Write a comment
סרטונים של חתולים, שיחות אקראיות עם זרים ברחוב וקפיצה על חבל באמצע הסלון – בואו נבין איך הדברים המשונים האלו דווקא יעזרו לכם להישאר קצת יותר בריאים בחורף הקרוב ולהפחית את הסיכון להצטנן

אם הייתה דרך לשלם בשביל להפחית את הסיכוי לחלות בחורף, רובנו בטח היינו קופצים על המציאה בלי לחשוב פעמיים, אבל מה אם נגיד לכם שכל אחד מאיתנו יכול, בעזרת כמה שינויים באורח החיים שלו, להפחית במידה דרמטית את הסיכוי להופעת הנזלת, הכאבים והרחמים העצמיים בעונה הקרה?

יש הרבה דברים שאנחנו עושים ומחלישים את מערכת החיסון, אבל גם לא מעט דרכים לחזק אותה. בואו נבין אילו טעויות כדאי לתקן בשביל לחזק את מערכת ההגנה המשוכללת שבגופנו:

1. אתם מתבצרים במאורה שלכם

האדם הוא בעל חיים שההישרדות שלו תלויה במידה רבה בקשרים החברתיים שהוא יוצר – ומנגד, אנשים שנחשבים מבודדים מבחינה חברתית, בדרך כלל יסבלו גם ממערכת חיסון חלשה יותר. במחקר שפורסם בכתב העת Neuroimmunology בדצמבר 2014, חוקרים מצאו כי בדידות גורמת לדיכוי התאים הלבנים במערכת החיסון ומגבירה את הנזק שמסבים לנו הרדיקלים החופשיים.

במחקר מעניין אחר שפורסם בכתב העת Psychological Science בפברואר 2017 נמצא כי הפעולה הפשוטה והמהנה של חיבוק יכולה להפחית את הלחץ שנגרם מבדידות ולצמצם את הסיכון לחלות. זוהי אולי ההוכחה החזקה ביותר לכך שאהבה באמת יכולה לנצח הכול.

2. לא צחקתם כבר יותר מדי זמן

לחץ נפשי גורם להפרשת הורמון שנקרא קורטיזול, שבריכוזים גבוהים עלול להחליש את מערכת החיסון ולעודד מחלות כמו צינון ושפעת. ב-2012, חוקרים החליטו לבדוק את ההשפעה הזאת בצורה מעניינת למדי – הם עקבו אחר קבוצה של גברים שבמשך שלושה ימים צפו בסרטונים מצחיקים באופן קבוע. בתום הניסוי המהנה הזה, החוקרים בחנו את רמת הקורטיזול בגופם וראו שהיא צנחה בצורה דרמטית.

בנוסף, הם גילו שספירת תאי הדם הלבנים בגופם של הנבדקים, אלו שעוזרים לגוף להילחם במחלות, עלתה במידה ניכרת – וכל זה רק משום שהם "חויבו" לצחוק בכל יום. הרבה יותר כיף מלקחת תרופות, לא?

3. אתם נותנים הכול (אבל באמת הכול) בחדר הכושר

כמעט בכל כתבה על אורח חיים בריא ימליצו לכם להתמיד בפעילות גופנית כדי להאריך ימים, אבל מה קורה כשההתעמלות הופכת מסוכנת?בסקירה נרחבת שערכו חוקרים קרואטיים ב-2012, נבחנו כמה מחקרים גדולים על פעילות גופנית כדי להבין איך בדיוק היא משפיעה על מערכת החיסון. בעוד שאין ספק שהתעמלות מועילה לבריאות במינונים הגיוניים, יותר מדי ממנה זה דבר שעלול דווקא להחליש את הגוף ולהגביר את הסיכון לזיהומים ולפציעות.

4. אתם לא קמים מהכורסה

רגע לפני שאתם נבהלים מהסעיף הקודם ומבטלים את המנוי לחדר הכושר, כדאי שתדעו שישיבה ממושכת מזיקה לגוף שלכם הרבה יותר מעודף פעילות גופנית. מחקר שפורסם בינואר 2012 בכתב העת American Journal of Preventive Medicine מצא כי אורח חיים שכולל ישיבה ממושכת בכל יום מגביר משמעותית את הסיכון למוות בטרם עת, מחליש את מערכת החיסון, מעודד דלקות וזיהומים ומעלה את הסבירות למחלות כרוניות אחרות.

אז מהו האיזון הנכון? כדי להתגבר על ההשפעה ההרסנית של הישיבה הממושכת לבריאות, מומלץ להקדיש חצי שעה בכל יום לפעילות גופנית מכל סוג. ביום עבודה ארוך, נסו לקחת הפסקות למתיחות או להליכה קלה שגם תפיג את המתח שבעבודה.

5. אתם לא מוכנים לעזוב את הסיגריות

זה לא סוד שניקוטין הורס לכם את הבריאות – בין אם אתם צורכים אותו בסיגריה רגילה או אלקטרונית. אינספור מחקרים מראים שהניקוטין מעלה את ריכוז "הורמון הסטרס" בגוף, הקורטיזול שסיפרנו לכם עליו קודם. הניקוטין גם פוגע בתאי מערכת החיסון שעוזרים להגן עלינו מאיומים, וזאת עוד לפני שדיברנו על הנזק לריאות, שעלול להחמיר את תסמיני השפעת והצינון. לכן, אין זמן מתאים יותר להפסקת העישון מאשר בחורף, שגם ככה עמוס באיומים על הגוף.

6. אתם מנחמים את עצמכם ביותר מדי משקאות

יין אדום או בירה נחשבים למשקאות עשירים בנוגדי חמצון שדווקא יעזרו להישאר בריאים, אבל מה קורה כשמגזימים איתם? מחקרים מראים כי מספיק ערב אחד של שתייה מוגזמת כדי להחליש את מערכת החיסון ולפגוע ביכולת שלה להתמודד עם איומים שונים.

שתייה מופרזת, כזאת שמשאירה אתכם עם הנגאובר חמור בבוקר שאחרי, גם מחלישה את הריאות והופכת אותן רגישות יותר לחיידקים ולזיהומים ויראליים. אם זה לא מספיק, הפעולה גם מאטה את פעילות תאי הדם הלבנים במערכת החיסון בצורה שעלולה לפגוע במהירות התגובה שלהם לסכנה.


chair banner1




תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.