הורמונים הם לא רק עניין של כמה ימים מאוד מסוימים בחודש. הם נמצאים שם כל הזמן, פועלים מסביב לשעון, ואחראים לכל כך הרבה תהליכים אחרים.

איך פעילות גופנית, שינה ואפילו התכרבלות יכולים לעזור לנו לשמור על איזון הורמונאלי

קורטיזול
בכל פעם שאנחנו נמצאים בסכנה, או לחוצים יותר מהרגיל, ההיפותלמוס שלנו יורה קורטיזול, הורמון הסטרס, ישירות לתוך זרם הדם. זה גורם ללב לפעום מהר יותר, לאקסטרה חמצן לזרום למוח, ולאנרגיה להשתחרר ממאגרי השומן והסוכר. נשמע טוב, וכולם באמת דברים טובים, אבל רק כאשר הם מתרחשים במידה. מחקרים מראים שסטרס שיוצא משליטה, משבש את המנגנון דרכו הגוף מפריש קורטיזול ויכול להשאיר אותנו עם מעט מדי קורטיזול ועם הרגשה לא במיוחד טובה. התרופה הטובה ביותר לאיזון רמות הקורטיזול היא פעילות גופנית, לפחות שלוש פעמים בשבוע, ותעשו את זה קצר ומזיע. מעל 40 דקות ורמות הקורטיזול שלכם יטפסו שוב בחזרה למעלה.

מלטונין
עם השקיעה, בלוטת האצטרובל של המוח מתחילה להפריש הורמונים מעודדי שינה. אחד מהם, מלטונין, צריך חשיכה מוחלטת בשביל לעבוד. אורות, אמיתיים או מלאכותיים, מפעילים את המנגנונים ההפוכים של עוררות, שזה בגדול חדשות לא ממש טובות. חוץ משינה, מלטונין גם קשור לסטרס, וסטרס, אם רק תתנו לו, פועל כרדיקל חופשי שמנטרל נוגדי חימצון. יותר מזה, רמות נמוכות של מלטונין קשורות להשמנת יתר, והתפתחות מחלות כרוניות כמו סוכרת וסרטן. מסקנה? כל עוד החדר שבו אנחנו ישנים לא אטום מפני אור, אנחנו לא מנצלים בצורה אופטימאלית את ההפרשה של מלטונין. ואנחנו מתכוונים לכל סוג של תאורה: מכשירים חשמליים כמו טלוויזיה, מחשבים ואפילו מכשירי טלפון סלולארי. מה עוד? לישון במצב טבעי. מחקרים מראים שבגדים הדוקים יכולים לפגום בייצור מלטונין ולגרום לירידה של עד כ-60%.

אוקסיטוצין
המוח שלנו משחרר את ההורמון הזה שנקרא גם הורמון האהבה בכל פעם שאנחנו באים במגע עם אחרים (מאהב, משפחה). רמות גבוהות של אוקסיטוצין יכולות לעשות כמעט מה שאף תרופה לא יכולה- הן יכולות להסעיר את חיי האהבה, לחזק את האמון בין שני אנשים, להפחית סטרס ויתר לחץ דם. הפרשת אסטרוגן מגבירה אפילו יותר את השפעת האוקסיטוצין, וגורמת לנו להתחבר בצורה יותר אינטנסיבית אחרי קיום יחסי מין, ובזמן הביוץ היא הופכת כל מגע מקרי לבלתי נשכח. כדי לעודד הפרשת אוקסיטוצין, מומלץ להתכרבל (עם בן זוג, או אפילו חיית מחמד). רמות האוקסיטוצין מרקיעות שחקים במהלך ולאחר אורגזמה. לכן הדרך הטובה ביותר היתה ונשארה לקפוץ לתוך הסדינים. גם לחשוב על מגע וקרבה יכול לעזור. מחקרים מראים שרמות האוקסיטוצין עלו אחרי שהמשתתפים חלמו בהקיץ על בני הזוג שלהם.

תירוקסין וטרייודוטירונין
תירוקסין (Thyroxine) וטרייודוטירונין (Triiodothyronine), שמוכרים גם בשמות T3 ו-T4 הם הורמונים שמופרשים על ידי בלוטת התריס. הם בעיקר פועלים כתרמוסטט הפנימי של הגוף, אבל הם גם שחקנים ראשיים בויסות חילוף החומרים ורמות האנרגיה. למרבה הצער, גורמים כמו סטרס כרוני, חסרים תזונתיים ודלקת יכולים להוציא את שני ההורמונים החשובים האלה מחוץ למסגרת, ולהשאיר אותנו עם יותר מדי או פחות מדי מהם, ועם הרגשת עייפות, עצירות, או תחושה תמידית של קור. לפי מחקרים, אחד הדברים שבלוטת התריס יותר רגישה אליהם הם מזהמים סביבתיים. אפילו חומרים יומיומיים, כמו פלסטיק, יכולים להפריע לתפקוד שלה. חומרים כאלה יכולים יכול להתחבא במקומות הכי לא צפויים, כמו מכסה הפלסטיק של כוס הקפה שאתם לוקחים בדרך לעבודה.

אסטרוגן ופרוגסטרון
כאשר השחלות מגבירות את הייצור של הורמון מין נשי אחד, באופן סימולטאני הן מאטות את הייצור של ההורמון האחר. זה איזון חיוני ששומר על מערכת הרבייה פועלת (PMS למשל הוא גם תוצאה של האיזון התמידי הזה). לשותפות השמחה הזאת יכולים להפריע גורמים שונים, כמו למשל עלייה במשקל, סטרס כרוני וחשיפה לרעלים (כמו פלסטיק). אסטרוגן לא בשליטה יכול לגרום לירידה בחשק המיני, עצבנות, מיגרנה, דיכאון, תופעות קיצוניות של PMS ובעיות במערכת הרבייה. ההגנה הטובה ביותר כנגד חוסר איזון, היא תזונה מלאה ואורגנית ושמירה על משקל גוף תקין. עודף שומן מעודד הפרשת יתר של אסטרוגן. אז בלי מזון מעובד ועם יותר כרוב, כרובית, תרד, תפוזים ואורז מלא שחיוניים לויסות רמות האסטרוגן.

טסטוסטרון
כן, גם לנשים יש טסטוסטרון, שמיוצר בשחלות ובבלוטת האדרנל. לנשים יש בסביבות 10% מכמות הטסטוסטרון שיש לגברים, אבל הורמון המין הגברי עושה את אותה פעולה בכל גוף: הוא מצית את החשק המיני, מחזק את השרירים, ואחראי לצפיפות העצמות ולחילוף החומרים. מעט מדי ממנו, גורם לתחושת עייפות וחוסר עניין. כן, גם במין. מחקרים עדיין מחפשים מהי הדרך הטובה ביותר לנשים לשמור על רמות הטסטוסטרון שלהן בטווחים בריאים. דבר אחד הם כן יודעים להגיד- מצבים מסוימים, שקיימים רק אצל נשים, כמו למשל תסמונת השחלות הפוליציסטיות, יכולים לגרום לקפיצות גבוהות בטסטוסטרון. אם חושדים בחוסר איזון, כדאי ללכת לבדוק.

לפטין וגרלין
הורמוני הרעב והשובע תמיד הולכים ראש בראש. אחד אומר לנו מתי לאכול, השני אומר מתי הגיע הזמן להתרחק מהמקרר. הגרלין מיוצר בקיבה ובלבלב, והוא מאותת למוח כאשר הקיבה שלנו ריקה. הלפטין מופרש על ידי תאי השומן, וכאשר אכלנו מספיק, הוא מעודד הפרשה של הורמונים מדכאי תיאבון. לצמד המאוזן הזה יכול להפריע בעיקר סוכר, שמטרפד את ייצור הורמון השובע (לפטין) והופך את הורמון הרעב (גרלין) ליחידי ששולח מסרים לא רצויים של רעב למוח. איזון? אין ברירה, אלא לקצץ את כמות הסוכר בתזונה. בשביל נשים- ההמלצה היא לא יותר משש כפיות סוכר ביום.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה