להישאר בריאים בחורף זה לא רק להתרחק משותפים משתעלים לעבודה. מסתבר שהרגלים יומיומיים קטנים ומפתיעים כמו הדרך בה אנחנו רבים, מסתכלים על החיים וישנים בלילה, עשויים להשפיע על היכולת של הגוף להתמודד עם מחלות.

כל ההרגלים הגרועים ביותר שהופכים אותנו למגנט לשפעת.

בדד?

זאבים בודדים?. אל תשאלו מה חברה טובה יכולה לעשות למערכת החיסון שלכם. מחקרים מראים שככל שאנשים מעורבים בפחות קשרים אנושיים ואינטראקציות חברתיות (בבית, בעבודה, בקהילה ובכלל), כך השכיחות לחלות במחלות שונות גבוהה יתר, כולל מחלות חורף. חוסר באינטראקציות חברתיות מציף את המוח בכימיקלים שמעודדים חרדה, ובאופן כללי מקצר את תוחלת החיים, לקצת פחות בהשוואה לאנשים באותה קבוצת גיל, רק חברותיים יותר. אחד המחקרים בנושא מצא כי אנשים בעלי למעלה מששה קשרים חברתיים קרובים, טובים פי 4 בלהילחם בוירוסים שונים, כולל אלה שגורמים להתקררות.
טיפ ממערכת החיסון: לא, זה לא כולל את החברים שלכם בפייס-בוק.

לילה טוב?

שליש מהחיים שלנו אנחנו ישנים, ויש לזה סיבה טובה. אחת מהן היא ההשפעה העצומה שיש לשינה טובה על מערכת החיסון. הדוגמא הקלאסית לכך הם סטודנטים באוניברסיטה. תנו להם לילה לבן אחד עם הספרים, ותראו אותם בבוקר חולים. שינה לא מספקת מבחינת כמות ואיכות קשורה לתפקוד ירוד של מערכת חיסון, שבתגובה מפחיתה את יצור מספר הנוגדנים הלוחמים בגוף. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת שיקאגו (Chicago) אפילו שבוע של ארבע שעות שינה בלילה מספיק בשביל להפחית את ייצור הנוגדנים בגוף במחצית. רוב המבוגרים צריכים בין 7 ל-8 שעות שינה בלילה, כל לילה.
טיפ ממערכת החיסון: האינדיקציה האמיתית היא איך אתם מרגישים בבוקר ולאורך כל היום. אם אתם מתעוררים עייפים, כנראה שאתם צריכים עוד קצת.

שחור או ורוד?

מחקרים מראים שתוחלת החיים של טיפוסי חצי הכוס הריקה לא ארוכה כמו תוחלת החיים של אנשי המשקפיים הורודים. אבל לא הכל שחור. כאשר אנשים פסימיים מטבעם מצליחים לאמץ קצת גישה חיובית, הם חווים פחות סטרס ונהנים מבריאות טובה יותר. מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA) מצא כי אצל סטודנטים שהתחילו את הסמסטר בתחושה אופטימית, כבר באמצע הסמסטר היו יותר נוגדנים שעזרו להגביר את התגובה של מערכת החיסון. ההסבר הפשוט יכול להיות שאופטימיים פשוט דואגים לעצמם יותר טוב. לפי ההסבר המורכב יותר, יותר אופטימיות שווה פחות נזק שנגרם למערכת החיסון בעקבות סטרס.
טיפ ממערכת החיסון: לא קל להשתנות. אבל למצוא סיבה אחת (אפילו קטנה) להרגיש טוב בכל יום, זה אפשרי.

היא אמרה, הוא אמר

לפי מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA), אפילו ריב סוער עם בן הזוג יכול לחזק את מערכת החיסון. או אם להגיד את זה בצורה פשוטה: לשמור בבטן זה לא טוב. במחקר, 41 זוגות מקבוצות גיל שונות התבקשו לדון בפני החוקרים בבעיה מהחיים המשותפים, במשך 15 דקות, כאשר התגובות הפיסיולוגיות שלהם נמדדו במקביל. החוקרים הבחינו בעליות בלחץ הדם, בקצב הלב ובתאים הקשורים למערכת החיסון, כולם דומים לשינויים שמתרחשים בגוף בתגובה לפעילות גופנית מתונה. אבל זה לא אומר שהכל מותר. עדיין צריך לשחק הוגן. בקרב זוגות שהשתמשו בציניות, העלבות ומי יגיד את המילה אחרונה נמצאו פחות נוגדנים, יותר הורמוני סטרס וזמן החלמה גבוה ב-40%.
טיפ ממערכת החיסון: אל תשאירו דברים בבטן.

תחת לחץ

סטרס כרוני, מהסוג שנמשך יום אחרי יום ולא מרפה, גובה מס מאספקטים רבים של הבריאות, וזה כולל גם את מערכת החיסון. סוג כזה של סטרס (בשונה מסטרס שנגרם מסתם יום רע בעבודה) גורם לירידה משמעותית ביכולת של מערכת החיסון לעשות את העבודה שלה ולהילחם במחלות. התוצאה של תקופות ממושכות של לחץ אינטנסיבי יכולה להיות ירידה בכמות התאים במערכת החיסון, וגם אלה שנשארים לא בדיוק מתמודדים טוב עם הלחץ.
טיפ ממערכת החיסון: לא נשלח אתכם לעשות אמבטיית קצף עם נרות ריחניים, אבל כן נשלח אתכם למצוא משהו שמפרק את המתח, כמו פעילות גופנית, נשימות, יוגה או מדיטציה.

שנינו נוסעים במכונית

לפי ההערכה, אחד מארבע אנשים לא עוסק בשום סוג של פעילות גופנית בכלל. זה בערך כמו לעמוד בגשם, בלי מטריה, ובלי סוודר ולחכות שוירוס יתיישב עליכם. כאשר מחקרים השוו בין אנשים לא פעילים לאנשים פעילים מבחינה גופנית (אפילו צעידה קלה) הם מצאו אצל הלא פעילים פי 2 אישורים מהרופא על ימי מחלה.

טיפ ממערכת החיסון: תצביעו ברגליים. 30 דקות של פעילות אירובית (גם צעידה קלה נחשבת) מכניסה את תאי הדם הלבנים לפעולה, ועוזרים למערכת החיסון לפעול בצורה חלקה יותר.

שולפים

לוקחים אנטיביוטיקה עם הסימן הראשון של צריבה בגרון? לפי מחקרים זה בדיוק מה שעלול לגרום לכם לחלות יותר פעמים ובצורה חריפה יותר. במהלך הזמן, הגוף מפתח עמידות בפני טיפולים תרופתיים ומחקרים מראים שבקרב חלק מהמטופלים, אף נמדדו רמות נמוכות של ציטוקינים (cytokines), השליחים של מערכת החיסון.
טיפ ממערכת החיסון: לשמור את האנטיביוטיקה רק לזיהומים חיידקיים. לא להשתמש כמניעה, ולא לשמור חפיסות שלא סיימתם עד הסוף.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה