חלק מהאנשים מייחסים לחוש הריח חשיבות נמוכה בהשוואה לשאר החושים, אך האם זה באמת המצב? אולי תופתעו לגלות שמחקרים מצאו כי ניתן בהחלט להשתמש בחוש הזה כדי לפתור מגוון בעיות בריאותיות

ריח הוא ללא ספק החוש הנוסטלגי ביותר שלנו. מספיק שנריח בגד שלבשנו בילדות והמוח מיד ימריא לזיכרונות מתוקים מאותה התקופה. חוש הריח גם מסייע להימנע מאכילה של דברים שעשויים להזיק לנו, מתריע מפני סכנות ואף יכול לתרום עוד הרבה משחשבתם לשיפור הבריאות.

ריח יכול להרגיע, למקד ואפילו לעזור לשמור על המשקל. זאת מכיוון שהאותות מהאף מפורשים בחלק במוח שנקרא פקעת הריח (Olfactory Bulb), הממוקמת באזור יחסית פרימיטיבי, המופקד גם על הזיכרונות, הרגשות והפעולות הבסיסיות ביותר. לכן, פעולת ניתוח הריחות בפקעת הריח משפיעות בהחלט על היבטים שונים בתפקוד שלנו. הנה כמה מהדרכים לנצל את ההשפעה הזאת כדי לשפר את הבריאות:

הצמח שיכול לשפר את הזיכרון

ב"המלט", אחד הסיפורים המפורסמים ביותר בכל הזמנים, כאשר המלט גרם לאופליה לצאת מדעתה, היא הסתובבה בטירה, קטפה רוזמרין ואמרה: "זה בשביל הזיכרון". מתברר שאיכשהו, לפני מאות שנים, שייקספיר ידע משהו שרק בשנים האחרונות מתחילים החוקרים להבין.

במחקר שערכו באוניברסיטת נורת'מבריה שבבריטניה, בחנו את ההשפעה של ניחוחות שונים על הזיכרון. הם גילו כי הנבדקים שהריחו רוזמרין הראו תוצאות גבוהות יותר במבחני זיכרון בהשוואה לקבוצת הביקורת. נתון ששווה לזכור לפני מבחן חשוב או פרזנטציה בעבודה.

הריחות שיכולים להפחית כאב

רופאים במרכז הרפואי שבאוניברסיטת ניו יורק, החליטו לתת לחולים שזקוקים לניתוח מעקפים להריח שמן לבנדר לפני ההליך הרפואי. הם נדהמו לגלות שהחולים האלו נזקקו לפחות משככי כאבים לאחר הניתוח. בנוסף, בסקירה נרחבת שבחנה תוצאות מכמה מחקרים ונערכה באוניברסיטת ווילינג ג'סוויט שבארצות הברית, נמצא כי גם תמצית מרוכזת של נענע יכולה להקל במידה כלשהי על כאבים, בדגש על כאבי ראש. חשוב להזכיר כי לא מדובר בתחליף לתרופות, אך זה בהחלט אמצעי שיכול לסייע במלחמה המורכבת הזאת.
                 
הניחוח שיעזור לכם לישון טוב יותר

יש סיבה טובה לכך שבמלונות ובמכוני ספא מבשמים את המצעים והחלל בניחוחות של לבנדר. מחקרים שנערכו גם בקוריאה וגם באנגליה מצאו כי הניחוח הייחודי הזה עשוי בהחלט לשפר את השינה, להבטיח שינה עמוקה יותר ולעזור לנו לחלום יותר. חוקרים מבהירים כי הלבנדר אף יכול לעזור לאנשים שסובלים מנדודי שינה (אינסומניה) קלים ולא כרוניים. כדי לשפר את יעילותו של הניחוח הייחודי מומלץ לרסס אותו על הכרית והמצעים ממש לפני השינה.

הצמח שיעצים את האנרגיות

עברתם יום קשה במיוחד בעבודה ואין לכם כוח לאף אחד ולשום דבר? במצב כזה, רוב האנשים ינסו להרים את עצמם עם עוד כוס של קפה, אך דווקא המשקה הזה עלול להגביר את העצבנות, לגרום לבעיות שינה ולהתיש את הגוף בצורה שרק תחמיר את המצב בטווח הארוך.

אז איך אפשר לשפר את ההרגשה בצורה בריאה יותר? ממחקר שנערך באוניברסיטת ווילינג ג'סוויט שבארצות הברית בקרב שחקני כדורסל עולה כי בקרב מי שהריחו נענע לפני המשחק ניכרו ביצועים גבוהים יותר, מהירות, אנרגיה מוגברת, מוטיבציה וביטחון. זו הסיבה שחלק מהספורטאים היום משתמשים בניחוח הלבנדר לפני האימון או מכניסים את הנענע לתוך השייקים שלהם.

הריח שמפחית חרדה

חלק מהאנשים לא יכולים לסבול ריחות של תפוז או קלמנטינה, בעוד שאחרים לא יכולים לחיות בלעדיהם. קבוצה של חוקרים מאוסטרליה החליטה לבחון האם מדובר ביותר מריח מאוד דומיננטי ואם יש לו השפעה כלשהי על הבריאות. במחקרם הם ראו כי נבדקים שהריחו את התפוז הרגישו ירידה ברמת החרדה והעצמה של המחשבות החיוביות והרוגע בהשוואה לנבדקים שלא זכו להריח את הניחוח העוצמתי. בנוסף, הם גילו שגם הלבנדר טומן בחובו השפעה דומה.

הפירות שיעזרו לשמור על המשקל

כולנו יודעים מילדות כמה תפוח חשוב לבריאות, אך האם גם הריח שלו יכול לעזור לנו בתחום קשה ומורכב כל כך כמו דיאטה? ד"ר אלן הירש, מייסד העמותה לחקר הריח בשיקגו, הוביל מחקר שבו נתן לאנשים עם עודף משקל להריח ניחוחות של בננה ותפוח ירוק. הממצאים שלו הראו כי אנשים אלו הצליחו להשיל בממוצע יותר קילוגרמים ממשקלם בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא הריחה דבר. לדבריו, הריחות האלו מדכאים את התיאבון ועוזרים למנוע את ההשתוקקויות הפתאומיות למזון משמין. 

mitot banner3

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה