תוחלת החיים הממוצעת עלתה ב-30 שנים בממוצע במאה האחרונה, שזאת בערך העלייה הגדולה ביותר מאז תולדות האנושות. והמועדון של האנשים שחיים עד גיל 100 פלוס הוא כבר לא אקסקלוסיבי כמו שחשבנו, עם עלייה של כמעט 50% בעשור האחרון של המאה הקודמת.

איך אפשר להסביר את המספרים האלה?. ההתקדמות במערכות הבריאות, ברפואה משלימה, ברפואה מונעת ובשיטות טיפול מדורגים במקומות הראשונים ברשימה. אבל מסתבר שדווקא הרגלים יומיומיים, כאילו לא חשובים, הם שעושים את ההבדל.

הפסקת תה

גם תה ירוק וגם תה שחור מכילים ריכוז גבוה של קטצ'ינים (Catechins), סוג של נוגדי חימצון ממשפחת הפלבנואידים שעוזר לכלי-הדם להרגיש כמו בחופשה ארוכה ולכן שומר על הלב. מתוך 40,500 הגברים והנשים שהשתתפו במחקר שנערך באוניברסיטת קנזס (Kansas), המשתתפים ששתו 5 או יותר כוסות של תה ירוק ביום, נמצאו בסיכון הנמוך ביותר לחלות במחלות-לב או שבץ. מחקרים דומים שבחנו את ההשפעה של שתיית תה שחור הגיעו לתוצאות דומות. בפועל, בשביל להתחיל לעשות קצת טוב ללב שלכם, אפשר להסתדר גם עם כוס אחת או שתיים ביום. ותמיד עדיף להשתמש בעלי תה טריים. בתיונים מוכנים, כאלה שקונים בסופר-מרקט, אין אותם יתרונות בריאותיים, או לפחות לא באותה מידה. חוץ מזה, יש גם מחקרים שמראים שתוספת של חלב לתה עלולה לנטרל את אפקט ההגנה על המערכת הקרדיווסקולארית, ככה שעדיף להישאר עם הלימון והדבש הישנים והטובים.

כן הולך ברגל

רמת הכושר, ולא אחוז השומן העודף בגוף כמו שחשבנו, היא מנבא חזק יותר לאריכות חיים. מה זאת אומרת כושר? אנשים בכושר מוגדרים ככאלה שצועדים לפחות 30 דקות ביום. זאת לפחות המסקנה שעולה ממחקר שנערך באוניברסיטת דרום-קרוליינה (South Carolina) ומצא כי תוחלת החיים ארוכה יותר אצל אנשים שצועדים ברגל, בלי קשר לכמות השומן שיש להם. ולמסקנה הזאת הם הגיעו אחרי 12 שנים ו-2,603 משתתפים (גברים ונשים). יותר מזה, המחקר מצא כי נשים שסובלות מעודף משקל, יכולות לשפר את בריאות הלב אם יוסיפו רק עוד 10 דקות נוספות של פעילות גופנית לשגרה היומית. אז תמצאו דרכים לזוז קצת יותר, כל יום.

די

הסינדרום המטבולי (Metabolic Syndrome), או בשם השני שלו סינדרום X, כולל שילוב של כל החבר'ה הרעים: יתר לחץ דם, ריכוז גבוה של שומנים בדם, ריכוז נמוך של כולסטרול טוב, השמנת יתר ומצב פרה-סוכרתי. בערך 20% מהאוכלוסייה מסתובבת עם הפצצה המתקתקת הזאת, וחלק ממה שעושה את ההבדל הוא כנראה משקאות דיאטטיים. חוקרים מאוניברסיטת בוסטון (Boston) מצאו כי שתיה של משקה דיאטטי אחד או יותר ביום, מכפילה את הסיכון להיכנס לסטטיסטיקה. אחד מההסברים לקשר הזה הם כנראה צבעי המאכל שנותנים למשקאות כמו דיאט-קולה את הצבע שלהם. השערה אחרת היא שאנשים ששותים משקאות קלים או דיאטטיים, חושפים על בסיס קבוע את בלוטות הטעם שלהם לממתיקים מלאכותיים, מה שגורם להם לרצות ולאכול יותר מזונות מתוקים, דבר שבסופו של דבר מוביל לעלייה לא רצויה במשקל. מה יכול להיות בחירה טובה יותר? תה. הוא יכול לסייע לשמור על בריאות הלב, על רמות הכולסטרול ועל לחץ הדם, ובממוצע להוסיף בין 6 ל-9 שנים בריאות לחיים.

מצביעים ברגליים

כוח בפלג הגוף התחתון מתורגם לאיזון טוב יותר, לגמישות וגם לכוח. ככל שמתבגרים, התכונות האלה הופכות חשובות יותר, כי הן המפתח להפחתת הסיכון לנפילות ופציעות, במיוחד שברים בירך ששכיחים בגיל מבוגר ויכולים די מהר להסתבך ולהוביל להתדרדרות בבריאות הכללית. אתם יכולים, אבל ממש לא צריכים להתחיל לרוץ. חיזוק פלג הגוף התחתון יכול להיות פשוט כמו להישען עם הגב לקיר, בתנוחת ישיבה, כאשר הברכיים ממוקמות בדיוק מעל אצבעות כף הרגל, ולהחזיק עד שהירכיים שלכם צועקות די.

אולטרא סגול

אחד מהסודות לבריאות ואריכות ימים הם ענבים, יין אדום, אוכמניות וכל פרי או ירק שמקבלים את הצבע העמוק שלהם מפוליפנולים, רכיבים שמפחיתים את הסיכון למחלות לב ויכולים להגן מפני התפתחות מחלת אלצהיימר. הם שומרים על כלי הדם גמישים ובריאים, ומה שטוב לעורקים של הלב עוד יותר טוב לכלי הדם במוח.

לא אוהבים נקניקיות

זה לא נורא לאכול בשר מדי פעם. אבל כשזה יותר ממדי פעם, הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס, סוג הסרטן השלישי בשכיחותו, עולה. ובאמת שאנחנו לא מתכוונים להלחיץ אף אחד, אבל יש מחקרים שמדברים על עלייה של 42%  עם צריכה של בשר מעובד, כמו נקניקיות למשל. אם להודות על האמת, מומחים לא ממש יודעים להסביר איך בשר אדום או בשר מעובד יכולים לגרום לכל כך הרבה נזק, אבל אחת ההשערות היא חומרים מסרטנים שנוצרים כאשר הבשר נצלה על האש, או חומרים משמרים שמוסיפים לבשר. וכמו שכבר אמרנו, זה בסדר לאכול בשר או נקניקיות, אבל אתם לא רוצים להפוך את זה להרגל.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה