אורח החיים שלנו הרבה יותר תובעני מאי-פעם ועל זה אף אחד לא מתווכח.  אבל אם תעשו סיבוב בחנות הטבע השכונתית, אתם עלולים לקבל את הרושם שאנחנו בעיצומו של משבר אנרגיה. תוספי אנרגיה, משקאות אנרגיה, חטיפי אנרגיה. אנרגיה הפכה לקטגוריה הנמכרת ביותר, וזה בגלל שכולם (צעירים, מבוגרים, נשים וגברים) רוצים יותר ממנה.

השאלה היא, האם הם באמת עושים את העבודה?

אנרגיות חיוביות

לפני שאתם מתחילים להעמיס את עגלת הקניות שלכם עם מוצרים שכתוב עליהם אנרגיה, צריך להבין איזה סוג של אנרגיה אתם מחפשים.

ההגדרה של אנרגיה תלויה הרבה בהקשר. האם אתם אתלטים שמנסים לגלח עוד כמה שניות מהשיא החדש שלכם, או שאתם מקווים להעביר את הערב מול הטלוויזיה, ולהצליח באמת לראות את הסוף של הסרט.

באופן כללי, כשמדברים על אנרגיה, מומחים מעדיפים להיות זהירים. חלק מהתוספים עשויים לעזור לאנשים מסוימים עד רמה מסוימת. חלק יעזרו לאחד, ולא יעשו כלום לשני.

ואם אתם מקווים למצוא את הפתרון ברשימת הרכיבים, קחו בחשבון שאולי היא לא תגיד לכם הרבה. כשתתחילו, תבחינו בשמות על גבי שמות, חלקם מוכרים יותר (קפאין), חלקם אקזוטיים (ג'ינסנג) וחלקם מבלבלים (קו אנזים Q10). אלא אם אתם כימאים, קשה לדעת מה בדיוק כל אחד מהם עושה.

כדי לעשות את הדברים יותר פשוטים, נהוג לחלק את הרכיבים לממריצים, חומרים שמשפיעים על חילוף החומרים, וקלוריות, שהן הדלק הבסיסי של הגוף שלנו. למרות שיש מותרים רבים שמשלבים בין השלושה, הם עובדים בדרכים מאוד שונות.

ממריצים

אם אתם מרגישים עייפים אחרי ארוחת צהריים, מה שאתם מחפשים הוא מעורר. ומכל הצמחים האקזוטיים והתוספים שנמכרים בתור ממריצי אנרגיה, כנראה שהטוב ביותר הוא גם המוכר ביותר: קפאין. קפאין הוא רכיב כל כך שכיח במוצרי אנרגיה, עד כדי כך שמשקה אנרגיה ממוצע יכול להכיל 25 רכיבים שונים וזה שאנחנו מרגישים בצורה הבולטת ביותר עדיין יהיה קפאין. קפאין ודומיו משפיעים על חילוף החומרים באופן זמני. לחלק מהאנשים זה יכול לגרום להרגיש יותר טוב, להילחם בתשישות ולשפר את הריכוז. אם אתם מאלה שקפאין עושה אותם תזזיתיים, כדאי לדעת שמוצרי אנרגיה רבים רק אומרים שהם מכילים תחליף צמחי לקפאין, אבל בעצם מכילים את הדבר האמיתי. עוד בקטגוריה של הממריצים, אפשר למצוא ג'ינסנג וקפסאיצין. ג'ינסנג נחשב לממריץ עדין. האם זה אומר שאנחנו יכולים לסמוך עליו בעניין של אנרגיה?. יש שימוש היסטורי נרחב בזנים שונים של ג'ינסנג, אבל ראיות מדעיות קיימות רק לגבי שניים או שלושה מינים. אותן ראיות מראות שיפור באנרגיה הפיסית. קפסאיצין הוא הרכיב שהופך פלפל רגיל לפלפל חריף וגם בו משתמשים הרבה פעמים בזכות התכונות הממריצות שלו.

שורה תחתונה: ממריצים מהסוג הזה עושים את העבודה. האם זה יותר ממה שתקבלו מכוס קפה?. כנראה שלא.

חומרים שמשפיעים על חילוף חומרים

בקטגוריה הזאת אפשר למצוא את קו אנזים Q10, וויטמינים מקבוצת B (בעיקר חומצה פולית, ויטמין B6, ויטמין B12). תוספים רבים הם נגזרת של חומרים כמו חלבון, שומנים וחומצות אמינו, שכבר נמצאים בגוף, או שאנחנו מקבלים דרך התזונה. לפחות במובן מסוים, הם עובדים. מחקרים מראים באופן ברור שרכיבים כאלה תומכים בתהליך חילוף החומרים של אנרגיה בגוף. הם משפיעים על הדרך בה הגוף מעבד את החומרים מהתזונה וממיר אותם לאנרגיה. האם בתור תוספים הם עושים את עבודה ומגבירים את רמת האנרגיה?. זה תלוי.

אם באופן כללי התזונה שלכם בריאה ומאוזנת, כנראה שאתם מקבלים מספיק ויטמינים וחומצות אמינו ולא צריכים תגבור של תוספים. ואם לא חסר לנו כלום (למשל קו אנזים Q10) אין שום ראייה שתוספת באמת מגבירה את האנרגיה. לאנשים שכן סובלים מחסרים תזונתיים (וזה הרבה יותר שכיח ממה שאנחנו חושבים), תוספים יכולים לעזור.

שורה תחתונה: רק אם חסר.

קלוריות

לרובנו יש מושג מוטעה לגבי מהן בעצם קלוריות. אנחנו רגילים לחשוב עליהן בתור אויבים שמסתתרים במזון, ומחכים לרגע הנכון כדי לתקוף ולהפוך את המכנסיים שלנו לקצת צפופות. אבל קלוריות הן למעשה המדד של הפוטנציאל האנרגטי של כל מזון שאנחנו אוכלים. הקבוצה השלישית של תוספי אנרגיה, מורכבת מקלוריות (בדרך כלל פחמימות) שהגוף שלנו יכול לפרק בקלות ולספוג מחדש כאנרגיה. הרעיון של אנרגיה זמינה אטרקטיבי במיוחד לספורטאים למשל, שמתכוננים לתריאטלון הבא. אבל מה אם אנחנו לא רצי מרתון?. האם זה יתן לנו את האנרגיה שאנחנו צריכים?. אולי קצת. אם מוצר מכיל ברובו סוכר, הוא יכול לגרום לעלייה ברמת הסוכר ולהעיר מעט. אבל כל היתרונות האלה מתאדים די מהר, כאשר רמת הסוכר בדם יורדת שוב. בטווח הארוך, לסמוך על תזונה עשירה באנרגיה זה רעיון לא כל כך טוב. במיוחד אם אתם לא מאלה שפעילות גופנית היא הלחם והחמאה שלהם. קלוריות שאנחנו לא שורפים, הופכות לשומן. ואם יש משהו שעודף משקל יודע לעשות, זה לגרום לנו להרגיש פחות אנרגטיים.

שורה תחתונה: לאתלטים כן. לכל השאר, בזהירות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה