למדיטציה נמאס שאנשים שומעים את השם שלה ואוטומאטית חושבים על היפים עם שיער ארוך יושבים על פסגה של הר מבודד עם רגליים משוכלות וממלמלים אום.

היא מרגישה שיותר מדי הבינו אותה לא נכון, ויש לה רשימה ארוכה של מחקרים חדשים בשביל להוכיח לנו אחרת.

שינה

בין אם בעקבות השינויים הפיסיים, ובין אם בעקבות התחושות הרגשיות, אנשים רבים שסובלים מדיכאון או חרדה, סובלים גם מפגיעה או שינוי בתבנית השינה. הם יכולים לישון הרבה יותר מהרגיל, או פחות מדי ממה שצריך, וכתוצאה מכך, סובלים מפגיעה משמעותית בתפקוד היומיומי. תרגול מדיטציה מסייע להניח את המחשבות הרעות בצד, להיות נוכחים במקום של שקט, והתוצאה היא גם שיפור בשינה. ואפילו לא צריך יותר מדי זמן בשביל שזה יקרה. קבוצת אנשים שסבלו מאינסומניה, התייצבו במעבדות המחקר בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד (Stanford) עם כרית, שמיכה ועדר של כבשים, ותרגלו מדיטציה במשך ששה שבועות. לאחר ששה שבועות, רק 13% מהמשתתפים עדין סבלו מהבעיה.

דיכאון

גם אם לא תמיד יודעים להסביר לנו מה הם בדיוק הגורמים להתפתחות דיכאון, את התסמינים שלו יודעים לתאר בצורה מאוד מדויקת: הפרעות רגשיות, הפרעות שינה, הפרעות במערכת העיכול, עייפות וחולשה, אובדן עניין בפעולות יומיומיות, ואולי יותר מהכל- תחושות של חוסר אונים וחוסר תקווה שלא מאפשרות לראות את המציאות בצורה נכונה. מדיטציה לבדה אולי לא תרפא דיכאון, אבל בגלל שהיא מאפשרת לקחת צעד אחד אחורה, ולהתבונן במחשבות בדרך קצת אחרת (וקצת יותר אופטימית), היא יכולה לשמש כלי ספציפי שתומך בטיפול בדיכאון. ל-50% מהמשתתפים במחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה (Pennsylvania) זה עזר. לאחר תרגול מדיטציה, היו להם מחשבות ורודות יותר.

חרדה

חרדה יכולה להתעורר בעקבות גירוי ספציפי, או אפילו בלי שום גירוי. היא פתאומית, המקור שלה רגשי, והביטוי שלה גופני לגמרי: עלייה בקצב הלב, הזעה, רעד, בלבול. אחד הפתרונות בהתמודדות עם חרדה הוא למצוא מקום של שקט וביטחון, מקום שאפשר להרגיש בו נוח, ללא שיפוטיות. כאשר מוצאים את המקום הזה, ומצליחים לנוח בו, גם כל השאר מתחיל להיראות קצת יותר טוב. ולפי מחקר שנערך בבית החולים הפסיכיאטרי בניו יורק (New York), צריך רק שמונה שבועות בשביל זה. במהלך המחקר, קבוצת מטופלים שסבלו מחרדה, תרגלו מדיטציה במשך 8 שבועות והפחיתו את חומרת התסמינים בשליש. מדיטציה יכולה לסייע לשפר גם את טווח הקשב והריכוז, שבהפרעת חרדה לעיתים קשה למצוא. במחקר שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הארווארד (Harvard), נמדדו אזורים ספציפיים במוח של מתרגלי מדיטציה. כאשר השוו את תוצאות הסריקות לקבוצה שלא תרגלה מדיטציה, הבחינו כי האזור במוח שקשור לקשב וריכוז היה פעיל יותר בקבוצת המדיטציה.

עור

הקשר בין הגוף לנפש הוא לא חדש, ובעיות עור הן אחד הביטויים היותר בולטים שלו. הנפש לחוצה, הגוף עושה סימנים. כאשר הגוף נמצא בסטרס, בעיות עור הן התגובה הפיסית למחשבות. במצב של לחץ, הגוף מייצר חומרים שונים, ביניהם קורטיזול. וכאשר ייצור הקורטיזול חורג מהרמות הרצויות, עשוי להיות לכך ביטוי חיצוני שלילי, כמו פריחה, אקזמה, פסוריאזיס וכעוד. למה דווקא על העור מכל המקומות? קשה להגיד. אבל לפי מחקר שנערך באוניברסיטת מסצ'וסטס (Massachusetts), משתתפים שסבלו מבעית עור כרונית (כמו פסוריאזיס), בדרגת חומרה בינונית עד קשה, החלימו מהר יותר (פי 4) בהשוואה למשתתפים שלא לקחו חלק בתרגול מדיטציה. במקרה של בעיות עור, השילוב בין מדיטציה ובין חשיפה מבוקרת לשמש, הוכח כבעל השפעה טיפולית עצומה על בעיות עור.

מערכת חיסון

אם צריכים לדבר על יתרון אחד של מדיטציה, מומחים רבים יסכימו שזה היתרון למערכת החיסון. גם אם זאת לא היתה מטרת המחקר באופן מפורש, מחקרים מראים שוב ושוב כי אנשים אשר מתרגלים מדיטציה באופן קבוע נהנים מבריאות טובה יותר באופן כללי, כלומר ממערכת חיסון משוריינת יותר. התוצאות חזרו על עצמן גם בקרב מטופלים שסבלו מבעיה בריאותית כרונית, וגם בקרב מטופלים שנהנו מבריאות מושלמת.

כאבי ראש וכאבים בכלל

אם אומרים שדיכאון עומדת להיות המגפה של המאה ה-21, סטרס היה שם הרבה קודם. סטרס ומתח נמצאים בבסיס של כאבי ראש ומיגרנות, והפרעות כאב רבות. חלק גדול מהעבודה במדיטציה היא לקדם תחושה של רוגע, ללא סטרס. כאשר נמצאים בתהליך של מדיטציה, התפקוד של המוח עולה. זרימת הדם מתגברת, המוליכים העצביים מצליחים לתקשר יותר בקלות, התחושה הכללית הופכת נוחה יותר, והמקומות שלא נעים לנו בהם מתרחקים והולכים. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת מסצ'וסטס (Massachusetts), זה בהחלט אפשרי לעשות את זה באמצעות מדיטציה. המשתתפים במחקר תרגלו במשך שמונה שבועות מדיטציה. כולם סבלו מבעיית כאב כרונית, או בעיה רפואית אחרת שגרמה לכאב. לאחר תקופה של שמונה שבועות, שליש מהמטופלים דיווחו על שיפור משמעותי בסימפטומים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה