אם נשימות עמוקות ושיעורי יוגה לא עוזרים לכם להירגע, אתם בחברה טובה. מחקרים מראים שכל מפזרי החרדה והסטרס למיניהם, שנבדקו, נוסו והוכחו, הם לא בדיוק מה שחשבנו.

למה כמעט כל מה שאנחנו יודעים על סטרס הוא לא נכון, ומה באמת עוזר להרגיע פיוזים שרופים.

עד אתמול: לא נכנסים למיטה כועסים

מהיום: פשוט תשנו כבר

אחרי ריב אוהבים סוער, הדבר האחרון שמתחשק הוא להיכנס ביחד לאותה מיטה. אבל עמוק בפנים, רובנו מאמינים שללכת לישון כועסים זה קצת להתגרות בגורל. אז אנחנו מתמקחים, מתפשרים, נושאים ונותנים כדי לפתור את המחלוקת וחושבים שבבוקר הכל יראה אחרת. בפועל, לכפות לילה לבן של דיונים ממושכים לפני השינה עושה את ההיפך. מחקרים מראים שכאשר אנחנו כועסים, אזור במוח שנקרא אמיגדלה מעורר את תגובת 'הילחם או ברח' ומגביל את היכולת שלנו לנהל דיון רגוע או רציונאלי מפרספקטיבה נכונה, ככה שזה בעצם רעיון טוב לדחות הכל לזמן שבו אנחנו רגועים יותר.

ברגע שתגובת 'הילחם או ברח' נכנסת לפעולה אי אפשר פשוט לכבות אותה. תקחו פסק זמן, אפילו הפרדת כוחות קצרה.

עד אתמול: לשלוט על המזג

מהיום: לשחרר מדי פעם זה לא רע בכלל

עוד כשהיינו ילדים קטנים לימדו אותנו לשלוט על המזג שלנו. כמבוגרים אנחנו עדיין מאמינים שלכבוש את הדחף זה בסדר ובטח שיותר מקובל. אבל למעשה, ההיפך הוא הנכון. מחקר שפורסם בכתב העת Biological Psychiatry בחן את ההשפעה של ביטוי רגשות כמו פחד באמצעות הבעות פנים על תגובת הסטרס שלנו, ומסתבר שאפילו כאשר מביעים את הכעס באמצעות הבעות פנים, המוח משחרר פחות קורטיזול, הורמון הסטרס שקשור ליתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, השמנת יתר, ואפילו אובדן מסת עצם. אנחנו לא אומרים שאתם צריכים ללכת ליער שומם ולצעוק, אבל ביטוי של תגובת כעס יכול לרכך את ההשפעה המזיקה של הסטרס.

עד אתמול: אין כמו משפחה

מהיום: הכלב הוא חברו הטוב של האדם

זמן איכות בחברת אנשים קרובים ואהובים משפר את מצב הרוח באופן מיידי, ואנחנו לא צריכים מחקרים בשביל זה. אבל לפי מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה (California) כשזה מגיע להתמודדות עם סטרס, ההשפעה המרגיעה של חברה, מרגיעה אפילו יותר אם החברה הזאת פרוותית והולכת על ארבע. במהלך המחקר נתנו למתנדבים לפתור בעיות מתמטיות מורכבות, ובמקביל מדדו את לחץ הדם שלהם והדופק. המשתתפים שנלחצו במידה הפחותה ביותר והתמודדו עם פתרון הבעיות בצורה הטובה ביותר, היו אלה שעשו את זה בזמן שחיית המחמד שלהם נמנמה להם על הרגליים. האופציות האחרות היו בן זוג, או חבר קרוב.

עד אתמול: לדבר על זה

מהיום: לשמור קצת לעצמנו

בתרבות שבה אנחנו רגילים לשמוע אנשים מדברים על הבעיות הכי אישיות שלהם בפריים טיים, התרגלנו לחשוב ששרינג היא הדרך היחידה להתמודד. אבל יש גם עדויות שמראות שסגנון ההתמודדות הזה לא תמיד עובד, לפחות לא בשביל כולם. במחקר שנערך באוניברסיטת קנט-סטייט (Kent State) ובו חוו כל המשתתפים אובדן, החוקרים הסיקו שהמשתתפים שנמנעו מלדבר או לחשוב על האירוע, סבלו מפחות בעיות פיסיולוגיות בטווח הקצר ופחות בעיות פסיכולוגיות בטווח הארוך. יותר מזה, הם הצליחו לחזור לשגרה מהר יותר בהשוואה לאחרים. בנוסף, במחקר שנערך באוניברסיטת מיזורי (Missouri) בקולומביה, מצאו כי המשתפים שדיברו יותר על הבעיות שלהם והביעו שוב ושוב תחושות של דיכאון ואכזבה, היו בסיכון גבוה יותר לסבול מדיכאון. זה לא אומר שצריך להדחיק.  אבל הוא חלק בלתי נפרד משלבי ההחלמה והחזרה לשגרה.  אבל ללמוד לכוון את תשומת הלב הלאה, הוא מנגנון התמודדות חשוב לא פחות. בלי זה, לא היינו מצליחים לשרוד.

עד אתמול: אוכל זה לא תחליף

מהיום: גם מתוקים הם סוג של נחמה

קרטון גלידה וחבילת עוגיות הם הדרך שלכם להתמודד עם סטרס? זה לא ממש מדויק, אבל גם לא רע כמו שחשבנו. לפי מחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Proteome Research, אם אתם מרגישים על הקצה, קוביית שוקולד יכולה לעזור. במהלך המחקר, המשתתפים אכלו כל יום, במשך שבועיים 14 גרם של שוקולד מריר והצליחו להפחית את הרמות של הורמון הסטרס קורטיזול. למרבה הצער, לא מדובר על שוקולד חלב. רק הפלבנואידים שבשוקולד המריר עושים את העבודה. ובכל זאת, אנחנו לא יכולים לחשוב על דרך טובה יותר להיפטר מסטרס.

עד אתמול: תגידו אום

מהיום: תעשו מה שעושה לכם טוב

בשביל חלק מהאנשים, מדיטציה היא הסוד לשלוות נפש. בשביל אחרים, זה המסלול המהיר לפיוזים חרוכים. למעשה, 54% מהמשתתפים במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Consulting and Clinical דיווחו על תחושה קלה של עצבים בזמן מדיטציה. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת רוזוולט (Roosevelt), אין ראייה שמדיטציה מרגיעה את תגובת הגוף לסטרס, מצננת מזג החם, או טובה יותר מסוגים אחרים של טכניקות להפחתת סטרס. כלל האצבע הוא- כל מה שעובד בשבילכם הוא טוב. מדיטציה יכולה לעזור כי היא עוצרת את המחשבות האינסופיות על מה הספקנו לעשות ועל כל הדברים שאנחנו עוד צריכים להספיק. אבל אם רק המחשבה לשבת בשקט מצליחה לעצבן אתכם, כל פעילות ששומרת על תשומת הלב ברגע ההווה תעבוד. זה כולל פעילות גופנית, שחייה, צעידה, ציור, סריגה או ריקמה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה