יש הרבה דברים שמשתבחים עם השנים. המוח שלנו הוא לא אחד מהם. במקום להיות מגנט למידע כמו שהוא היה, הוא הופך להיות יותר כמו מסננת. מה שנכנס מצד אחד, יוצא מהצד השני. אבל, מחקרים מתעקשים שיש דרך לעצור את זה.

מה הסוד? בתור התחלה, תפסיקו לקחת את התאים האפורים שלכם כמובן מאליו.

תזוזה

מעט מאוד פעילויות מגרות בו-זמנית כל-כך הרבה מערכות במוח כמו אומנויות לחימה (צ'י-קונג, טאי צ'י). זה דורש ממנו הכל. מקואורדינציה, דרך ארגון ותכנון וכלה בשיפוט. גם ריקודים עושים את אותו הדבר. שתי הפעילויות דורשות מהמוח להניע חלקים שונים בגוף באופן סימולטני ומסונכרן. איך שלא מסתכלים על זה, זה לא מעט גירוי מנטאלי. לכל הבאדי-בילדרים, גם חדר-כושר זה לא רעיון רע. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת קולומביה (Colombia) בשנת 2007, פעילות גופנית בחדר-כושר יכולה לעזור להנביט תאי-מוח חדשים באזור הלמידה והזיכרון בהיפוקמפוס (Dentate Gyrus). החוקרים עקבו במשך ארבעה חודשים אחר המשתתפים, שעסקו בפעילות גופנית במשך 4 פעמים בשבוע, ומצאו כי כל סוגי הפעילויות הבעירו את הייצור של תאים במוח.

תזונה

אבל יש גם דרכים לעצלנים. כמו למשל, ארוחת בוקר שכוללת ביצה. ארוחת בוקר כזאת נחשבת לאידיאלית משלושה טעמים: ויטמינים מקבוצת B, נוגדי חימצון וחומצת השומן החיונית אומגה-3. הוויטמינים מקבוצת B מאפשרים לתאי המוח לשרוף גלוקוז, מקור האנרגיה העיקרי של המוח. נוגדי-החימצון שומרים על תאי המוח מפני נזק, וחומצת השומן אומגה-3 עוזרת לו להמשיך לפעול במהירות אופטימאלית. מה עוד? פירות וירקות טריים וגם תבלינים. לפי מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Neurochemistry, חומצה קרנסונית ( Carnosic Acid), חומר שנמצא בתבלינים, מתחילה תהליך שמגן על התאים מפני נזקי הרדיקלים החופשיים ועשוי למנוע התפתחות מחלות כמו אלצהיימר. רוזמרין, קינמון, כורכום, בזיליקום, אורגנו, תימין ומרווה. כולם נחשבים תבלינים למוח.  

פירות וירקות טריים אפשר לצרוך כמו שהם, וכמובן גם בצורה של נוזלים. 80% מהמוח שלנו הוא נוזלים, והריכוז הגבוה של נוגדי-חימצון שנמצאים בפירות וירקות עשויים להגן על המוח מפני התפתחות אלצהיימר. זאת לפחות היתה המסקנה של מחקר שנערך באוניברסיטת סאות'-פלורידה (south Florida). מה בטוח לא? שומן טראנס. הוא מחסל את היכולת של תאי-המוח לדבר אחד עם השני.
  

שינה

מסתבר שלמוח שלנו הכי נוח בין הסדינים. ולא, זה לא כמו שזה נשמע. שינה מספקת היא המפתח לשמור את הראש על הכתפיים. לפי מחקר שנערך בשנת 2007 בבית הספר לרפואה של הארווארד (Harvard), שינה עזרה לאחסן זיכרונות במוח. המחקר הראה כי בזמן שישנתם, המוח לוקח פיסות אינפורמציה מופרדות ומחבר אותן לעלילה עם התחלה, אמצע וסוף. כמה זמן המוח צריך בשביל לעשות את כל זה? לפי אותו מחקר, אצל המשתתפים שעצמו עיניים במשך שבע שעות בלילה, נצפתה באופן משמעותי יותר פעילות מוחית בהשוואה למשתתפים שישנו פחות מזה.

מועדון הספר
אפשר להתווכח עד מחר בבוקר על היתרונות והחסרונות של צפייה בטלוויזיה. אבל לפחות לפי מחקר שפורסם בכתב העת Brain and Cognition בשנת 2005, בערך מגיל 40 טלוויזיה מפסיקה להיות רעיון טוב. המחקר הראה כי בין הגילאים 40-59, על כל שעה של צפייה בטלוויזיה אנחנו משלמים בעלייה של 1.3% בסיכון הכללי להתפתחות אלצהיימר בשלב מאוחר יותר בחיים. המסקנה? לא יותר משעתיים ביום. ועדיף שזה יהיה משהו מצחיק. אחד הדברים שצחוק יודע לעשות הכי טוב, הוא לנטרל סטרס ולהפוך את ההזדקנות הפסיכולוגית. לפי מחקרים, אפילו רק הציפייה לצחוק מפחיתה את הורמון הסטרס קורטיזול ב- 39%. צחוק הוא טוב גם ללב. למשתתפים בניסוי נתנו לצפות בסרטים מפחידים, או בסרטים מצחיקים. בקבוצת הסרטים המפחידים, נראתה התכווצות של כלי הדם, בעוד שבקבוצת הסרטים המצחיקים, כלי הדם התרחבו ב- 22%.

תחליף נוסף לצפייה בטלוויזיה יכול להיות קריאה. או אפילו יותר טוב, קבוצת קריאה. קריאה נחשבת טובה למוח רק כאשר היא כוללת אחסון ושליפה של מידע. העניין החברתי של קריאה בקבוצה, כולל דינאמיקה נוספת שהתאים האפורים שלנו יצטרכו להתמודד איתה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה