החיים עם כאב כרוני מגבילים. הם מפריעים ליכולת לעבוד, הם מפריעים ליכולת ללכת, הם מפריעים ליכולת לשחק עם הילדים והם אפילו מפריעים ליכולת שלכם לטפל בעצמכם. כדי להימנע מהכאב, אנשים שסובלים ממנו משתדלים להימנע מפעילויות שונות. רק שבסופו של דבר זה, זה מביא לתוצאה ההפוכה ומחליש אפילו יותר.

דרכים (לא כואבות) להתמודדות עם כאב.

מדיטציה

מדיטציה היא על להתמקד ברגע ההווה. וזה רק הגיוני לחשוב שהתמקדות בהווה, שלפחות כרגע הוא כואב, יכולה להחמיר את תחושת הכאב, אבל למעשה ההיפך הוא הנכון. מספר מחקרים מראים שמדיטציה, שמעודדת הגברת המודעות, יכולה לשמש בתור תחליף למשכך כאבים. אם מצליחים לעשות אותה בלי להתמקד בעבר, ומבלי לחשוב על העתיד, זה נקרא להיות במודעות, להיות בהווה. מחקרים מראים שסטודנטים שתרגלו 20 דקות של מדיטציה, הגבירו את העמידות שלהם בפני כאב. לפני שהמחקר התחיל, תחושת הכאב נמדדה בעזרת גירוי וסווגה לפי רמות (חזק, או חלש). בתום הניסוי, אותם סטודנטים שתרגלו מדיטציה היו צריכים הרבה יותר גירוי בשביל להגיע לאותה רמה של כאב.

טיפול בדיבור

רבים מאמינים שטיפול בכאב באמצעות דיבור או פסיכותרפיה בעצם רומזים שאולי הכאב אינו אמיתי. אבל למעשה, לא משנה כמה תנסו, בין הגוף והנפש קשה מאוד להפריד. אפילו כאבים שנובעים מבעיה פיסית (כמו סרטן, או פציעה) מתחילים בראש, וכל שאר הדברים שמתרחשים בגוף ברמה הפיסית והפסיכולוגית, משפיעים על כמה חמור הכאב יהיה. מצב רוח לא טוב, רמה גבוהה של חרדה, פחד מהכאב- כולם מגבירים את התחושה של הכאב. אתם יודעים איך זה עובד. אחת המחשבות השכיחות בהתמודדות עם כאב כרוני למשל, היא שאם דבר אחד השתבש, כל יתר הדברים ישתבשו בעקבותיו, ואם הכאב גרוע עכשיו, הוא ישאר כזה לתמיד. זאת בדיוק המטרה של טיפול בפסיכותרפיה. להחליף את המחשבות השליליות במחשבות חיוביות, מלאות בתקווה.

תרופות נוגדות דיכאון

בדיוק כמו עם טיפול בפסיכותרפיה, מטופלים רבים נפגעים אם הם מתלוננים על כאבים כרוניים, אבל מקבלים מרשם לתרופות נוגדות דיכאון. אבל אתם יכולים להירגע. הכל בסדר אצלכם. בפועל, תרופות נוגדות דיכאון משמשות לטיפול גם בדיכאון וגם בכאב. והן יטפלו בכאב, אפילו אם המטופל אינו סובל מדיכאון. אבל, לא כל התרופות נוגדות הדיכאון יעשו את העבודה. אלה מהסוג שמגביר רק את זמינות הסרוטונין בגוף לא תמיד יהיו יעילות. נוגדות הדיכאון שבאמת מסייעות לטיפול בכאב עובדות על מוליכים עצביים נוספים, כמו נוראפינפרין.

פעילות גופנית

זה בטח הדבר האחרון שאתם חושבים שחסר לכם, אבל פעילות גופנית היא התרופה הטובה ביותר לכאב כרוני. ממצאי מחקרים מראים שוב ושוב שפעילות גופנית, כמעט בכל מצב של כאב כרוני, יכולה להיות חלק ממערך הטיפול. בעוד שפעילות גופנית יכולה לעזור לכל אחד שסובל מכאב, חשוב לא להגזים. מטופלים רבים מתחילים מהר מדי ועושים יותר מדי, מה שיכול להוביל להתגברות הכאב ולאמונה שפעילות גופנית היא דבר לא טוב. באופן כללי, העיקרון בפעילות גופנית זהה לעיקרון של טיפול תרופתי. מתחילים עם מעט ועושים את זה לאט. לפי מחקרים, פעילות גופנית יכולה להיטיב במיוחד עם אנשים מסוימים. כאלה שגילו בשלב מוקדם בחיים ששגרה קבועה של פעילות גופנית חיונית עבורם, ובמידה והם סובלים מפציעה, או מחלה, הם מועדים יותר לסבול מכאב כרוני כתוצאה מחוסר תנועה.

עיסוי

משככי כאבים וטיפולים מסורתיים אחרים מספקים תחושת הקלה למטופלים רבים. אבל הרבה פעמים זה לא מספיק. במקרים אחרים, עיסוי (במיוחד כזה שמכוון לרקמות העמוקות) יכול להקל על תחושת הכאב. הוא מסייע לעודד תנועה באזורים הכואבים (שלפעמים לא מתאפשרת בדרך אחרת) והוא מזרים חמצן וחומרים חיוניים אחרים לכל הגוף ובמיוחד לאזור הכואב שכל כך צריך אותם. יותר מזה, מחקרים מראים שלא רק לקבל עיסוי יכול להועיל, אלא גם לתת עיסוי. המחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Applied Gerontology, לא נערך כדי למדוד באופן מפורש תחושת כאב, אבל התוצאות שלו (הפחתה בהורמוני סטרס, תדירות נמוכה יותר של ביקורי רופא, שיפור בתפקוד החברתי, וירידה בחרדה ובדיכאון) העידו על השפעה פיסיולוגית ופסיכולוגית משמעותית. מה ההסבר? השילוב של מגע ותמיכה חברתית. מגע תמיד תורם להרגשה טובה יותר, ותמיכה חברתית מוציאה ציונים גבוהים בטיפול בכל הבעיות, לא רק בכאב.

דיקור סיני

אמרנו כבר שבין הגוף והנפש אי אפשר להפריד. וזה בדיוק מה שדיקור סיני עושה. הוא מתבונן בגוף, בוחן את הנפש ומטפל בשילוב שנוצר מתוך שניהם. מעבר לכך שדיקור סיני מתאפיין בראייה הוליסטית, אחת ההתמחויות הגדולות שלו היא בטיפול בכאב. לפי התיאוריה של הדיקור הסיני, מה שלא זורם, כואב. ומה שלא זורם, אפשר להניע באמצעות הטיפול בדיקור. דרך ערוצי האנרגיה (המרידיאנים) ונקודות הדיקור אפשר להגיע לכל חוסר איזון בגוף ולשחרר אותו. יתרון נוסף של הטיפול בדיקור סיני, הוא הטיפול הכולל במערכות השונות של הגוף, ולא רק בכאב.  חלק מהמחקרים מראים שטיפול באלקטרו-אקופונקטורה (electro-acupuncture), אשר מעביר זרם בתדר נמוך מאוד, יעיל יותר מטיפול במחטים בלבד. לאנשים שסובלים מכאב זה חדשות טובות. כך או כך, דיקור מעודד הפרשה של משככי הכאבים הטבעיים של הגוף ומעודד את כוחות הריפוי הטבעיים של הגוף להיכנס לפעולה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה