האנרגטיות הגבוהה של האור הבוקע מהמסכים מעייפת את הראייה ופוגעת בעיניים. איך? הכל פה

לצד היתרונות הרבים במהפכה הטכנולוגית של השנים האחרונות, במהלכה הצטיידנו בטלפונים חכמים, טבלטים ומחשבים, החשיפה הרבה למסכים גובה מחיר. הקרינה הנפלטת מן המסכים, המכונה "האור הכחול", מסוכנת לראייה ופוגעת בעיניים. למעשה, אם הייתם קוראים את המילים הללו בעיתון או על גבי כל סוג אחר של נייר, עיניכם היו מתאמצות פחות מאשר ממש ברגע זה.

מהו האור הכחול?

כל גוף פולט אור בצורה של קרינה המורכבת מגלים באורכים שונים. הטווח אותו מסוגלת העין האנושית לראות מסומן בצבעים הנעים מהאדום לסגול. ככל שהצבע נע מהאדום לסגול, כך הולך אורך הגל ומתקצר. את אורך הגלים מודדים ביחידות ננו-מטר, NM. אורך הגל האדום הוא 280 NM, אורך הגל הסגול 750 NM, וזהו טווח הראייה האנושית: 280 עד 750 NM. גלי רדיו, למשל, אורכם מגיע עד 30,000 NM ולכן הם נמצאים בטווח שמתחת לאדום, הוא האור האינפרא אדום. לעומת זאת, אורך קרני רנטגן הוא פחות מ-280 NM והם נמצאים בטווח שמעל לסגול – אולטרה סגול.

האור הכחול נמצא בסמוך לסגול ואורכו קצר.

מה הסכנה באור הכחול?

ככל שהגל מתקצר, עולה כמות האנרגיה שבו. כלומר, גלים סגולים וכחולים יהיו אנרגטיים הרבה יותר מגלים אדומים ויתפזרו בסביבתם במהירות רבה יותר. בגלל האנרגטיות הרבה שלו קשה לעקוב אחרי האור הכחול וזו הסיבה שהמסכים נראים לנו לעתים כמרצדים.

האנרגטיות הרבה של האור הכחול היא מקור לסכנה, כיוון שמסכי הטלפונים החכמים, המחשבים, שלטי הפרסומות והלדים השונים מייצרים כמות גדולה של אור כחול המקשה עלינו את החשיפה למסכים וגורם לעייפות אחרי שימוש ממושך. וכך, למרות שרבים נרדמים בלילה עם עיתון או ספר לצדם, קריאה בהם אינה מעייפת את העיניים כמו חשיפה למסכים.

אבל הסכנה היא הרבה מעבר לעייפות מוקדמת. האור הכחול פוגע בקולטני האור שבעין ומזרז התפתחות מחלות כמו ניוון מקולרי, שכבר כיום היא הגורם מס' 1 לפגיעה משמעותי בראייה בקרב אנשים מגיל 50 ומעלה בעולם המערבי. ניוון מקולרי פוגע במיקוד הראייה ובפעולות יומיומיות כמו קריאה וכתיבה, נהיגה, זיהוי פנים, צפייה בקולנוע ובטלוויזיה, עבודה עם מחשב ועוד.

מה לעשות?

הסכנה העולה מן האור הכחול ברורה ומיידית אך עדיין חדשה יחסית וקשורה כמובן לקפיצה הטכנולוגית הנחשונית שאנו עדים לה במאה ה-21. לכן גם טרם התגבש גוף מחקר משמעותי בו ייקבעו גבולות ברורים לחשיפה לזוג אור זה.

עם זאת, ישנם מספר עצות עליהן כדאי להקפיד כדי לצמצם את הסיכון לפגיעה בעיניים מן האור הכחול.

1. הפסקה יזומה כל 20 דקות. הרימו את הראש מן המסך ותנו לעיניים לנוח מעט מההתמקדות המאומצת. תנו לעיניים 3-4 מנוחות של 30-60 שניות בכל שעה כדי שיירגעו מעט מההתקפה הכחולה שניחתה עליהן.

2. משקפי מחשב. כלי עזר מצוין להגנה על העיניים, מומלץ לאלה שבאמת "חורשים" שעות ארוכות מול המסך. משקפיים אלו אינן יקרות ומספקות הגנה מצוינת מהקרינה. השימוש בהן מומלץ גם למי שמרכיב משקפי ראייה.

3. הדביקו על מסכי המחשב מדבקות צהובות לסינון הקרינה הכחולה. מדבקות אלו יפחיתו את רמת הקרינה ויהפכו את סביבת העבודה לנוחה יותר.

4. חזקו את ההגנה על העיניים על ידי צריכת נוגדי חמצון מסוג לוטאין וזיאקסנטין. מדובר בשתי תרכובות כימיות טבעיות המצויות בריכוז גבוה בעיניים ופועלות כנוגדי חמצון חזקים ויעילים. הם מספקים הגנה מפני קרינת השמש ומזהמים החודרים לעין.

לוטאין וזיאקסנטין מצויים בפיגמנטים הצהוב והכתום, וכן בכלורופיל שבצמח, אותו אפשר למצוא בשפע בעלים ירוקים.

חסה, ברוקולי, כרוב, תרד, מנגולד, עשבי תיבול שונים, גרגיר נחלים, עולש והרשימה עוד ארוכה – אלה מקורות ירוקים מצוינים ללוטאין וזיאקסנטין. פפאיה, מנגו, תפוז, דלעת, גזר, משמש, תירס ומלון הם מקורות מעולים מן הצבע הכתום.




mitot banner3

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה