ושוב אנו חוזרים למשקל עודף, שהפך לבעיה בריאותית קרדינלית בעולם המערבי, שאנחנו, לכאורה לפחות, חלק ממנו, או כך אנו רוצים לחשוב.

לעיתים קרובות הסיבה העיקרית למשקל עודף היא חילוף חומרים איטי. נכון, זו בעיה גנטית, אך נכון להיום מדובר בבעיה פתירה למדי. קיימות מספר שיטות ואמצעים לזירוז יעיל של חילוף החומרים. לפניכם כמה מהם.

אוכל

לאכול לעיתים קרובות, אך בכמויות קטנות. כל מי שהתנסה בדיאטה כלשהי מן הסתם יודע כי התנאי ההכרחי לכך הוא חלוקה של המזון. על מנת לעבד את חומרי התזונה, האורגניזם משתמש בכעד 10 אחוז מהקלוריות הנצרכות ביום. כך האוכל מזרז את תהליך חילוף החומרים.

פעילות גופנית

תרגילי כושר גופני מפרכים, הליכה, ריצה, ג'וגינג, נסיעה באופניים – כל אלה מסייעים לשיקום מאסת השרירים, ובנוסף להגברת הקצב של חילוף החומרים. האפקט נשמר במשך כשעה לאחר ביצוע התרגילים. ידוע לנו כי הקצב של חילוף החומרים הופך לאיטי יותר לקראת סוף היום, ותרגילים גופניים בערב מונעים זאת. ככל שתעשו יותר תרגילים, או ככל שהם יהיו מפרכים יותר, האפקט שלהם יישמר יותר. כך השומנים נשרפים גם במהלך השינה. כדאי לעשות את התרגילים כשלוש שעות לפני השינה, לא מוקדם יותר.

הגדלת מאסת השרירים

על מנת להפעיל את האורגניזם, מאסת השרירים משתמשת בכמות גדולה יותר של הקלוריות מאשר זו השומנית. חצי קילוגרם של מאסת השרירים משתמשת בכ-35-45 קלוריות ליום, ואילו המאסה השומנית רק בשתי קלוריות. מכאן יוצא שככל שהשרירים מפותחים יותר, כך נשרפות יותר קלוריות במהלך הפעילות.

מסאז'

במהלך המסאז' האנטי-צלוליטי קצב זרימת הדם מתגבר, ולפיכך גם מואץ חילוף החומרים. כמו כן המסאז' מסייע להוצאתם של רעלים ונוזלים מיותרים מהאורגניזם שלנו.

אמבט אדים

אמבט אדים מגביר מאוד את קצב חילוף החומרים. האדים פותחים את נקבוביות העור ומגבירים את קצב פעילות הלב. גם אמבטיות רגילות בתוספת שמן רפואי תעזורנה להפחית את כאבי השרירים, לשפר את זרימת הדם ואת הפרשת הזיעה, וגם את חילוף החומרים.

מים

המים מהווים שותף חשוב ביותר בתהליך חילוף החומרים באורגניזם. אפשר לומר כי זהו הבסיס לחילוף החומרים. המים מסוגלים למשוך להליכי חילוף החומרים את השומנים העודפים, והם גם מדכאים את התיאבון. המחסור במים מאט את חילוף החומרים בצורה ניכרת, כי הם משאירים לכבד את התפקיד העיקרי שלו - שיקום כמויות הנוזלים באורגניזם ולא שריפת השומנים. אך זיכרו שאמבטיות בתוספת שמן כדאי לקחת לא יותר מ-10 דקות.

שינה

בפאזת השינה העמוקה מתהווה באורגניזם הורמון הגדילה, האחראי על חידוש תאי המוח, וגם מואצים ההליכים של חילוף החומרים ושריפת הקלוריות. שינה בריאה של לפחות 8 שעות בלילה מסייעת להפחתת המשקל.

אור השמש וחמצן

אור השמש מפעיל את מנגנוני ההגנה של האורגניזם ומשפיע בצורה חיובית על ההרגשה הכללית שלנו. גם חמצן מאיץ את חילוף החומרים, והודות לו מתרחשת שריפת השומן התת-עורי.

היעדר סטרס

לא פחות חשוב. נמצא כי במצבי הסטרס החומצות השומניות משתחררות לכל חלקי האורגניזם.

פעילות מינית

גם מהנה וגם בריא. האורגזמה מזינה את הדם בחמצן ומזרזת את חילוף החומרים.

מקלחת חמה וקרה

מקלחת חמה וקרה בו זמנית מסייעת לשמור על גמישות הגוף, וגם מזרזת את חילוף החומרים. מומלץ להתחיל את המקלחת במים חמים ולסיים אותה בקרים.

חומץ תפוחים

חומץ תפוחים מסייע במניעת עצירות, מונע כאבי ראש ומיגרנות, עוזר במקרים של שפעת וברונכיטיס, מאזן את מערכת העצבים ויש לו עוד הרבה תכונות מועילות נוספות. הוא מוריד קצת את התיאבון ואת הנטייה למתוק, מסייע בהתפוררות השומנים ומאזן את הליכי חילוף החומרים באורגניזם. המינון להורדה במשקל – חצי כפית דבש וכף חומץ תפוחים לכוס מים. יש לשתות זאת לפני האוכל. חומץ התפוחים גם שימושי מאוד באזורי המפרקים והצלוליטיס; הוא מקנה לעור מראה חלק ורענן.

חומצות שומן

חומצות שומן כמו אומגה 3 מאזנות את רמת הורמון הלפטין באורגניזם. מדובר בהורמון חלבוני המיוצר בתאי השומן וברקמות שומניות. יש לו תפקיד לא מבוטל בוויסות צריכת האנרגיה והוצאתה באמצעות חילוף החומרים.

חלבון

לעיבוד מזון חלבוני האורגניזם שלנו זקוק לזמן כפול מאשר לעיבוד השומנים והפחמימות. על פי המחקר שנערך באחרונה בדנמרק, הגדלת הצריכה של חלבונים ב-20 אחוז מעלה את הוצאת האנרגיה ב-5 אחוז.

 

חומצה פולית

חומצה פולית מחזקת את המערכת החיסונית ומסייעת לקצב חילוף החומרים. ניתן למצוא אותה בכמויות גדולות בגזר, למשל.

קפאין

תמצית התה הירוק כוללת בתוכה קפאין טבעי המסייע לשחרור חומצות שומניות ומעלה את רמת חילוף החומרים ב-10-15 אחוז. לדעתם של מדענים בקנדה, שלושה משקאות הכוללים כ-90 גרם קפאין ביום יסייעו בשחרור של כ-25 קלוריות ליום, גם ללא מאמץ פיזי. ספל קפה בבוקר מעלה את רמת החמצן בדם למשך כמה שעות. הקפאין מאיץ את פעימות הלב, מה שגורם לשריפת הקלוריות, ומעורר את מערכת העצבים, מה שגורם להאצת חילוף החומרים.

קפסאיצין

קפסאיצין היא תרכובת אורגנית שומנית, שבין השאר מקנה את החריפות לפלפל. היא מסייעת להאצת פעימות הלב ולהעלאת חום הגוף. מנת אוכל חריף מעלה את חילוף החומרים ב-25 אחוז למשך שלוש שעות. אם אתם מלווים את הארוחות הקלות שלכם בפלפל אדום חריף, ניתן לשרוף ביממה כ-305 קלוריות. אך כדאי לזכור עם זאת שאוכל חריף מעורר את התיאבון.

כרום

כרום אחראי על חדירת הסוכר לדם, על התפוררות השומנים והפחמימות באורגניזם, ולפיכף מאיץ את חילוף החומרים.

פחמימות וקלציום

האורגניזם שלנו קולט את הפחמימות בקצב איטי יחסית. אם רמת האינסולין בדם אינה יציבה, האורגניזם מתחיל לצבור שומן, כשהוא מקבל זאת כסימן לסכנה. כאשר רמת האינסולין בדם סדירה, מהירות חילוף החומרים עולה ב-10 אחוז. גם קלציום יכול לזרז את חילוף החומרים באופן זה. על פי המחקרים שנערכו על ידי הדיאטנים הבריטים, אנשים בעלי עודף משקל שהחלו לצרוך קלציום הורידו במשקל תוך זמן קצר.

אשכולית ולימון

אשכולית ידועה בתכונתה לשפר את עיכול המזון ומעלה את רמת חילוף החומרים. זו הסיבה לכך שהיא הפכה למצרך כה פופולארי בדיאטות השונות בשנים האחרונות. ובאשר ללימון: צריכת מים בלתי מוגזים בתוספת לימון במהלך אמון גופני מסייעת לזירוז חילוף החומרים ולהליך שריפת הקלוריות.

חומצת פירות

רוב החומצות בפירות מסייעות להורדת קילוגרמים עודפים תוך זירז חילוף החומרים. כפי שכבר הזכרנו, התפוח הוא הפרי האידיאלי לכך.



baner harzaya


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה