החורף הוא ארוך. במיוחד לאנשים שסובלים מהפרעה עונתית אפקטיבית (SAD). על דיכאון חורף, סימפטומים ודרכי טיפול.

מהי הפרעה עונתית אפקטיבית, מה התסמינים שלה, ומי נמצא בקבוצת הסיכון?


לא אפקטיבית בכלל

עבור חלק מהאנשים, חורף מביא איתו קצת יותר ממצב רוח סגרירי. לפי ההערכה כ-20% מהאנשים סובלים מצורה מסוימת של דיכאון, שנקראת הפרעה עונתית אפקטיבית (SAD), שמופיעה באותו זמן, בכל שנה. דיכאון חורף יכול להתחיל גם בסתיו, אבל בשונה מדיכאון רגיל, עד האביב לא ישאר ממנו כלום.

בספרות המקצועית, אפשר למצוא את המקרה הראשון של הפרעה עונתית אפקטיבית כבר בשנת 1845, אבל לספר הרשמי של המחלות היא נכנסה רק בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת.

המאה הקודמת נשמעת מאוד רחוקה, אבל הפרעה עונתית נחשבת להפרעה יחסית חדשה, שעדיין לא יודעים עליה יותר מדי, אבל השערות יש מכאן ועד להודעה חדשה. תיאוריה אחת טוענת שההפרעה מתפתחת בתגובה לרמזים חיצוניים, כמו אור היום שחסר בחורף. השערה אחרת טוענת שאלה דווקא שינויים בשעון הביולוגי, המנגנון הפנימי של הגוף. והשערה אחרת אומרת שזה גם קשור בתהליכים הורמונאליים (כמו מלטונין) ומוליכים עצביים (כמו דופאמין וסרוטונין). וכנראה שכולם צודקים.

אם אתם גברים יכולים לנשום לרווחה. מרבית האנשים שסובלים מההפרעה הן נשים. עוד בקבוצת הסיכון: אנשים בשנות ה-30 שלהם, ואנשים שהימים שלהם הפוכים. עובדים בלילה וישנים ביום.

הפרעה אפקטיבית עונתית לא במיוחד קלה לאבחנה, אולם יש כמה תסמינים שכאשר הם מופיעים ביחד, הם יכולים לעזור לאבחון התופעה ולטפל בה.

הכינו את הממחטות

הפרעה עונתית היא צורה של דיכאון, ולשתי ההפרעות יש מאפיינים דומים. שני התסמינים השכיחים ביותר של דיכאון הם הרגשה של עצבות או חוסר תקווה, ואובדן עניין בפעילויות שבעבר נחשבו למהנות. אם מרגישים תחושות דומות בסתיו ובחורף, והתסמינים נעלמים במהלך שאר השנה, זה יכול להיות סימן להפרעה. אם מרגישים תסמינים דומים כל יום, לפחות במשך שבועיים, והתבנית של דיכאון והפוגה מתרחשת לפחות במשך שנתיים עוקבות, זה כבר סימן יתר ברור.

הם מפהקים

אנשים שסובלים מהפרעה עונתית, נוטים להרגיש צורך מוגבר בשינה במהלך חודשי החורף. לפעמים בצורה מאוד משמעותית. במחקר שפורסם בכתב העת journal of Psychosomatic, נבחנו הרגלי השינה של מטופלים שסובלים מההפרעה, וגילו כי בממוצע בקיץ הם ישנו כ- 7.5 שעות, בעונות המעבר (אביב וסתיו) כ- 8.5 שעות, ובמהלך החורף כ-10 שעות בלילה בממוצע. אבל העובדה שישנים יותר שעות, לא בהכרח אומרת שמרגישים רעננים בבוקר שאחרי. מחקרים מראים שאנשים שסובלים מההפרעה, במקרים רבים סובלים גם מנדודי שינה והפרעות שינה, וסובלים מתחושת עייפות תמידית, קבועה ואינטנסיבית. במצב כזה, זה כבר מעבר לעייפות. זאת תחושה של כבדות, חוסר אנרגיה וכל פעולה דורשת המון מאמץ.

פתיל קצר

כעס ועצבנות הם תסמינים שכיחים של דיכאון וגם של הפרעה עונתית. מחקרים מראים כי אנשים שסובלים מההפרעה, באופן משמעותי עצבניים יותר בהשוואה לאנשים שלא סובלים מההפרעה. הם כנראה גם יותר נוטים לכעס בהשוואה לאנשים שסובלים מדיכאון רגיל (לא עונתי). מחקרים אשר השוו בין אנשים שסובלים מדיכאון רגיל, לאנשים שסובלים מדיכאון עונתי, מראים כי השכיחות של התפרצויות פתאומיות של כעס גבוהה יותר בקרב מטופלים שסובלים מהפרעה עונתית, בערך פי 2.

פה גדול אוכל הכל

בדיוק כמו דיכאון, גם הפרעה עונתית יכולה לגרום לתיאבון מוגבר אצל חלק מהאנשים. לפי ההערכות כ-65% מהמטופלים שסובלים מהפרעה עונתית, מדווחים גם על תיאבון מוגבר יותר במהלך החודשים הקרים והגשומים. חוקרים משערים כי הסימפטום של תיאבון מוגבר יכול להיות תגובה ביולוגית לירידה עונתית בסרוטונין, מוליך עצבי שקשור למצב רוח ותיאבון. למרות שאכילה תגרום לעלייה ברמות הסרוטונין, זאת רק עלייה זמנית. העלייה במשקל, לעומת זאת, היא קבועה. כ-75% מהאנשים שסובלים מההפרעה, מעלים במשקל בצורה משמעותית.

במיוחד פחמימות

אחת הסיבות שדיכאון עונתי יכול לעודד עלייה במשקל, היא שההפרעה יכולה לייצר תשוקה חזקה לפחמימות מורכבות, כמו לחם, פסטה ומאפים מתוקים. למעשה, שבעה מתוך עשרה אנשים שסובלים מההפרעה, ירגישו גם בסימפטום הזה. גם כאן, הסיבה יכולה להיות לגמרי ביולוגית. פחמימות גורמות לעלייה ברמות של חומצת אמינו שנקראת טריפטופן. טריפטופן בתגובה מעודדת שחרור של סרוטונין, שהוא בתגובה משפר את מצב הרוח. זה המנגנון שהופך פחמימות לסוג של תרופה לדיכאון עונתי. תופעת הלוואי של התרופה הזאת, היא מידה אחת יותר במכנסיים. מחקרים מראים שתזונה שכוללת בעיקר ויטמינים מקבוצת B, ואת המינרלים מגנזיום ואבץ, היא תרופה הרבה יותר יעילה.

חזור שנית

דיכאון עונתי לא רק משפיע על מצב הרוח. הוא משפיע גם על איך שהמוח עובד. מחקרים מראים כי כתוצאה מההפרעה נפגע טווח גדול של תפקודים מנטאליים, כולל ריכוז, זיכרון ויכולת ביטוי ודיבור. וזה כולל הכל. שמות, פגישות, ומחשבה שנודדת בקלות למקומות אחרים. דדוקא במקרה הזה, ככל הנראה מדובר בסימפטום בלעדי להפרעה עונתית. מחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Psychiatry הראה כי הקצרים הקוגניטיביים האלה משמעותיים יותר בדיכאון עונתי מאשר בדיכאון רגיל.

ואם לא בא לי

דיכאון הוא לא בדיוק אפרודיזיאק. הוא לא גורם לאנשים להרגיש סקסיים, במיוחד לא אם מעלים במשקל. אובדן עניין במין הוא סימפטום שכיח גם בהקשר של הפרעה עונתית וגם בהקשר של דיכאון. החדשות הטובות הן, שעם טיפול נכון זה עובר. אם ההפרעה מופיעה דווקא באביב או בקיץ, זה נחשב למצב נדיר בהרבה, שלפעמים נקרא דיכאון קיץ, או הפרעה עונתית הפוכה. כשמה כן היא- בהפרעה הזאת הסימפטומים הפוכים מהפרעה עונתית של חורף. למשל, הסימפטום של אובדן עניין במין בדיכאון חורף, הופך לעניין מוגבר במין בדיכאון קיץ.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה