האגדה מספרת שחלום על מאבק בין נחש ועגור נתן לאבי תורת הטאי צ'י, ז'אנג סאנפנג (Zhang Sanfeng) את ההשראה לשיטת לחימה גדולה (טאי) וחסרת גבולות (צ'י). לפעמים חלומות מתגשמים. במקרה של סנפאנג זה הלך לא רע. 'ידיים כמו עננים' או 'לתפוס את זנב הציפור' אולי לא אומר לכם כלום, אבל לעשרות אלפי המכורים לטאי צ'י, זה אומר הכל.

טאי צ'י היא חלק בלתי נפרד מהרפואה והפילוסופיה הסינית המסורתית. היא אמנם נגזרת של אומנות לחימה, אולם מתורגלת כפעילות גופנית קלה, מורכבת מתנועות איטיות, מדיטציה ונשימות עמוקות.

בדומה לשיטות רבות שמגיעות מהמזרח, גם טאי צ'י מבוססת על רעיונות רוחניים ופילוסופיים. הרעיון המרכזי הוא, שאנרגיית החיים (הצ'י), צריכה לזרום בטבעיות בגוף. כשהצ'י זורמת בחופשיות, הגוף והנפש מאוזנים והבריאות נשמרת. טאי צ'י מיועדת בנוסף לאזן את הין והיאנג, הכוחות המנוגדים והמשלימים ביקום.

שלושת המרכיבים העיקריים של טאי צ'י הם תנועה, מדיטציה ונשימות עמוקות. התנועות האיטיות והעדינות משלבות את כל קבוצות השרירים והמפרקים, באופן שמשפר את היציבה, קלות התנועה, הכוח, הגמישות והקואורדינציה. המדיטציה מרגיעה את הנפש ומפחיתה מתח, תורמת לריכוז, מווסתת את לחץ הדם וקצב הלב. הנשימות העמוקות מאפשרותשאיפת אוויר צלול (חמצן) לתוך הריאות ומשם לכל הגוף.

התרגולים מתבצעים בדרך כלל בקבוצות, במשך כשעה. כל תרגול מתחיל עם תרגילי חימום, נמשך בסדרת תרגילים (שלמביט מהצד עשויה להיראות ככוריאוגרפיה של ריקוד) ומואט בהדרגה עד למדיטציה. במהלך התרגול מתרכזים בנקודה שנקראת דאן טיאן (שדה סם החיים) הנמצאת מתחת לטבור, שהסינים מאמינים שהיא מעיין הצי'.

טאי צ'י היא שיטה בטוחה לכולם, ללא קשר לגיל או לכושר גופני, ויכולה להתאים לבעיות רפואיות רבות, אולם לא כתחליף לטיפול רפואי. אנשים שמתרגלים טאי צ'י באופן קבוע זוכים במנח גוף טוב יותר, גמישות, טווח תנועה, ערנות ושינה טובה יותר בלילה. טאי צ'י הוכחה כיעילה במצבים של כאבים כרוניים, דלקת פרקים, שיגדון (gout), מחלות לב, לחץ דם גבוה, אוסטיאופורוזיס, ובעיות שינה. היא משפרת את תפקודי המערכת החיסונית ומערכת העצבים המרכזית, מה שאומר שהיא מתאימה גם לאנשים שסובלים מחרדה, דיכאון, או מצבים נוספים הקשורים בסטרס. הנשימות העמוקות מווסתות את מערכת הנשימה, דבר שמסייע לטיפול במחלות כמו אסטמה, ברונכיט, ונפחת (emphysema). הנשימה ממריצה גם את פעילות האיברים שנמצאים בבטן, ועוזרת לבעיות עיכול או בעיות אחרות בקיבה ובמעיים.

טאי צ'י מערבת קבוצות שרירים שאנחנו לא תמיד רגילים בהפעלתם, לכן תתכן בתחילת התרגול תחושת כאב. חשוב לזכור כי לוקח זמן להפנים את הרעיון של טאי צ'י, ולפתח את גמישות וקלילות התנועה הנדרשות. תופעות שכן דורשות תשומת לב הן סחרחורת, קוצר נשימה, כאבי ראש או כאבים אחרים חריפים. במקרים כאלה, יש להפסיק את התרגול ולהתייעץ עם המדריך.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה