תמיד אמרו לנו שפעילות גופנית היא התשובה לכל המחלות. שבשביל בריאות טובה יותר, צריך בין 20 ל- 30 דקות כאלה ביום (אפילו לא חובה ברצף) וכל השאר כבר יסתדר. נאזן את לחץ הדם והכולסטרול, נפחית במשקל, נצמצם היקפים וגם את הסיכון שלנו לחלות בהרבה מאוד מחלות.

אבל כנראה שדברים הם לא כל כך פשוטים. פעילות גופנית יכולה להיות מהנה, היא ללא ספק נותנת לנו אנרגיה והיא אפילו משפרת את מצב הרוח. אבל לפני שאתם מחליטים שהיא הפתרון למה שזה לא יהיה, קחו בחשבון את מה שיש למחקרים להגיד.

שעת כושר?

הרבה מחקרים מראים שעבור אנשים שסובלים מהשמנת יתר ורמות הסוכר בדם שלהם מתחילות לפזול לכיוון הקצה העליון, פעילות גופנית מתונה, כמו צעידה למשל, יכולה להפחית את הסיכון לחלות בסוכרת. באחד המחקרים, המשתתפים חולקו בצורה אקראית לשלוש קבוצות. בראשונה, הם אכלו כמו שצריך ועשו פעילות גופנית כמו שצריך. בשניה, הם רק נטלו תרופות. והקבוצה השלישית היתה קבוצת ביקורת. אלה שהיו בקבוצה הראשונה, לא ממש הצליחו להפחית במשקל, למרות שהם באמת השתדלו. בהמשך, הרוב המכריע מתוכם הצליח להתחמק מהסטטיסטיקה של סוכרת.

הסיפור של פעילות גופנית והסיכון לחלות במחלות לב הוא מקרה קלאסי של ביצה ותרנגולת. מחקרים מראים שקיימת השפעה, אבל אלה שיוצאים הכי נשכרים ממנה, הם כאלה שהפכו מלא פעילים בכלל לפעילים בצורה מתונה, וברוב המקרים כל מה שהם היו צריכים לעשות, הוא לשלב צעידה קבועה בלו"ז היומי. פעילות גופנית אינטנסיבית למרבה ההפתעה, לא היתה זאת שעשתה את ההבדל הגדול.

ועדיין, קשה לקבוע לפי הנתונים אם זאת היתה הפעילות הגופנית שהשפיעה בצורה חיובית על הלב, או שההבדל נובע מעצם העובדה שאנשים שעוסקים בפעילות גופנית, הם ברוב המקרים אנשים שונים מטבעם מאלה שלא. למשל, לא תראו הרבה אנשים שמחזיקים משקולת ביד אחת וסיגריה ביד השניה. אנשים שפעילים מבחינה גופנית בדרך כלל גם רזים יותר וניזונים מתזונה בריאה יותר מאשר אלה שלא. לכן, קשה לקבוע בוודאות מי היה שם קודם. הפעילות הגופנית, או הסיכון לחלות במחלות לב.

נאדה
וזה לא נהיה פשוט יותר. הבעיה פחות או יותר דומה כשזה מגיע לסרטן ופעילות גופנית. המחקרים מראים שלפעילות גופנית שכוללת אימוני כוח, צעידה, ריצה או הרמת משקולות לא ממש מזיזה לסרטן.

ומה בנוגע להפחתה במשקל? הרמת משקולות בונה שריר, אבל היא לא שורפת יותר קלוריות. השרירים שנבנים הם אחוז מאוד קטן ממסת השריר הכוללת בגוף, ולשרירים יש קצב חילוף חומרים איטי מאוד כאשר הם במצב מנוחה.

למעשה, חוקרים מאוניברסיטת טקסס (Texas) החליטו פעם אחת ולתמיד לחשב את זה. הם מצאו שסדרה שלה הרמת משקולות במשך 12 שבועות היתה שווה בממוצע לעלייה של 2 ק"ג. אותה תוספת של שרירים, שרפה רק 24 קלוריות יותר ביום.

רק פעילות גופנית, שלא כוללת הפחתה במשקל, לא מפחיתה את לחץ הדם. היא גם לא עושה משהו מיוחד לרמות הכולסטרול. רק אם משלבים בין שתיהן, אפשר להשפיע על לחץ הדם ועל רמות הכולסטרול. ובשורה תחתונה, כנראה שהרבה יותר קל לאכול 1,000 קלוריות מאשר לשרוף אותן.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה