כשזה מגיע לדיאטות, נראה ששמענו כבר הכל. פעם זה לאכול לפי סוג הדם, פעם זה לפי צבעים, פעם זה רק חלבונים, או רק פחמימות, ובכל מקרה בשום פנים ואופן לא לשלב בין שניהם. אבל אף פעם לא המליצו לנו באופן רשמי ממש לדלג על ארוחה. זה קורה לפעמים, כשאנחנו עסוקים מדי, או מנסים להפחית במשקל. אבל האופן שבו אנחנו מדלגים על ארוחות, ובעיקר הכמות של מה שאנחנו אוכלים אחר כך, עלולים להשפיע לא רק על הירידה במשקל, אלא על הבריאות כולה.

בכל הנוגע לדילוג על ארוחות, הספרות המחקרית די מבלבלת. חלק מהמחקרים מראים כי עבור אנשים שסובלים מהשמנת יתר, התוצאה של דילוג על ארוחות יכולה להיות חילוף חומרים טוב יותר. מחקרים אחרים דווקא מחזקים את הקשר בין דילוג על ארוחות ובין בריאות ירודה.

המחקר החדש ביותר בנושא, פורסם בגיליון האחרון (דצמבר 2007) של המגזין הרפואי 'מטבוליזם' (Metabolism). המחקר בדק מה קורה כשאנשים מדלגים על ארוחות במהלך היום, אבל מפצים את עצמם בערב, בארוחה אחת גדולה. המשתתפים במחקר היו נשים וגברים בריאים ובעלי משקל גוף תקין. המחקר נחלק לשני חלקים, כל אחד מהם נמשך חודשיים. בחלק הראשון הנבדקים אכלו 3 ארוחות ביום. בחלק השני, הנבדקים דילגו על 2 ארוחות במהלך היום, אבל אכלו ארוחת ערב, שמבחינת הצריכה הקלורית היתה שוות ערך לצריכה יומית. התוצאה של דילוג על ארוחות במהלך היום ואכילת ארוחה אחת גדולה, באה לידי ביטוי בשינויים מטבוליים שנמצאו כלא בריאים לגוף, כולל עליה ברמות הגלוקוז בדם. אם היו מותחים את החבל קצת יותר, יש סיכוי שהנבדקים היו מוגדרים היום כסוכרתיים.

מנגד, בחודש מארס השנה פורסם במגזין Free Radical & Medicine מחקר שטען כי דילוג על ארוחות הוא לא רעיון כל כך גרוע. במחקר השתתפו עשרה בוגרים הסובלים מהשמנת יתר ובנוסף מאסטמה קלה. המחקר נמשך חודשיים, ובמהלכו אכלו הנבדקים לסירוגין ביום אחד ארוחות רגילות, וביום שלאחריו פחות מ- 20% מהצריכה הקלורית הרגילה (בין 400 ל- 500 קלוריות). 9 מתוך עשרת המשתתפים הצליחו להתמיד בתוכנית. בתום המחקר, המשתתפים איבדו בממוצע 8% ממשקל גופם, הסימפטומים של האסטמה השתפרו, רמות הכולסטרול והטריגליצרידים (שומנים) בדם ירדו, ורמות החומרים נוגדי חימצון עלו.

המסקנה שעולה מהמחקרים היא, ככל הנראה, שדילוג על ארוחות, כחלק מתוכנית אכילה מסודרת, עשוי להיות בריא. מצד שני, דילוג על ארוחות במהלך היום ופיצוי בארוחה אחת גדולה, עלול לגרום לנזק בחילוף החומרים בגוף. מצד שלישי, בסביבה שלי, אף אחד לא באמת מדלג על ארוחות או שוכח מהן בכלל. ההמלצה הכי טובה היא לאכול כל כמה שעות, כלומר שש ארוחות קטנות ביום,  או שלוש אם זה ממש גדול עליכם, או כמו שאמר הרמב"ם - אכול בבוקר כמו מלך, בצהרים כמו נסיך, ובערב כמו אביון.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה