אף אחד לא מתכנן להיות חולה. להיפך. לפעמים מהצד המאמצים שלנו להימנע ממחלות נראים על גבול הפרעת אישיות אובססיבית - אנחנו מתעטשים למרפק, מתרגשים למראה של מים וסבון. אבל לא משנה כמה נשתדל, מדי פעם זה פשוט בלתי נמנע, ואנחנו מוצאים את עצמנו בבית, מול תוכניות הבוקר, עם חום וחבילת טישיו.

מה אנחנו עושים לא נכון? תתחילו לחפש כאן

 

תה חם
אבל לא כל סוג של תה יעשה את העבודה. לפי חוקרים ממכללת אימפריאל (Imperial) בלונדון, תה קמומיל הוא הסוג שעוזר למנוע מחלות. במחקר מצאו אצל המשתתפים ששתו חמש כוסות תה קמומיל ביום, במשך שבועיים, ריכוז גבוה של פוליפנולים (polyphenols) בדם. אנחנו יודעים, זה לא נשמע כמו משהו טוב, אבל פוליפנולים הם למעשה משפחה גדולה של רכיבים צמחיים, שלפחות חלק ממנה קשורה לפעילות אנטי בקטריאלית מוגברת. אצל אותם משתתפים, רמות הפוליפנולים נשארו גבוהות במשך שבועיים, גם אחרי שהניסוי הסתיים וגם ואחרי שהפסיקו לשתות תה.

פה גדול
ביוונית, המשמעות של מאקרו היא גדול, והמשמעות של פאגוס היא לאכול. מאקרופאגים (macrophage) הם תאים בולעניים של מערכת החיסון. הם נוצרים בעיקר בתוך מח העצם, משוטטים בגוף, ומחפשים חיידקים ווירוסים בשביל להתחיל איתם קטטה, בכל הזדמנות שיש. אבל המאקרופאגים עובדים רק אם אנחנו עוזרים להם. מה שהם צריכים מאיתנו הוא בטא גלוקן (beta glucans), סוג של סיבים תזונתיים שמפעיל אותם. המקורות הכי טובים? שיבולת שועל ושעורה. ורק לידע כללי- הסוג הטבעי מכיל פי 2 מהכמות בהשוואה לאינסטנט.  

שומן בצד
לאכול סלט בצהריים זה חכם. להטביע אותו ברוטב נטול שומן זה קצת פחות חכם. לפי מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת איווה (Iowa), בלי מקורות שומן שמגיעים מהתזונה הגוף פשוט לא סופג חלק מהרכיבים החיוניים שנמצאים בירקות, ושעוזרים לו ברגעים הקשים באמת. במשך 12 שבועות, החוקרים האכילו שבעה משתתפים בסלט, ולקחו מהם דגימות דם אחרי כל ארוחה. המשתתפים שהטביעו את הסלט ברוטב דל שומן, נכשלו באופן שיטתי במבחן ספיגת חומרים מזינים. האפשרויות הטובות ביותר הן שמן זית, שמן אגוזים, או שמן שומשום לניחוח אוריינטלי.

האדום, אדום הזה
כדי לנצח התקררות אין כמו מרק עוף. אבל בשביל להימנע ממנה מלכתחילה, מסתבר שאין כמו עגבניות. במחקר שפורסם בכתב העת
American Journal of Clinical Nutrition, עשרת המשתתפים אכלו תזונה עשירה בעגבניות במשך שלושה שבועות, ובשלושת השבועות שלאחר מכן לא נגעו אפילו בעגבניה אחת. בזמן שהמשתתפים היו בדיאטת עגבניות, תאי הדם הלבנים והלוחמניים שלהם היו פעילים יותר והצליחו לנטרל יותר נזק שנרם מרדיקלים חופשיים (ב- 28%) בהשוואה לפרק הזמן בו התזונה שלהם לא כללה עגבניות. החוקרים משערים שזה הליקופן, נוגד החימצון בעגבניות, שעזר לתאים להתנגד להשפעה המזיקה של רדיקלים חופשיים.  

שאלה של משקל
ירידה במשקל לא רק עוזרת להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות קרדיווסקולאריות וסוכרת, היא עוזרת גם לשפר את תפקוד מערכת החיסון. חוקרים מאוניברסיטת טאפטס (Tufts) ביקשו מקבוצה של משתתפים עם עודף משקל נמוך עד בינוני, לוותר על בין 100 ל-200 קלוריות ביום. התוצאה: בנוסף לירידה במשקל וירידה בכולסטרול, תגובת מערכת החיסון למיקרואורגניזמים מחוללי מחלות היתה טובה יותר. למה? החוקרים לא ממש יודעים להסביר את הקשר בין הירידה במשקל לתגובה החיסונית, אבל דבר אחד בטוח: לצמצם 200 קלוריות מסך הקלוריות היומי היא משימה אפשרית.

כמו אש
מספר מחקרי מעבדה מראים שקפסאיצין (
capsaicin), הרכיב שהופך פלפלים מפלפלים רגילים לפלפלים חריפים מאוד, יכול לעזור למנוע התקררות לפני שהיא מתחילה. מחקרים מראים שמינון יומי של קפסיאצין הביא לעלייה במספר הנוגדנים בגוף. המשמעות של כמות גדולה יותר של נוגדנים היא פחות התקררויות וזיהומים. בנוסף, תוצאות מחקר שנערך באוניברסיטת אולסן (Ulsan) בדרום קוריאה, מראות שתזונה שכוללת רכיבים חריפים כמו קפסיאצין, משפרת את הסטאטוס של מערכת החיסון.

 

baner erka

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה