שם בוטני:
Daucus Carota sativus
משפחה:
סוכיים
מוצא אפגניסטן
עונה: כל השנה
מה אוכלים?: את השורש
מילה מהסינים: עוזר להרגיע צ'י שיצא משליטה, מקדם תובנות והארות. בעבר השתמשו בו כדי לעודד קשר עמוק עם האני המיני והחושני. מי אמר סמל פאלי ולא קיבל..?

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה