אפשר להתווכח אם היה חורף או לא היה חורף, אבל דבר אחד בטוח. מה שזה לא היה, זה נגמר. מה שאומר שהגיע הזמן לנער את האבק מנעלי הספורט, להפסיק עם התירוצים ולקחת את זה החוצה.

ואתם יודעים מה? מחקרים מראים שבהשוואה לכל היתרונות האחרים של פעילות גופנית, ירידה במשקל היא רק בונוס.

עבודה מועדפת

בין אם היא משאירה אתכם עייפים ובין אם היא לא משאירה לכם זמן לדברים אחרים, עבודה היא אחד התירוצים השכיחים למה לא ללכת למכון הכושר גם היום. אבל מחקרים מראים שאורח חיים פעיל, דווקא יכול לעזור למחוק עוד כמה פריטים מרשימת המטלות הכמעט אינסופית שלנו. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת בריסטול (Bristol), המשתתפים דיווחו על מחשבה צלולה יותר, ריכוז גבוה יותר, הספק טוב יותר ותקשורת טובה יותר עם קולגות בימים בהם שילבו פעילות גופנית בסדר היום. מי אמר העלאה ולא קיבל?

שימור אנרגיה

ואם כבר עבודה, אם גם אתם שייכים ל-50% מהאוכלוסייה הבוגרת שמרגישה גמורה מעייפות, לפחות ביום אחד בשבוע, תחליפו את ההליכה לקפה השכונתי (זריקת קפאין לא באמת תעזור) בצעידה מתונה בפארק. חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'יה (Georgia) ישבו וניתחו 70 מחקרים שונים שעסקו בתרומה של פעילות גופנית לתחושה של עייפות כרונית. שורה תחתונה? תנועה מגבירה את רמות האנרגיה ומפחיתה עייפות. בקצת יותר משורה, שגרה קבועה של פעילות גופנית מגבירה את השחרור של מספר מוליכים עצביים במוח שנלחמים בעייפות, כמו למשל אדרנלין ודופאמין הממריצים, או סרוטונין שאחראי להרגשה הכל כך טובה של אחרי.

הקלה טבעית מכאב

זה אולי נשמע מנוגד לאינטואיציה, אבל דווקא פעילות גופנית ולא מנוחה היא תרופה להפחתת כאבים ונוקשות באזור הכתפיים, הברכיים, הגב והצוואר. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד (Stanford), המשתתפים דיווחו על ירידה של 25% בכאבים שקשורים לשלד או לשרירים לאחר פעילות גופנית קבועה. פעילות גופנית משחררת אנדורפינים, משככי הכאב הטבעיים של הגוף, ולכן הופכת אותנו פחות רגישים לבעיות קטנות, כמו מתיחת שרירים. הקפדה על שגרה קבועה של פעילות גופנית, יכולה לספק הקלה לא רק מכאבים "רגילים" של גב וצוואר, אלא גם ממצבים כרוניים כמו דלקת מפרקים. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת צפון קרולינה (North Carolina), אחרי ששה חודשים של פעילות גופנית מתונה, אבל קבועה, המשתתפים דיווחו על ירידה של 25% בכאב וירידה של 16% בנוקשות.

פתחון לב

החלבון המגיבC (C-reactive protein) הפך לאחד המדדים החשובים בקביעת הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם. הוא לא נותן תוצאה של כן ולא, אבל הוא מעיד על תהליכים דלקתיים שמתרחשים ברקע, ושביחד עם הרגלי אוחר חיים אחרים (כמו עישון, תזונה לא בריאה, חוסר בפעילות גופנית) יכולים להיות מתכון בטוח למחלות לב וכלי דם. במחקר שפורסם בכתב העת Medicine and Science in Sport לקחו בדיוק משתתפים כאלה, שנמצאים בקבוצת סיכון מבחינת גיל, משקל והרגלי אורח חיים, והכניסו אותם למשטר בריאות. כעבור שנה בלבד, רמות החלבון ירדו 

ב-10%.

סיי צ'יז

מסתבר שצחצוח שיניים וחוט דנטאלי הם לא המפתח היחיד לחיוך בריא. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת ווסטרן-רזרב (Western Reserve), המשתתפים ששילבו בשגרה היומית חצי שעה של פעילות גופנית מתונה, במשך חמש או יותר פעמים בשבוע, נמצאו בשכיחות נמוכה ב-42% לסבול מבעיות חניכיים שכיחות, שהופכות שכיחות יותר ככל שמתבגרים. מה הקשר בין נעלי ספורט לחניכיים? ככל הנראה, התרומה של פעילות גופנית לבריאות הדנטאלית פועלת באופן דומה לעבודה שהיא עושה על הלב, ומפחיתה את הריכוז של חומרים דלקתיים בגוף.

דברים שרואים מכאן

מה שטוב ללב, בדרך כלל גם טוב לשאר הגוף. גם במקרה של העיניים. כשזה מגיע לראייה, אורח חיים פעיל יכול לצמצם את הסיכון להתפתחות מחלות קשורות בגיל. למשל, ניוון רשתית הקשור בגיל (age-related macular degeneration), הסיבה השכיחה ביותר לאובדן ראייה אחרי גיל 60, שהופכת משימות פשוטות קריאה, נהיגה וראייה של פרטים, למשימות כמעט בלתי אפשריות. לפי מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Ophthalmology, פעילות גופנית יכולה להפחית את הסיכון להתפתחות המחלה ב-75%. גזר זה טוב, אבל כנראה שפעילות גופנית קצת יותר.

ילדה סוכר

פעילות גופנית מתונה יכולה לסייע גם לשמור על רמות הסוכר בדם בשליטה.  וכשאנחנו אומרים מתונה אנחנו באמת מתכוונים למתונה. במחקר שנערך באוניברסיטת דיוק (Duke) למשל, צעידה של שלושה קילומטרים ביום, במשך חמש פעמים בשבוע, היתה הרבה יותר יעילה במניעת סוכרת מאשר ריצה למרחק כפול. בגלל ששומן הוא הדלק העיקרי של הגוף בזמן פעילות גופנית מתונה, צעידה מווסתת בצורה טובה יותר את היכולת של הגוף לשחרר אינסולין ולשמור על רמות הסוכר בדם בסביבה טובה.

תוחלת חיים

בסופו של דבר, כל היתרונות הקטנים של פעילות גופנית מצטברים ליתרון אחד גדול. תוספת של שנים לחיים. שגרה קבועה של פעילות גופנית יכולה בפועל לשנות את הדרך בה הגוף עובד. אבל  זה משהו שמרגישים מיד אחרי פעילות גופנית. ואת זה אף מחקר לא יכול לתאר.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה