רוצים להבטיח שהמוח והגוף שלכם ישמרו על הכוח והחיוניות גם כשתגיעו לשיבה טובה? חוקרים מבית הספר לרפואה של הרווארד מצאו דרך יצירתית ולא צפויה לעזור לכם להבטיח הזדקנות קלה יותר

בני אדם נבדלים זה מזה בכל כך הרבה היבטים – אבל תמיד נראה כי בתחום אחד כולנו מאוחדים – הניסון להיאבק בנזקי הזמן ולמצוא דרך ל"מעיין הנעורים". אחד מהתחומים הנחקרים ביותר בעולם הוא הזדקנות הגוף והמוח. רבים מעמיקים בנושא זה בשאיפה למצוא דרכים חדשות, מקוריות וייחודיות להילחם בשעון החול שלא עוצר לרגע. האמת העצובה היא שאנחנו עוד כנראה רחוקים ממציאת הנוסחה לחיי נצח וכיום, בעוד שיותר אנשים מאריכים ימים – הגיל המקסימלי שניתן להגיע אליו נותר כשהיה גם בעשורים הקודמים. 

בעוד שאנחנו לא מצליחים להאריך את הגיל המקסימלי שנוכל להגיע אליו, דווקא בתחום של האטת הזדקנות המוח והגוף נראה כי המדע משיג התקדמות משמעותית. ככל שעובר הזמן אנחנו מוצאים יותר כלים שיעזרו לעכב במידה כלשהי את התהליך הבלתי נמנע הזה, אולם לפעמים התשובה מגיעה גם ממקומות לא צפויים.

קבוצת חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד לקחו קבוצה של אנשים מעל גיל 65 ונתנו להם לבצע תרגילי טאי צ'י במשך 12 שבועות. לפני ואחרי האימונים הם סרקו במכשיר MRI את גלי המוח ואת מערכת השרירים. התוצאות, שפורסמו באפריל האחרון בכתב העת Journal of Neuroimaging הותירו אותם פעורי פה. כל הנבדקים הראו שיפור משמעותי בפעילות הנוירונים במוח, מה שמצביע על פעילות מוחית אפקטיבית ובריאה יותר מבעבר. כמו כן, ייצור האנרגיה בשרירי הרגליים והידיים גבר – עובדה שמשפרת את הכוח הפיזי בטווח הקרוב והרחוק.

"היתרונות של טאי צ'י כבר היו ידועים היטב בשנים האחרונות, אולם ממצאים שפורסמו באחרונה, בהם גם המחקר הזה, מוכיחים זאת גם באמצעות מדדים אובייקטיביים שאי אפשר להתווכח עליהם", ציין מוביל המחקר, ד"ר אלכסנדר לין מבית הספר לרפואה של הרווארד. במחקרים אחרים נמצא כי תרגול זה משפר את כוח השרירים, מפחית חרדה ודיכאון, מונע בעיות במפרקי הידיים והרגליים ואפילו מעודד זרימה טובה יותר של הדם.

דרכים נוספות להאט את שעון החול

כאמור, חקר ההזדקנות הוא תחום פופולרי ביותר באוניברסיטאות, בתי חולים ומוסדות נוספים ברחבי העולם. בשנים האחרונות נראה כי בכל שבוע מתפרסם מחקר חדש המציע דרך חדשנית ומעניינת למנוע הדרדרות קוגניטיבית ופיזיולוגית בגיל מבוגר. כמה מחקרים חשובים מהשנים האחרונות מצאו כי ריקוד והליכה על בסיס יומי יכולים לעשות זאת ביעילות – וכיום רופאים רבים ממליצים לאמץ פעילויות אלו כדי לעכב את ההזדקנות.

מחקר נרחב שנערך בקרב חולי אלצהיימר ופורסם ב-2010 בכתב העת Neurologyמצא כי למידת שפה חדשה הצליחה להאט את התפרצות המחלה בלא פחות מ-4 שנים. גם לפתירת תשבצי היגיון וחידות נוספות המפעילות את המוח יש השפעה דומה על הזדקנות הנוירונים – תאי העצב במוח.

עוד גורם שיעזור לשמור על מוח חד לאורך זמן הוא, תאמינו או לא, משחקי וידאו. משחק מהסוג הזה מסייע לעכב הזדקנות של הנוירונים באמצעות הפעלה מאומצת האזור במוח שאחראי על פתרון בעיות. מרכיב נוסף וחשוב שמשפיע על ההזדקנות הוא כמובן שינה מספקת. השינה משפרת את תפקוד המוח ומונעת חלק מהנזקים הרסניים ביותר של ההזדקנות לרבות אובדן זיכרון ויכולות הלמידה. 


chair banner1

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה