מה מומלץ לאכול וממה כדאי להימנע כדי להימנע מהתקף אסטמה
אסטמה היא מחלה התקפית כרונית על רקע דלקתי שגורמת להיצרות הסימפונות וכלי הנשימה ובעקבות כך לקשיי נשימה. חומרת המחלה יכולה לנוע מצפצופים בנשימה דרך חרחורים והפרעות בנשימה ועד לקשיי נשימה חמורים וסכנת חיים.
אסטמה פופולרית במיוחד בקרב ילדים – 10%-12% מהילדים סובלים ממנה, שיעור הצונח ל-5% בקרב מבוגרים. אסטמה יכולה להופיע על רקע אלרגי ולכן נפוצה באביב, אז אבקני הפרחים גורמים למה שנקרא "קדחת השחת" – מופע התעטשויות, שיעולים וחרחורים שקולם נשמע בסך וכרוכים בקשיי נשימה וסבל.

מזון כגורם לאלרגיה
רוב הלוקים בהתקפי אסטמה חוזרים ונשנים אינם אלרגיים למזון מסוים ורק שיעור נמוך מהם עלול לפתח רגישות לסוג מאכל. ובכל זאת, הרשימה של מאכלים החשודים בהיותם אלרגניים ארוכה למדי.
רופאים הדוגלים בשיטות טבעיות בודדו את "השמינייה הגדולה", או 8 הגדולים – המאכלים העיקריים הגורמים ליותר מ-90% מסך מקרי האלרגיה למזון. ואלה הם:
  • חלב
  • ביצים
  • סויה
  • דגים ופירות ים
  • בוטנים
  • אגוזים
  • חיטה
  • שמרים

לכן, הצעד הראשון למניעת התקף אלרגי ו/או התקף אסטמטי הוא הוצאת המזונות הללו מהתפריט.
חשוב להבהיר – רשימת המזונות האלרגניים ארוכה למדי, והוצאה של כל המזונות החשודים באלרגניות ירוקן את המטבח מתכולתו. לכן, רשימת 8 הגדולים מספיקה. הוצאה שלהם תנקה את התזונה שלכם מרוב החשודים באלרגניות.

תזונה בסיסית
ככלל, תזונה לאסטמה צריכה להיות בסיסית ולא חומצית. סוכרים, חלבונים וסוכרים אינם רצויים, כיוון שהשפעתם על הגוף היא חומצית. כנ"ל אלכוהול, קפה, מאכלים מעובדים ותעשייתיים, קטשופ, מיונז וחרדל, מונוסודיום גלוטומט, מזון מטוגן ועוד.
לעומת זאת, מזון בסיסי יכלול ירקות בדגש חזק על עלים ירוקים, פירות טריים, שקדים ואגוזים, אבוקדו, שמנים מן הצומח בכבישה קרה, פירות הדר – אמנם הם חומציים אבל השפעתם על הגוף בסיסית, אצות ים, נבטים, ירקות שורש.
וסתם שתדעו – אחד המזונות הבסיסיים ביותר הוא מים. פשוט מים. ולכן אסטמים נדרשים לשתות יותר.

לאכול מעט ולאט
חולי אסטמה רבים יעידו על הקשר בין המחלה לתחושת נפיחות בגוף. עיכול לא טוב יכול בהחלט להניע התקף אסטמה. לכן, ההמלצה היא לאכול פחות מהנדרש לקיבולת, ולעשות זאת לאט. ללעוס היטב, לשתות בין לבין, לאכול באופן רגוע.

דבש
קיימת מחלוקת האם השפעת הדבש על הגוף היא חומצית או בסיסית, אבל אין ויכוח כי דבש עוזר למנוע התקף אסטמה. יש הנושמים מעל קופסת דבש פתוחה, אבל אפשר גם פשוט לאכול כפית-שתיים בכל יום. דבש מסלק את הליחה, מרגיע את הנשימה ומייצב את השרירים העוטפים את כלי הנשימה. שרירים אלה גורמים למעשה להתקף האסטמה כשהם מתכווצים באופן לא רצוני ולא נשלט.

לא לאכול לפני השינה
תופעת הרפלוקס עלולה להופיע לאחר ארוחה, בעיקר במצב שכיבה. לכן כדאי להרחיק בין האירועים הללו. בריפלוקס, עולה תוכן הקיבה וחוזר לגרון. המזון שנמצע בשלבי עיכול עטוף למעשה בחומצות הקיבה והוא חומצי למדי. אם יגיע לכלי הנשימה, עלולה להתפתח תגובה אסטמתית. תחסכו את זה מעצמכם.

ויטמין C
מחקר באיטליה בדק את תזונתם של יותר מ-18 אלף ילדים ומצא קשר יציב ובר קיימא בין אכילת פירות הדר, קיווי ופירות נוספים עשירים בוויטמין C לבין ירידה בכמות התקפי האסטמה. הקשר בין המקרים היה ברור גם בקרב ילדים שהסתפקו בשתי מנות פרי בשבוע בלבד.
גם בקרב ילדים החולים באסטמה נרשמה ירידה הקשורה לאכילת פירות. שיעור התקפי האסטמה בקרב ילדים שצרכו פירות עשירים בוויטמין C פחות מפעם בשבוע היה גבוה ב-17% ביחס לילדים שאכלו פירות אלו פעמיים בשבוע.

בצל ושום
התכונות האנטיספטיות והאנטי דלקתיות של ירקות שורש אלו נמצאו יעילות בקרב חולי אסטמה. יכולתם להפחית קרי דלקת בגוף מרגיעה את דרכי הנשימה ומייצבת אותם.
בצל ושום קצוצים חי בתוספת דבש זה קוקטייל טבעי חזק ויעיל המיועד לדרכי הנשימה. קצצו חצי בצל, 2-3 שיני שום ו-2 כפיות דבש ואכלו חי על המקום. אין טעם להקפיא ולשמור. הכינו טרי וטרפו מיד. הריח אמנם לא משהו, אבל האפקט החיובי מגיע מיד.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה