אין איש מבינינו שלא סבל פעם מהדבר הלא נעים הזה: העצירות. מדובר בתופעה שסובלים ממנה בעיקר ילדים, נשים ובני הגיל השלישי. רבים מאיתנו חוו לפחות מספר פעמים במהלך החיים את העיכובים הממושכים (והדי מייסרים) ביציאות.

אז ראשית – אם מדובר בתופעה זמנית המתרחשת לאחר ניתוח רפואי כלשהו, מצבי סטרס או בגלל סיבות אחרות, אשר אינן גורמות למחלות – אין סיבה לדאגה יתרה. אך אם מדובר בתופעות החוזרות על עצמן שוב ושוב, כדאי מאוד לפנות לרופא, כי בלי התערבות רפואית, העצירות, ככל הנראה, לא תיפתר.

מה עושים?

מכיוון שהעצירות עלולה לנבוע ממספר רב של סיבות, גם על מנת לפתור את הבעיה מומלץ לנסות אמצעים שונים ומגוונים, ואף לשלב ביניהם. ראשית, כמובן, יש לפנות לרופא על מנת לשלול אפשרות של מחלות קשות שעלולות לגרום לעצירות. ברגע ששללנו זאת, יחד עם עצות הרופא, כדאי לנסות לפתור את הבעיה באמצעות מספר עצות פשוטות ויומיומיות.

שתו יותר נוזלים

לעיתים קרובות מדי העצירות מחריפה בגלל חוסר נוזלים בגוף. תכולת הקיבה הופכת לקשה, דחוסה, אינה זזה בקלות, והקיבה מתרוקנת תוך קושי רב. פרט לכך, בעת מחסור במים, יש קושי בהפקת מיצי העיכול, הווה אומר שהמזון מתעכל זמן רב יותר וגם נשאר בקיבה זמן רב יותר – דבר שגם הוא מהווה קרקע מזמינה לעצירות. אם אתם סובלים מעצירויות, שתו לא פחות מליטר וחצי מים נקיים ליום בין הארוחות (15 דקות לפני וכ-30-40 דקות אחרי).

לעסו את המזון היטב

השיניים הן המסייע הראשי במהלך העיכול. לעיסה מוקפדת של המזון מסייעת לעיכולו במערכת. בעת הלעיסה הרפלקסים של הקיבה והמעי הופכים פעילים, וגם האותות העצביים המגיעים אל שרירי הקיבה מעלים את האקטיביות שלה ומונעים עצירות. אם השיניים שלכם זקוקים לטיפול מאסיבי, אל תדחו זאת. לאחר ששיניכם יהיו במצב כשיר ותתחילו ללעוס טוב יותר, יש להניח בוודאות כי גם העצירות תיעלם.

עסקו בכושר גופני

כאשר אדם נע, הוא זקוק לאנרגיה. על מנת לשחרר כמות גדולה יותר של אנרגיה, הקיבה מתחילה לעבוד בצורה פעילה יותר, מעכלת את המזון בצורה מלאה יותר ומניעה אותו לעבר היציאה בצורה אקטיבית יותר. אצל אלה אשר מרבים לשבת וממעטים לנוע, המזון נתקע לפרקי זמן ארוכים יותר ולפיכך גם מתעכל בצורה איטית יותר – הקיבה פועלת לאט וכתוצאה מכך נגרמת עצירות. על מנת למנוע זאת מומלץ לבצע פעילות גופנית ומספר תרגילי התעמלות פשוטים.

מדי בוקר, לאחר השינה, בצעו את התרגיל הבא: כשאתם שוכבים על הבטן, הרימו את הרגליים (כל אחת בתורה) ואת פלג הגוף התחתון למעלה. את התרגיל הזה יש לבצע במתינות, ללא תנועות חדות, ולהחזיק את הגוף והרגליים במצב זה לאורך 10-20 שניות. רצוי לבצע את התרגיל הזה לא פחות מ-10-20 פעם. לאחר מכן קומו על רגליכם ותתחילו להתיישב בקצב איטי, כ-20-25 פעם. תרגילים אלה מגדילים את הלחץ הפנים-קיבתי ומסייעים למעבר של תכולת הקיבה.

עשו עיסוי לבטן

אם הקיבה שלכם עצלה ומסרבת לבצע את המוטל עליה כבר מהבוקר, נסו לעשות לעצמכם עיסוי לבטן. מדי בוקר, לאחר השינה וריקון שלפוחית השתן, עסו בתנועות מעגליות באמצעות שלוש אצבעות את האזור הנמצא למטה ושמאלה מהטבור. הדבר יזרז את הפעילות של המאסה הצואתית. אם הדבר לא עוזר, אפשר לפנות למומחה למסז' וללמוד את הטכניקה ממנו. בקשו ממנו לעשות לכם מסז' כזה ושננו היטב את תנועותיו.

מים על קיבה ריקה

על מנת שהקיבה תתעורר ותתחיל לעשות את המוטל עליה, שתו כוס מים פושרים מיד לאחר ההשכמה. את ארוחת הבוקר אכלו כ-15 דקות לאחר מכן. מים פושרים גורמים למיצי המרה לצאת, ואלה, בתורם, מזרזים את תנועת הקיבה ואת ריקונה.

יותר ירקות ופירות

כרוב, גזר, סלק – אלה המזונות שיעזרו לכם לגבור על העצירות. הקטינו את כמות המזון המבושל והמטוגן, שימו דגש על ירקות ופירות טריים. כמו כן גם דומדמניות, דובדבנים, שזיפים ואפרסקים עוזרים במקרים של עצירות. מאוד יעילים בכך גם יוגורטים פרוביוטיים ומוצרי חלב נוספים.

שמן זית הוא מוצר מועיל מאוד למערכת העיכול. 2-3 כפות שמן זית יחד עם האוכל הם בבחינת כלל קבוע לאדם הסובל מעצירות – בתנאי שאינו סובל ממשקל יתר, כמובן.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

תגובות   

#1 שמעתי גם על טיפול טבעי שנקרא קולון הידרותרפיהשירן 2015-08-18 10:35
קיבלתי המלצה על ניקוי המעי הגס. אמרו לי שזה מקל על עצירות. אשמח לשומע מה אתם חושבים על זה.
ציטוט

הוסף תגובה חדשה