החזרה לבית הספר היא זמן מצוין לפתח הרגלים בריאים שישפרו את החיים שלכם ושל ילדיכם. הנה כמה טיפים מגדולי המומחים בתחום, שיעזרו לכם להתחיל כל יום בחיוך – ולסיים אותו עם תחושת סיפוק והגשמה עצמית

סוף סוף (או למרבה הצער, תלוי את מי שואלים), הגיע קיצו של החופש הגדול ותחילת החופש הגדול יותר של ההורים. עם כל השמחה של חלק מההורים בתקופה הזאת, חשוב לזכור שכעת מתחילה משימה חדשה ולא פשוטה – להשכיב את הילדים לישון בשעות מסודרות, להכין אותם כמו שצריך בבוקר לבית הספר או לגן ולוודא שהיום שלהם יעבור בצורה החלקה ביותר שיש. נראה מורכב?בואו נגלה איך גדולי המומחים בתחום ממליצים לפתח שגרה בריאה ופרודוקטיבית יותר בבית:

חזרה לשעות השינה הקבועות

איגוד השינה בארצות הברית קבע לאחר מחקרים רבים שהוביל כי ילדים בין הגילאים 6 עד 13 צריכים לישון בן 9 ל-11 שעות ונערים בין הגילאים 14 עד 17 צריכים לישון בין 8 ל-10 שעות. השינה משפרת את הריכוז, מאזנת את המצב הנפשי, מפחיתה דיכאון וחרדה, מחדדת את הזיכרון ומשפיעה על הבריאות בעוד רבדים רבים.

מחקרים אחרונים בתחום מראים כי בהקשר הזה חשוב לא פחות לשמור על שעות קבועות של שינה וערות – גם בסופי השבוע. לכן, מומלץ לכוון את השעון בכל יום לשעה קבועה, ללא קשר למועד שבו צריכים לעזוב את הבית, ולוודא שכל המשפחה מתעוררת בשעה הזאת. גם לכם ההורים אגב, זה יעזור מאוד לתפקד טוב יותר לאורך היום.

אורזים ארוחות בריאות

בקרים עם הילדים עלולים להיות זמן לא פשוט של עומס, עצבים ועייפות. לכן, מומלץ להכין לילדים ארוחות לבית הספר בערב שלפני. פסיכולוגים מסבירים שילדים לא משתוללים משמחה כשהם רואים אוכל בריא בילקוט, אך נהנים מהאפשרות לבחור.

לכן, כשמתאפשר לכם, מומלץ לארוז לילדים שתי אופציות בריאות שיוכלו לבחור בניהן כדי להרגיש שהשליטה בידיים שלהם. כך תימנעו מוויכוחים ותספקו לילדיכם אנרגיות שיעזרו להם לצלוח את היום.

שיחות ליליות

בבוקר, לא מעט ילדים וגם הורים חווים תחושות של לחץ ובלבול. אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לפתור זאת לדברי מומחים בתחום, היא לשוחח עם הילדים בלילה שלפני על התחושות שלהם לגבי מחר. מומלץ לשאול את הילדים בכל פעם לפני השינה את השאלות הבאות:

·         למה אתם הכי מצפים מחר?

·         אילו חששות, פחדים או דאגות יש לכם לקראת מחר?

כשמשוחחים עם הילדים, אפשר למצוא ביחד פתרונות לבעיות שמטרידות אותם, או לתכנן בצורה טובה יותר איך הם יהפכו את היום הזה לטוב יותר.

לפני שמעירים את הילדים

אם אתם לא אנשים של בוקר, להעיר את הילדים ולארגן אותם ללימודים יכולה להיות משימה לא פשוטה בכלל. לכן, לפני שאתם מעירים אותם, מומלץ לרומם את המצב הנפשי שלכם ולוודא שאתם רגועים, שלווים וממוקדים.

מדיטציה היא דרך נהדרת להכין את עצמכם לקראת בוקר שלו ורגוע יותר. כמה מחקרים גדולים מהשנים האחרונות הוכיחו כי מדיטציה מפחידה דיכאון וחרדה, מחדדת את החושים ומשפרת את היכולות הקוגניטיביות. גם עשר דקות ביום מספיקות למדיטציה, אך אם אין לכם את הזמן הפנוי הזה, נסו לחשוב על פעולות אחרות שיכולות לפתוח לכם את הבוקר עם חיוך – כמו הליכה ברגל, קריאת ספר או האזנה לשירים אהובים.

ארוחת הבוקר המושלמת

בדרך כלל ילדים יאכלו את הארוחה הראשונה בבית הספר רק בסביבות השעה 10. לכן, חשוב מאוד שיאכלו גם בבית ארוחה מזינה שתיתן להם כוח לשעות הראשונות והחשובות ביותר ביום. לא לחינם נקראת ארוחת הבוקר "הארוחה החשובה ביום", אך כדי שהיא באמת תהיה כזאת – חשוב לדעת מה לכלול בה.

הילדים שלכם וגם אתם זקוקים לכמות מכובדת של חלבונים ופחמימות מורכבות כדי לתפקד. אלו החומרים ש"מטעינים" את הגוף באנרגיות חיוניות. מומלץ לאכול ארוחה עם ביצים, גבינות רזות, דגנים מלאים או אפילו חטיפי אנרגיה במידה ואין לכם זמן לבשל. כדאי להשתדל שלא לוותר על הארוחה הזאת, שיכולה להיות גם זמן מצוין לשוחח כמשפחה, להפיג מתחים ולתכנן את היום.

מסדרים את המיטה

סידור המיטה בכל בוקר, כך עולה ממחקרים פסיכולוגיים, לא רק תורם לשמירה על הסדר בחדר, אלא גם משמש כ"אפקט דומינו" שמעודד אותנו לאמץ עוד הרגלים בריאים לאורך היום. חוקרי מוח מדגישים כי ההרגל הזה ממלא את המוח בסיפוק בשעות הראשונות של היום, שגורם לו לצלוח יותר בקלות את האתגרים שעוד צפויים לו בהמשך הדרך.

מנגד, צפייה בטלוויזיה ומשחקי וידאו בשלב הזה של היום עלולים דווקא לשבש את הפעילות המוחית, לעייף את הילד ולהגביר לחץ וחרדה לקראת תחילת היום. לכן, מומלץ לחכות עם ההרגלים האלו עד שהילדים ישובו מבית הספר.



chair banner1




מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה