סוכרת עושה את זה כמעט בלי סימנים. לכן, לא מעט אנשים סובלים ממנה ואפילו לא יודעים את זה. מה שיותר גרוע הוא שמתוך אלה שכן מודעים לסוכרת שלהם, פחות ממחצית ניסו באמת לשנות את הגזירה באמצעות הרגלי אורח חיים בריאים יותר, מה שאומר שיותר ממחצית מהאנשים מתעלמים מהאפשרות של חיים על כדורים, סיכון מוגבר להתפתחות מחלות לב, אלצהיימר ועוד, קיצור תוחלת החיים.

המימדים של סוכרת גדלים בקצב מפחיד. אבל ניתן למנוע את זה

תעשו בדיקה
סימפטומים רבים שמאפיינים סוכרת נחשבים "סימפטומים שקטים". זה אומר שעד שלא תעשו בדיקה, לא תוכלו לדעת. בדיקת דם פשוטה יכולה לגלות אם רמות הסוכר בדם מעמידות אתכם בסיכון גבוה להתפתחות סוכרת. גם אם הבדיקה מעידה על מצב טרום סוכרתי, בו רמות הסוכר בדם מעט גבוהות, זה לא רע, אבל זה גם לא ממש טוב. מחקרים מראים כי בתוך עשר שנים בממוצע מצב טרום סוכרתי נוטה להתפתחות לסוכרתי. במצב כזה, מה שיכול להחזיר את רמות הסוכר בדם בחזרה למסלול ולמנוע מהמצב הטרומי להפוך לקבוע, הן תזונה ופעילות גופנית. גיל 45 מהווה את נקודת המוצא. ממנו והלאה בדיקה לגילוי סוכרת היא חובה. מתחתיו, מומלץ לעשות בדיקה רק אם קיימים גורמי סיכון נוספים, כמו השמנת יתר, כולסטרול, לחץ דם, או היסטוריה משפחתית.

תרימו טלפון
מסתבר שסוכרת אוהבת במיוחד נשים, ויותר משהיא אוהבת נשים, היא אוהבת אותן לבד. השכיחות של סוכרת בקרב נשים שחיות לבד גבוהה פי 2.5 בהשוואה לנשים שחיות עם בן זוג, או ילדים. המחקר הזה פורסם בכתב העת
Diabetes Care, והחוקרים בחנו בו את תפקיד שמשחק הסטאטוס האישי (נשואה, גרושה, רווקה וכו') בחילוף חומרים לקוי של סוכר בגוף שמאפיין סוכרת. למסקנות הם הגיעו בהסתמך על נתונים של 461 נשים, בגילאים 50 עד 64.

תשנו יופי
שנת לילה טובה חשובה תמיד, אבל היא חשובה במיוחד כשזה מגיע למניעת סוכרת. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת ייל (Yale), בקרב 1,709 גברים, המשתתפים שישנו פחות משש שעות הכפילו את הסיכון להתפתחות סוכרת. מנגד, המשתתפים שישנו יותר מ- 8 שעות שינה בלילה, שילשו את הסיכון שלהם להתפתחות סוכרת. מחקרים קודמים שנערכו מעידים על שכיחות דומה בקרב נשים. ההסבר? כאשר ישנים מעט מדי שעות, או יותר מדי שעות, מערכת העצבים נשארת דרוכה. הדריכות הזאת מפריעה להורמונים שמווסתים את רמות הסוכר בדם לעשות את העבודה שלהם.

קחו פסק זמן
בין יתר הדברים שהוא עושה, סטרס כרוני גורם לרמות הסוכר בדם להרקיע שחקים. כאשר נמצאים בסטרס, הגוף נדרך פעולה. הדריכות הזאת גורמת ללב לדפוק מהר יותר, לנשימה להיות מואצת מהרגיל, לבטן להתהפך. כל התגובות האלה יכולות להיות הגיוניות ואפילו שימושיות אם מתייחסים לתגובת הילחם או ברח (fight or flight) של הגוף. אבל על העלייה ברמות הסוכר בדם ובלחץ הדם היינו מוותרים. אם התוצאה היא שהתאים בגוף מפתחים התנגדות לאינסולין, זה אומר שיש הרבה סוכר שמצטבר בדם, כי אין לו מקום אחר ללכת אליו. החדשות הטובות הן שהפתרון הוא פשוט להוריד הילוך. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת דיוק (Duke), כדאי להתחיל את היום עם יוגה או מדיטציה, במקום עם הטלפונים ואי-מיילים מהמשרד. פעילות גופנית יכולה לעזור לווסת את רמות הסוכר בדם והיא גם יכולה לתרום לירידה במשקל. מחקרים מראים שירידה במשקל, אפילו ירידה קטנה אצל אנשים שסובלים מהשמנת יתר, מפחיתה אוטומאטית את הסיכון להתפתחות סוכרת.

הפסקת קפה
לא יכולים לפתוח את העיניים בלי קפה? כעת יש לכם אישור בכתב מבית הספר לבריאות באוניברסיטת  הארווארד (Harvard) להמשיך לשתות. במהלך המחקר, שנמשך 18 שנים, החוקרים מצאו ששתייני קפה (למעלה משש כוסות ביום) נמצאו בסיכון מופחת להתפתחות סוכרת, בטווח שבין 29%-54%. למשתתפים ששתו בין ארבע לחמש כוסות, הסיכון ירד ב-29%. המשתתפים ששתו בין כוס קפה אחת לשלוש, זכו למעט מאוד הגנה קפאינית ולקפה נטול קפאין לא היתה בכלל השפעה. לצורות אחרות של קפאין (תה, שוקולד, קוקה קולה) היתה השפעה מינימאלית. בנוסף, לקפה (המקור העיקרי לקפאין במחקר) היו יתרונות נוספים כמו אשלגן, מגנזיום ונוגדי חימצון שעוזרים לספיגת הסוכר.

תהיו בררניים
התזונה שלנו צריכה להיות מורכבת מדגנים מלאים, או פחמימות מורכבות. תזונה שמבוססת בעיקר על דגנים מלאים קשורה לאיזון רמות הסוכר בדם וסיכון מופחת להתפתחות סוכרת, יתר לחץ דם וסוגים שונים של סרטן. לא רק חשוב שהדגנים יהיו מלאים, חשוב גם להכיר את הדגנים. מילט, אמרנט, קינואה ושיבולת שועל הם דוגמאות לדגנים שהם תמיד מלאים. במוצרים כמו חיטה, תירס, אורז, או שעורה- אם המילה "מלא" לא כתובה בגדול על האריזה, כנראה שהדגנים האלה עברו עיבוד והם כבר לא כל כך בריאים כמו שחושבים. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה