Write a comment

 

אפשר בהחלט לשנות את דפוס צריכת המזון ולגרום למוח להעדיף מזון בריא על פני אוכל עתיר קלוריות, טוען מחקר חדש בארה"ב. "לא נולדנו כשאנחנו אוהבים צ'יפס", אומרת אחת החוקרות

אחת מהצרות הגדולות הכרוכות בירידה במשקל היא המניעה לאכול את הדברים הטובים האלה שרובנו אוהבים. מאפים ממולאים בשלל מטעמים, ממתקים מסוגים שונים, עוגות, גלידה, משקאות ממותקים והרשימה השחורה עוד ארוכה, ובוודאי אף ידועה ומוכרת. חסה וקולרבי טובים לגוף ולגזרה, אבל לך תתעלם מהפיתויים והצ'ופרים הקורצים אלינו בחיבה. מה לעשות, ורוב המאכלים שאליהם אנחנו נמשכים ורוצים לטרוף, גורמים לנו לעלות במשקל ואינם מיטיבים עם גופנו בשום צורה.

אילוף הסורר?

אבל מה אם ניתן "לאלף" את המוח שיעדיף מלכתחילה מזון בריא ונכון לגוף? האם ניתן להרגיל את המוח כך שיגיב בחיוב לירקות ופירות, למשל, ובמקביל ידחה מזון עתיר בקלוריות, בשומנים מיותרים ובסוכרים מזיקים? מחקר שנערך לאחרונה בארה"ב טוען כי הדבר אפשרי.

המחקר נערך ב"מרכז לתזונה חקלאית" (USDA HNRCA) באוניברסיטת טאפטס בבוסטון, וב-Massachusetts General Hospital אשר בעיר. לטענת החוקרים, ניתן בהחלט לאמן את המוח כך שיעדיף מזון בריא ודל קלוריות על פני אוכל מזיק ועתיר קלוריות. מסקנה זו סותרת את האמונה הרווחת, לפיה קשה עד בלתי אפשרי לשבור את מעגל הקסמים של תזונה קלוקלת ולגרום לאדם שצורך מזון לא בריא להעדיף, נאמר, חזה עוף דל קלוריות על פני סטייק עסיסי נוטף שומן.

"לא נולדנו כשאנחנו אוהבים צ'יפס ושונאים, לדוגמה, פסטה מחיטה מלאה", אמרה סוזן ב. רוברטס, מנהלת המעבדה לחילוף חומרים ב-USDA HNRCA. "דפוסים אלו נוצרים בתגובה לאכילה ותלויים בסוג התזונה".

המחקר

במחקר, שנמשך 6 חודשים, השתתפו 13 אנשים הסובלים ממשקל יתר. שמונה מהם קיבלו תכנית דיאטה מיוחדת מהחוקרים שבאוניברסיטת טאפטס, והיתר שימשו כקבוצת ביקורת. כל המשתתפים נבדקו ב-MRI, כדי לעקוב אחר השינויים שעוברים במוח לאורך תקופת המחקר האמורה. "ראינו שניתן לשנות את ההעדפות של המוח ללא כל התערבות או ניתוח", אמר טילו דקרסבך, אחד מהחוקרים. "כמו כן התברר לנו ש-MRI הוא כלי מצוין לבחינת התגובות למזונות שונים".

בקרב הנבדקים אשר השתתפו בתכנית הדיאטה של האוניברסיטה, נצפו פעילות ושינויים באזור האחראי ללמידה ולהתמכרות. בסוף התכנית (כאמור, ששה חודשים) נצפתה באזור זה רגישות גבוהה למזון איכותי ודל קלוריות, דבר המצביע על הנאה וסיפוק מסוג זה של מזון. במקביל, נצפתה ירידה בתגובה של אזור זה במוח למזון עתיר קלוריות. 

"הדיאטה שלנו תוכננה במיוחד כדי לגרום לשינוי בתגובה של המשתתפים כלפי מזונות שונים", הסביר סאי קרופה דאס, אחד החוקרים מהמעבדה לחילוף חומרים. "אצל המשתתפים במחקר נראתה בבירור עלייה ברצון לצרוך מזון בריא לעומת דעיכה ברצון למזון עתיר קלוריות. הצירוף של שני ממצאים אלו הוא הבסיס לתזונה נכונה, לירידה במשקל ולשמירה על משקל גוף תקין".
 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.