היא בררנית לא קטנה כשזה מגיע לאוכל, והאמת שגם על שתיה לא חסר לה מה להגיד. אבל עם כמה שינויים קטנים ולא מאוד כואבים, אפשר לעשות לה בית ספר.

אם כל פעם שאתם אוכלים משהו, אתם שואלים את עצמכם אם זה יעשה לכם צרבת, כנראה שאתם סובלים מצרבת. התשובה לשאלה, אגב, היא לא בדיוק מה שחשבתם.

הגודל כן קובע
לפני שאנחנו מתחילים לדבר על איך לאלף את הצרבת, הנה כמה עובדות בסיסיות שאולי לא ידעתם עליה. היא מתאפיינת בתחושה צורבת שמקרינה מאזור החזה האמצעי- עליון, ומתרחשת כאשר חומצות קיבה מתבלבלות ועולות במעלה הוושט, במקום לרדת למטה לכיוון הקיבה. המונח הטכני הוא זרימה חומצית חוזרת (Acidic Reflux) ויכולים להיות לו כמה גורמים.

קצת פרדוקסאלי, אבל אחד הגורמים השכיחים לצרבת הוא לא מספיק חומצות קיבה. התפקיד של חומצות הקיבה הוא לעזור לתהליך פירוק המזון, וכשאין מספיק מהן, יותר מזון נשאר יותר זמן בקיבה, במצב צבירה לא מעוכל, ומעלה את הסבירות לצרבת.

כמובן שמזונות מסוימים, כמו מזונות עתירים בשומן או מטוגנים, קפאין, מזונות חומציים (עגבניות, פירות הדר, חומץ) ושוקולד יכולים להיות טריגר לצרבת, אבל העניין בצרבת הוא לא בהכרח סוג המזון, אלא הכמות שלו והדרך בה אנחנו אוכלים אותו.

לא משנה מה סוג המזון, כמה טוב הוא נראה, או כמה אתם אוהבים אותו. יותר מדי בבת אחת, הופך צרבת לאפשרות יותר מסבירה. אם אוכלים מנות גדולות של מזון מטוגן, כמו צ'יפס למשל, יש לכם עסק עם שני טריגרים פוטנציאליים לצרבת. יותר מדי אוכל, יותר מדי מטוגן. אם אתם מהממהרים (באתי, ראיתי, אכלתי), אתם גם על הכוונת שלה. אכילה מהירה ועל הדרך לא עושה טוב לעיכול, ועשויה לגרום לסימפטומים שונים, שצרבת היא אחד מהם.  

 

מניעת צרבת היא לא רק עניין של מזון. גם משקאות מסוימים עשויים לעורר את התחושה. קפה (גם נטול), קולה ומשקאות מוגזים אחרים, ויותר מדי אלכוהול נכנסים לרשימה האסורה. משקאות שמכילים קפאין מגבירים ייצור חומצות בקיבה, משקאות אלכוהוליים יכולים להרפות את השריר התחתון בוושט, ומשקאות מוגזים, עם או בלי קפאין, גורמים לנפיחות בבטן, שיכולה גם היא להוביל לצרבת.

אבל רק בגלל שאתם סובלים מצרבת, זה לא אומר שנידונתם לחיים שלמים של מזון תפל. גם אם אוכלים מזונות אסורים, אפשר לאכול אותם במידה, להשתדל לעשות את זה לאט, ולהשתדל מאוד לא לעשות את זה על קיבה ריקה. יש דרכים אחרות לבשל או לתבל את האוכל (לבשל או לאדות במקום לטגן) ולא חייבים להשאיר את הצלחת נקייה. לא רק שזה יעשה את ההבדל בין חיים עם או בלי צרבת, זה גם יעשה רק טוב למצב הבריאות הכללי שלכם.

על צמחים ומחטים
זה לא קורה הרבה, אבל הגורמים לצרבת מבחינת הרפואה המערבית והרפואה הסינית הם פחות או יותר זהים. מזון שמן, מטוגן, מתובל, חריף, חומצי, אלכוהולי וקפאיני. גם לגבי הרגלי האכילה שתורמים לצרבת, יש הסכמה פה אחד. גם הרפואה הסינית טוענת שלא יזיק לנו לאכול קצת יותר לאט, ללעוס קצת יותר טוב, ולדעת מתי הגיע הזמן להניח את המזלג והסכין.

מעבר למזון עצמו ולהרגלי האכילה, שנחשבים לגורמים חיצוניים, הרפואה הסינית מאמינה כי צרבת חושפת חוסר איזון פנימי בגוף, שמפריע לכוחות המנוגדים אך המשלימים, ין ויאנג. לפי הרפואה הסינית, האיברים שמשתתפים בתהליך העיכול הם הכבד, כיס המרה, הטחול, הלבלב והקיבה. ברגע שאחד מהם לא מאוזן, למשל עודף אנרגית יאנג בקיבה, עודף מיצי קיבה עולים לוושט וגרמים לתחושת צרבת.

הטיפול בצמחי מרפא יכול לסייע לשפר את פעולת העיכול ולהרגיע את הקיבה. הצמחים שמתאימים לפעולה זו יכולים להיות צמחים שסופחים את מיצי הקיבה במקרה של עודף (כמו ג'ינג'ר ושומר), או צמחים מרירים שמאותתים לקיבה לשחרר יותר מיצי עיכול במקרה של חוסר (כמו שורש ג'נטיאן, שורש שן הארי, או שיבא).

טיפול בצמחי מרפא בשילוב עם טיפול בדיקור סיני לא רק עוזר להפחית את הסימפטומים של צרבת ואת התדירות שלה, הוא גם מאזן מבחינה אנרגטית את כל האיברים שלוקחים חלק בתהליך העיכול.

בנוסף להמלצות התזונתיות ולהרגלי האכילה, הרפואה הסינית ממליצה ללמוד טכניקות שונות להתמודדות עם סטרס (כמו טאי-צ'י, צ'י-קונג, או מדיטציה) שלא עושה טוב לאף אחד ולשום דבר, לשמור על משקל גוף תקין ויציב, ולא להוסיף לחץ חיצוני, כמו למשל חגורות הדוקות מדי.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה