אומרים שהדברים החשובים ביותר בחיים הם מציאת אהבת אמת ושמירה על בריאות הגוף והנפש לאורך זמן. האם יש קשר בין שתי המטרות החשובות האלו וכיצד כל אחד מאיתנו יכול להעצים אותן ולשפר במידה ניכרת את חייו?

מכירים את ההרגשה המופלאה הזאת של תחילת מערכת יחסים חדשה? זוכרים את הפרפרים בבטן? את החיוך שלא יורד מהפנים? את הצורך לדבר על האהבה שלכם עם כל מי שרק מוכן להקשיב? במקרים רבים, תחילתה של זוגיות גורמת לנו להרגיש "על גג העולם", אבל מתברר שהתחושה הזאת היא לא רק פסיכולוגית – אלא גם נוגעת כמעט בכל היבט של בריאות הגוף שלנו.

חוקרים למדו רבות את ההשפעה של האהבה על הבריאות שלנו. המחקרים החשובים ביותר בתחום מצאו כי מערכת יחסים טובה ויציבה מפחיתה לחץ נפשי, גורמת להפרשת הורמונים שעוזרים לווסת את לחץ הדם, משפרת את איכות השינה, מפחיתה את צריכת האלכוהול ואפילו יכולה לעזור לאנשים לצאת ממצב של דיכאון או חרדה כרונית.

מומחים מאוניברסיטת צפון קרוליינה אף הדגישו במחקר גדול שנערך ב-2016 כי מערכת זוגית טובה היא היבט חשוב בשמירה על הבריאות ממש כמו תזונה מאוזנת והתעמלות גופנית. עם זאת, מדובר בהשפעה הדדית שנעה גם בכיוון ההפוך. כלומר, גם לאופן שבו אנחנו מנהלים את אורח החיים שלנו יש השפעה מכרעת על טיב הזוגיות. בואו נבין את נקודות ההשקה העיקריות – כדי לקבל החלטות מושכלות יותר שישפרו גם את הזוגיות וגם את הבריאות:

באים לאימון זוגי?

בסקר מעניין שערכה חברת Vouchercloud נמצא כי לא פחות מ-85 אחוזים מהזוגות שמתעמלים ביחד מאמינים שזה משפר את מערכת היחסים שלהם. חמישית מהזוגות אף ציינו כי ההתעמלות "הצילה את מערכת היחסים שלהם", לא פחות.

ואיך הנשאלים הסבירו את ההשפעה הזאת? רובם השיבו כי הזמן שהם מבלים ביחד, תחושת האחדות בפעולה למען מטרה משותפת וההרגשה הבריאה שאחרי האימון – כל אלה תרמו לשיפור הקרבה והאינטימיות בניהם. גם מחקרים מקצועיים מחזקים טענה זו וקובעים כי כושר גופני עוזר לשפר את המצב הנפשי, לחזק קשרים חברתיים וגם לשפר את החשק המיני והתפקוד בחדר המיטות.

התפריט המושלם לאוהבים

בשנים האחרונות עלתה לכותרות בכל העולם ה"דיאטה הים תיכונית", שמקורה בשכנתנו יוון וכוללת פירות וירקות טריים, אגוזים, שמן זית וכמות קטנה של מוצרי חלב, דגים ויין אדום. הדיאטה הזאת ידועה ככזאת שמשפרת את בריאות המוח, מפחיתה את הסיכוי לסרטן ואפילו עוזרת לשפר את חיי המין ומידת האושר.

בקרב גברים, חוקרים מסבירים כי דיאטה מהסוג הזה מגבירה את שיעור הורמון המין טסטוסטרון ואפילו עשויה לסייע לטיפול בבעיות בזקפה. בנוסף, אומגה 3 המצויה בדגים ובאגוזים, עוזרת להילחם בדיכאון ובתחושות שליליות ובכך גם מסייעת לניהול קשר יציב ומאוזן יותר.

כמה אתם באמת ישנים?

