האבחון בסוכרת גורם לרבים לשנות את התזונה ולהקדיש יותר תשומת לב למדדים הגופניים, אך חלק מהחולים מזניחים דווקא את הגורם החשוב ביותר להתמודדות עם המחלה – המצב הנפשי. כעת מחקר חדש ומנסה לשנות את המצב

יותר מחצי מיליון ישראליים סובלים כיום ממחלת הסוכרת ועל פי ההערכות במשרד הבריאות עוד כחצי מיליון סובלים מ"טרום סוכרת", מצב שבו המחלה עדיין לא התפרצה, אך בהיעדר טיפול היא בהחלט ממתינה מעבר לפינה.

כדי לטפל ביעילות בסוכרת, ניתן דגש רב ומוצדק לפעילות גופנית ולשיפור התזונה. מדובר בדגשים חשובים ללא ספק, ויחד עם זאת חשוב שלא להתעלם גם מהמצב הנפשי של הסובלים מהמחלה. על פי מחקר שנערך השנה, נראה שגם הנפש סופגת מהלומה כתוצאה מהמצב החדש – וכנראה לא רק בגלל הקושי הפסיכולוגי המובן.

באוניברסיטת איווה סטייט שבארצות הברית, החליטו לבחון איך סוכרת מסוג 2 משפיעה על נפשו של החולה. ממצאי המחקר, שפורסמו בכתב העת המדעי Psychosomatic Medicine גילו כי העמידות לאינסולין, שגורמת לסוג הזה של מחלת הסוכרת, עלולה להגביר את עוצמת התגובה של החולים לחוויות שליליות, בצורה שמעצימה דיכאון, חרדה ובעיות רגשיות נוספות.

סוכרת מסוג 2 מוגדרת כיום כמגפה עולמית השכיחה במיוחד אצל בני 40 ומעלה. בקרב הסובלים מהמחלה, הגוף עדיין מייצר אינסולין שמטרתו להיקשר למולקולות הסוכר ולהעביר אותן אל כל תאי הגוף, אולם תאי הגוף עצמם יוצרים התנגדות לאינסולין, שגורמת לכך שהסוכר נשאר בדם ולא נקלט ביעד שלו.

הגוף והמוח מגיבים אחרת

עד כה, ההנחה הייתה כי החולים בסוכרת חווים ירידה במצב הנפשי בשל ההתמודדות הלא פשוטה עם מצבם. אולם החוקרים מאוניברסיטת איווה ביקשו לבחון האם יש לכך גם סיבה ביולוגית. לטובת המחקר הם גייסו חולים בסוכרת ואנשים בריאים, חיברו אלקטרודות למוחם והציגו להם תמונות שליליות, חיוביות וניטרליות. זאת במטרה לבחון איך הם מגיבים לגירויים שליליים. בנוסף, הם בחנו את רמות ההורמונים בדמם ואת תנועות העיניים שלהם.

המחקר העלה כי חולים בסוכרת הגיבו לגירויים שליליים בעוצמה חזקה בהרבה מאנשים בריאים. סריקות המוח אף הראו כי הפעילות המוחית בצד הימני בקרב החולים הייתה ערה יותר. זהו האזור במוח שאחראי על התמודדות עם רגשות שליליים. פעילות מוגברת בו נקשרה במחקרים קודמים לדיכאון.

בנוסף, רמות הקורטיזול בדמם של הנבדקים היו נמוכות בהשוואה לקבוצת הביקורת. קורטיזול מכונה גם "הורמון הסטרס" והוא עוזר להתמודד בצורה טובה יותר עם מצבי חירום או משבר. רמות נמוכות שלו מקשות על האדם להתמודד עם מצבים מורכבים אלו.

משמעות כלל הממצאים היא שהמחלה עצמה, בדגש על ההתנגדות לאינסולין, יוצרת שרשרת תגובות בגוף שמגבירה את עוצמתם של הרגשות השליליים ומפחיתה את היכולת להתמודד איתם בהצלחה. זוהי הפעם הראשונה שבה מוצאים קשר מהסוג הזה בין המחלה לבין ההשפעה הנפשית שלה.

מה זה אומר ומה אפשר לעשות?

טובה וולף היא תזונאית אמריקנית שלקחה חלק במחקר. היא מסבירה כי "לאנשים עם סוכר גבוה בדם, התמודדות עם לחץ עלולה לגרום לשינויים חדים עוד יותר ברמות הסוכר בדם". לדבריה, לא רק שהסוכרת מחמירה לחץ ודיכאון – אלא שמצב נפשי מעורער אף מחמיר את תסמיני הסוכרת. מצב זה עלול ליצור מערבולת אכזרית שרק תלך ותתעצם אם לא מודעים לבעיה ומוכנים לטפל בה לפני שיהיה מאוחר.

כדי לעשות זאת, ראשית חשוב לנסות לאזן את רמות הסוכר בדם באמצעות פעילות גופנית, דיקור סיני שהוכח ככלי יעיל לסוכרתיים, צמחי מרפא שעוזרים לווסת את רמות הסוכר ושיפור התזונה.

כדי לגבש תפריט שייטיב עם תסמיני המחלה, מומלץ להימנע ככל האפשר מפחמימות פשוטות, לרבות קמח לבן, אורז, תפוחי אדמה ופירות מתוקים – ולהרבות באכילת סיבים תזונתיים, דגנים מלאים, עלים ירוקים וקטניות כמו שעועית, עדשים וחומוס.

השלב הבא יהיה לטפל בסטרס וחרדה – ולא להזניח רגשות שליליים. ניתן לעשות זאת באמצעות יוגה ומדיטציה – טכניקות ריפוי שהוכחו גם במחקרים קליניים כיעילות לשיפור המצב הנפשי ולהפחתת העוצמה של רגשות שליליים. מומלץ גם לנהל יומן של הרגשות השליליים והחיוביים לאורך השבוע – או פשוט לשתף אדם קרוב או מטפל מקצועי במה שעובר עליכם.


chair banner1




מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה