Write a comment

 

התחרדנות בשמש גורמת לנו להרגיש טוב ובטווח הקצר אפילו להיראות טוב. ואתם יודעים מה, יש לה אפילו גם כמה יתרונות בריאותיים. אבל, ההשפעה המצטברת של חשיפה לשמש מעמידה אותנו בסיכון גבוה לנזקי עור רבים, כמו הזדקנות, קמטים, כתמים וסרטן העור.

סרטן העור כשלעצמו הוא סיבה מספיק טובה לא לצאת מהבית. אבל יש עוד כמה סיבות שחשבנו שכדאי שתדעו.

מחלת בואן (Bowen Disease)
מחלת בואן, שנקראת גם סרטן תאי קשקש (
Squamous Cell Carcinoma), היא סרטן העור השני בשכיחותו. היא שטחית ונקודתית (בניגוד לסרטן פולשני, שמתפשט כלפי פנים) ומזהים אותה לפי הכתמים הקשקשיים (שדומים לפריחה או אקזמה) עם חיפוי אדום או חום באפידרמיס, השכבה החיצונית של העור. אם לא מטפלים בה, התאים עלולים להגיע גם לשכבות היותר עמוקות של העור והיא יכולה להפוך לסרטן העור.

קרנת עור אקטינית (Actinic Keratosis)

קרנת עור אקטינית היא נגע עור טרום סרטני, שזה אומר שלב התפתחות מוקדם של סרטן העור. היא נגרמת על ידי חשיפת יתר לשמש ומופיעה בדרך כלל על הראש, הצוואר והידיים (אבל באותה מידה גם בכל מקום אחר בגוף) בצורה של מפגעי עור קטנים אדומים או חומים. היא בדרך כלל לא מתעסקת עם אנשים שעדיין לא הגיעו לגיל 40, אבל זה רק בדרך כלל. בעלי עור בהיר, בלונדינים או ג'ינג'ים ואנשים עם עיניים ירוקות או כחולות נמצאים בסיכון הכי גבוה. טיפול מוקדם מומלץ כדי למנוע התפתחות אפשרית לסרטן תאי קשקש.

אקטיניק צ'ליטיס (Actinic Cheilitis)

מצב טרום סרטני שבדרך כלל מתחיל בשפה התחתונה שבפנים. הסימפטומים השכיחים שלו הם יובש וסדקים בשפתיים. הסימפטומים הפחות שכיחים הם נפיחות בשפתיים, טשטוש בגבול בין השפה לעור הפנים, או קו שפתיים בולט. גם הסוג הזה עלול להתפתח לסרטן עור, אם לא מטפלים בו.

כתמי גיל Age Spots (Solar Lentigines)

הנקודות החומות והמעיקות על העור לא באמת נגרמות בגלל הגיל, למרות שהן ללא ספק מתרבות כשאנחנו מזדקנים. הן תוצאה של חשיפה מרובה לשמש ובגלל זה הן נוטות להופיע באזורים שמקבלים את מירב החשיפה, כמו הפנים, הידיים והחזה. כתמי עור אינם מסוכנים, אבל כדי לשלול מצבי עור חמורים יותר (כמו סרטן העור) כדאי לפנות לרופא עור למסדר זיהוי.   

קטרקט (Cataract)

קטרקט היא מחלה בה אזור מסוים בעדשת העין הופך עכור, וחוסם את מעבר האור לרשתית. קטרקט לא כואבת, אבל היא יכולה לגרום לבעיות בראייה, כולל ראייה מעורפלת, ראייה כפולה באחת מהעיניים, סנוור או בעיה בראיה למרחקים. מה אמצעי המניעה? כובע ומשקפי שמש.

מסכת היריון (Melasma)

מלסמה מתאפיינת בכתמים כהים המופיעים על העור, בלחיים, באף במצח ובסנטר. למרות שהיא נקראת מסכת היריון, היא יכולה להופיע לא רק בהיריון ואפילו גברים עלולים לסבול ממנה. קרני השמש רק מחמירות את המצב, לכן מומלץ להשתמש בקרם הגנה כל הזמן. גם אם אתם סובלים ממלסמה וגם כדי למנוע את ההתפתחות שלה.

נמשים (Freckles)

נמשים הם כתמי פיגמנטציה נקודתיים ושטוחים על העור, בדרך כלל באזורים שיותר חשופים לשמש. הם יותר בולטים בקיץ, במיוחד אצל כאלה עם עור בהיר, שיער בהיר או אדמוני. נמשים לא מסוכנים אבל סוגים שונים של סרטן בשלבים מוקדמים, יכולים להיראות בדיוק ככה. אם הגודל, הצורה, או הצבע משתנים או הופכים רגישים למגע, רוצו לרופא.

קמטים

קרני השמש גורמות לעור להיראות זקן ומקומט הרבה לפני שהגיע זמנו. למעלה מ – 80% מסימני ההזדקנות של העור, הם תוצאה של החשיפה הממושכת לשמש כאשר היינו ילדים צעירים וחסרי דאגות שלא יודעים שבמהלך הזמן, קרני השמש האולטרא סגוליות פוגעות בסיבי העור שנקראים אלסטין. כשהסיבים האלה מתקלקלים, העור מתחיל לצנוח ולאבד את היכולת שלו לחזור למקום.

כוויות

רוב הכוויות נגמרות באדמומיות, חום וכאב מתון ופוגעות רק בשכבה החיצונית של העור. בדרך כלל מופיעות כמה שעות אחרי החשיפה, ולוקחות את הזמן בעצלתיים כדי להחלים. זה יכול להיות כמה ימים או כמה שבועות. כוויות שמש מדרגה שניה לעומת זאת, פוגעות בשכבת העור העמוקה ובקצות העצבים. הן בדרך כלל כואבות יותר ולוקח להן יותר זמן להחלים. ואגב, לא מומלץ לפוצץ את השלפוחיות. זה הדרך של העור להגן על עצמו.

שימו כובע על הראש

מצטערים, אבל הדרך הבטוחה ביותר למנוע כוויות, כתמים, קמטים, סרטן העור והשפעות מזיקות אחרות של השמש, היא פשוט להימנע ממנה, במיוחד בין השעות 10 בבוקר ל- 4 אחר הצהריים. שזה לא משאיר יותר מדי אפשרויות. בשעות היחסית בטוחות, מומלץ למרוח בנדיבות קרם הגנה (לא לשכוח שפתיים ואוזניים), לחבוש כובע ומשקפי שמש. אם בכל זאת אתם מבחינים בשינויים, הגיע הזמן לקבוע תור לרופא העור.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.