כולנו יודעים כמה חשוב לישון טוב בלילה כדי לתפקד כראוי ביום שלמחרת, אבל האם אתם מבינים עד כמה זה משפיע על היחסים עם האנשים שאתם הכי אוהבים? מחקר של האקדמיה האמריקאית לרפואת שינה מצא קשר ישיר והדוק בין כמות שעות השינה שלנו לבין איכות מערכת היחסים. במחקר נמצא כי אנשים שישנים בין שבע לשמונה שעות שינה בלילה, יהיו, בסבירות גבוהה יותר, חיוביים וסבלניים יותר כלפי בני זוגם.

זאת מכיוון ששינה טובה עוזרת לווסת בצורה מושכלת יותר את הרגשות, מחדדת את היכולות הקוגניטיביות ועוזרת להתמודד עם אתגרים בצורה שקולה, אחראית ורגועה יותר.

איחוד כוחות – גם במטבח

זוגות שמתמודדים בהצלחה עם משימות משותפות יהיו מאושרים יותר – זו לא רק תיאוריה רומנטית אידאליסטית, אלא קביעה שיש לה ביסוס מדעי. חוקרים גילו שלבני זוג שמבשלים ביחד לדוגמה, קיימת סבירות גבוהה יותר שיאריכו ימים ביחד.

הבישול המשותף גם יספק לכם זמן איכות בעל ערך יקר מפז וגם יסייע לנהל ביחד תפריט בריא, מאוזן ואיכותי יותר – שאת חשיבותו כבר הדגשנו בסעיף קודם. אז אם אתם רואים את בן או בת הזוג שלכם עומלים במטבח על הארוחה הבאה – הציעו את העזרה שלכם כ"סו-שף" ונצלו את ההזדמנות כדי להעמיק את החיבור בניכם.

מגע – והרבה ממנו

אנשים חושבים שרמת המגע במערכת היחסים נמדדת בעיקר בתדירות יחסי המין ובאיכות שלהם – אבל זה ממש לא המצב. כשד"ר פבל גולדשטיין, חוקר ישראלי, ניסה להקל על כאבי הצירים של אישתו, הוא החליט לחקור איך מגע משפיע על היכולת שלנו להתמודד עם כאבים. הוא מצא כי מלבד העובדה שמגע פיזי מכל סוג עוזר לקרב בין בני זוג, הוא גם עוזר להפחית כאבים פיזיים ולהתגבר מהר יותר על כאב מתמשך.

לכן, ניתן בהחלט לשפר גם את הזוגיות וגם את בריאות הגוף באמצעות ליטופים, חיבוקים, נגיעות עדינות וגם באמצעות עיסויים הדדים על בסיס קבוע. פנו לכך שעתיים בכל שבוע – שעה לכל אחד מבני הזוג – וגלו איך המחווה הקטנה הזאת תשפיע בענק על הקרבה בניכם.

צחוק הוא באמת התרופה הטובה ביותר

מחפשים פעילות מעניינת כדי לרענן את הזוגיות? ההמלצה המושכלת של מומחים בתחום היא פשוט ללכת למופע סטנדאפ או לצפות בסרט שיגרום לכם לבכות מרוב צחוק. כן, זו אולי לא נראית כמו המלצה של מומחים בבריאות, אך לא סתם מתייחסים לצחוק כתרופה הטבעית היעילה בטבע.

הצחוק גורם להפרשת כימיקלים במוח שנקראים אנדורפינים. כימיקלים אלו משרים תחושה טובה, מקרבים בין בני אדם, משפרים את פעילות מערכת החיסון, מפחיתים לחץ דם ונלחמים בכאב. מחקר אחד שנערך על זוגות שנשואים יותר מ-45 שנים מצא כי חוש הומור הוא אחד הגורמים החזקים ביותר שמשפיעים על הצלחת מערכות היחסים הארוכות האלו.

זוהי אולי ההמלצה הפשוטה ביותר שנתנו לכם כאן – אז אין שום סיבה שלא תוכלו לעמוד לפחות בה.


רשימת מטפלים זוגיות בתל אביב והסביבה היכנסו לאתר b144


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה