באופן ברור, שינויים בתזונה ושגרה של פעילות גופנית הם הדרך לשמור על לחץ דם תקין. אבל לאנשים שסובלים מיתר לחץ דם (hypertension) ומעדיפים גישה טבעית יותר לטיפול בבעיה, לא חסרות אפשרויות.

אז נערו את האבק מהמדף בארון התרופות ואחר כך תעברו ישר למקרר. כדי שיהיה מקום למזון ולתוספי המזון החדשים שאתם צריכים.

מגנזיום

מינרל אחד חשוב לויסות לחץ הדם הוא מגנזיום, שלמרבה הצער לרובנו אין מספיק ממנו. מחקרים מצאו כי מתוך 60 משתנים שונים שהוערכו, קשר חזק מאוד נמצא בין מגנזיום ובין לחץ דם. מחקרים אחרים הראו כי מגנזיום בצורה של תוסף מזון, הפחית גם את לחץ הדם הסיסטולי (שמתייחס ללחץ הדם בזמן התכווצות הלב והוא הנתון הגבוה יותר בלחץ הדם) וגם את לחץ הדם הדיאסטולי (שמתייחס ללחץ הדם בזמן הרפיית הלב).  

מערכת היחסים בין לחץ הדם לכמות המגנזיום בדם היא הפוכה. מה שאומר שכשאחד מהם עולה, השני יורד. לכן אם נעלה את רמות המגנזיום בדם, לחץ הדם ירד. הכמות היומית המומלצת היא 600 מ"ג ביום, אבל חשוב לדעת שכמות כזאת עלולה לגרום לתופעות לוואי (כמו שלשול) אם נוטלים את כולה בפעם אחת . לכן, עדיף לחלק את המגנזיום למנות של 200-300 מ"ג, וליטול פעמיים או שלוש ביום. מגנזיום אפשר למצוא גם בירקות ירוקים, כמו תרד ואבוקדו, ובשקדים, אגוזים וגרעינים למיניהם.

ויטמין C

לוויטמין C (או בשם השני שלו, חומצה אסקורבית) יש לא מעט יתרונות שקשורים כמעט לכל תגובה ביוכימית שמתרחשת בגוף, ככה שזה לא מפתיע למצוא אותו ברשימה. במקרה של יתר לחץ דם, עיקר ההשפעה של ויטמין C היא עידוד הייצור של תחמוצת נתרן (nitric oxide), שחיונית להתרחבות כלי הדם. התרחבות כלי הדם, היא שגורמת לירידה בלחץ הדם. ובדיוק כמו למגנזיום, גם מערכת היחסים בין ויטמין C ולחץ הדם, היא הפוכה. מזונות שעשירים בוויטמין C הם קיווי, פירות הדר, מלון, חסה, פלפל אדום, כרוב, ברוקולי ודובדבנים.

קו אנזים Q10

תוסף מזון נוסף שנמצא יעיל בהקשר של יתר לחץ דם, הוא קו אנזים Q10. המנה המומלצת נעה סביב 100-200 מ"ג ליום. כדי שהגוף יספוג אותו בצורה מקסימאלית, חשוב להקפיד ליטול את התוסף עם מזונות שמכילים כמות מסוימת של שמן או שומן, מאחר והתוסף הוא חומר מסיס בשומן. Q10 פחות זמין במזון, אבל אם בכל זאת חשקה נפשכם, נסו בשר, דגים, כרובית, תרד, תפוחי אדמה ותפוזים.

אומגה 3

ומשומן לשומן באותו עניין. לכוכב הבא שמסייע להורדת לחץ הדם קוראים אומגה 3. חומצת השומן אומגה 3 מסוגלת לשפר את האלסטיות של העורקים. כשכלי הדם אלסטיים, הדם זורם יותר בחופשיות ולחץ הדם יורד. הכמות היומית המומלצת נעה בין 3 גרם ל- 15 גרם. רוב סוגי הדגים (סלמון, טונה, סרדינים, סול) מכילים אחוז גבוה של אומגה 3. חוץ מדגים, אפשר למצוא אותה גם בירקות ירוקים, אגוזי מלך וזרעי פשתן.

שום

ואחרון חביב שראוי לאזכור בין הסוכנים התזונתיים שאפשר להשתמש בהם כדי לטפל ביתר לחץ דם, הוא השום. ההשפעה הכללית של שום על לחץ דם אולי לא בולטת כמו של כל היתר, אבל, שום מצליח להפחית גם לחץ הדם הסיסטולי וגם את הדיאסטולי. מחקרים ממליצים על מנה יומית של תמצית שום שנעה בין 600-900 מ"ג, או בין שן שום טריה אחת לשלוש שיניים ביום. תלוי בכם.

לסיכום, לא חייבים להשתמש בתרופות. גם חומרים אחרים יכולים לעשות את העבודה. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם רופא לגבי שינוי אופי הטיפול, או בנוגע למינונים של תוספי המזון.  
 
         

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה