אף אחד לא מצפה לעונה החמה יותר מאנשים שסובלים מדיכאון חורף (SAD). אבל לקבוצה מצומצמת של אנשים, דווקא הצד השני של לוח השנה הוא הצד הבעייתי.

תכירו את דיכאון קיץ (summer SAD או reverse seasonal affective disorder), האח הקטן של דיכאון חורף.

שינויי מזג האוויר

קיץ הוא תקופה יפה של חיים, התעוררות וחופש. קצת פחות אם אתם סובלים מדיכאון קיץ. בדיוק כמו שחורף יכול לגרום לאנשים להפרעה זמנית במצב הרוח (SAD), הקיץ יכול לעורר את הצורה הפחות מוכרת של אותה הפרעה עונתית, שנקראת גם דיכאון קיץ. לפי ההערכה, פחות מ 1% מהאוכלוסייה סובל מדיכאון קיץ, וכמו ברוב הסוגים של דיכאון, נשים סובלות ממנו בשכיחות גבוהה יותר, במיוחד באזורים גיאוגרפיים בהם האקלים חם ולח.

את העייפות, העלייה במשקל, הירידה בדחף המיני, התיאבון המוגבר ועודף השינה של דיכאון חורף, מחליפים סימפטומים הפוכים. אנשים הסובלים מדיכאון קיץ מתלוננים על אובדן תיאבון, נדודי שינה, דחף מיני מוגבר, ולעיתים על מחשבות קיצוניות.

בדומה לסוגים אחרים של דיכאון, גם הטריגר לדיכאון קיץ אינו ברור. מה שכן ברור הוא שדרושים עוד מחקרים כדי להבין את טבעה של ההפרעה הזאת. החוקרים מניחים שאם דיכאון חורף קשור לחסך באור יום, דיכאון קיץ עשוי להיות קשור לעודף באור יום. השערה נוספת מדברת על רגישות לחום כתוצאה מהעלייה בטמפרטורות. אבל התשובה לשאלה האם דיכאון קיץ הוא עניין של יותר מדי חום או יותר מדי אור, נשארה פתוחה.

בגלל שזאת הפרעה יחסית חדשה, שלא יודעים עליה יותר מדי ולא מדברים עליה כמעט בכלל, הרבה אנשים שסובלים מדיכאון קיץ כלל לא מודעים לעובדה שהם סובלים מדיכאון, ולא מתייחסים אליו בכבוד הראוי. ולמומחים בתחום יש רק דבר אחד להגיד. אל תתעלמו ממנו. אל תניחו שהוא יעבור מאליו. זה גם יחסוך מכם סבל מיותר וגם את האפשרות שדיכאון קיץ אחד קטן יתפתח להפרעת דיכאון חמורה יותר.

חם מהרגיל בעונה

בדומה לסוגים אחרים של דיכאון, גם לסימפטומים של דיכאון קיץ עשויה להיות השפעה שלילית על אורח החיים. על הטיפול הטוב ביותר לדיכאון קיץ יודעים עוד פחות מאשר על הגורמים להפרעה, למרות שמחקרים מצביעים על מספר טיפולים אפשריים.  

לדוגמא, נמצא שדיכאון קיץ מגיב לטיפול תרופתי בתרופות נוגדות דיכאון. בגלל שתרופות נוגדות דיכאון צריכות פרק זמן מסוים בשביל שהפעולה שלהן תהיה מורגשת, לעיתים ממליצים על תחילת הטיפול כבר בסוף החורף, על מנת להקדים את הופעת הסימפטומים.

בנוסף לטיפול תרופתי, הספרות המקצועית ממליצה לעשות את הדבר הפשוט ביותר, ולדבר. בין אם זה עם חברים ובין אם זה עם אנשי מקצוע. זה יכול לעזור לכם להבין את עצמכם, ולאחרים להבין מה עובר עליכם.

הרבה פעמים אנשים שסובלים מדיכאון קיץ מתחבאים במזגן, מתקלחים כל 5 דקות ומוותרים על שגרת הפעילות הגופנית בגלל הלחות והחום. העצה הכי טובה בשבילכם היא להמשיך עם ההרגלים הקיימים, גם אם זה הדבר האחרון שבא לעשות. קל להגיד, קשה לעשות, אבל פעילות גופנית הוכחה כיעילה בסוגים אחרים של דיכאון, ובמקרה של דיכאון קיץ, שחייה יכולה להיות הפתרון המושלם.

גם לתזונה נמצאה השפעה (לפחות חלקית) על סוגים אחרים של דיכאון. במקרה של דיכאון קיץ זה קצת בעייתי, מאחר ורוב הסובלים ממנו מתלוננים על אובדן תיאבון. למזלם, אחד היתרונות של הקיץ הוא תזונה קלה ובריאה (פירות, ירקות והרבה מאוד מים) שיכולה לתמוך בטיפול. מה שיכול מאוד לסייע הוא הימנעות מקפאין, ניקוטין ואלכוהול. למטופלים שסובלים מירידה חריפה במשקל בעקבות הדיכאון, מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי מוסמך לפני שעורכים כל שינוי תזונתי.

הרבה מאוד לא ומעט מאוד כן. אבל לפחות לדיכאון הזה יש יתרון אחד על פני סוגים אחרים של דיכאון. אתם יודעים מתי הוא בא ויכולים להתכונן אליו.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה