רבים מההורים ממש "נאבקים" עם ילדיהם על מנת שיאכלו אוכל בריא. אך מחקר שנערך באחרונה בחוג למדעי הפסיכולוגיה באוניברסיטת לידס באנגליה, טוען חד-משמעית: הדבר אינו מסובך כל כך כפי שזה נראה לנו. ההורים יכולים גם יכולים להרגיל את ילדיהם למצרכי מזון בריאים, בכך שיתחילו להזין אותם באופן סדיר מגיל מוקדם לפירות וירקות טריים. החוקרים בחנו את התיאוריה שלהם על קבוצת ביקורת של ילדים מבריטניה, צרפת ודנמרק.

לילדים בקבוצת הביקורת נתנו מנות של פירה מארטישוקים בשלוש גרסאות: פירה רגיל, פירה עם סוכר ופירה עם שמן צמחי. עם הזמן, 40 אחוז מילדי הקבוצה החלו לאכול כמויות פירה גדולות יותר. מספרם של התינוקות שסיימו את כל המנה גדל עוד יותר. 21 אחוז מהם השאירו את הצלחת ריקה או חיסלו לפחות 75 אחוז מהמנה.

כן הסתבר במחקר שאת קבוצת הילדים בגילאי 2-3 היה קשה יותר להרגיל לפירה. המסקנה: בגיל הזה הילדים הופכים בררניים יותר כלפי האוכל. עם זאת, המתודה עבדה מבחינת ההחדרה של מוצר חדש לתוך התפריט. הווה אומר, שלא היה שום צורך להוסיף למנה אלמנט נוסף. כלומר, אין צורך ממשי להוסיף סוכר לכל דבר, כפי שהדבר נעשה כיום כל ידי יצרניות רבות של מזון לילדים ותינוקות. מספיק לתת לתינוק את מצרך המזון המבוקש 5 עד 10 פעמים, על מנת להרגיל אותו אליו.

המלצות הדיאטנים

רבים מהדיאטנים הקונבנציונליים ממליצים – למי שמבקש לרדת במשקל (ומי מאיתנו אינו כזה?) – על דיאטה המבוססת בעיקר על פירות וירקות טריים. בארה"ב למשל, מולדת הפאסט פוד, ממליצים הדיאטנים לכלל האוכלוסייה לאכול מדי יום פירות בהיקף של כ- 1.5 עד 2 ספלים. למי שרוצה לרדת במשקל באופן משמעותי, ההמלצות הן בדרך כלל לכלול עוד יותר פירות וירקות בתפריט שלהם. לטענת המומחים, הפירות והירקות אינם עשירים במיוחד בקלוריות, והם מהווים תחליף בריא ומצוין לכל מיני מזונות אחרים, שיש בכוחם להזיק לגופנו. 

דעה זו פופולארית לא רק בארה"ב, אלא למעשה בכל העולם. אך למרות ההסכמה כמעט מקיר לקיר, צריכה מאסיבית של פירות וירקות לא תעזור לכם לרדת במשקל – כך קובע מחקר שנערך באחרונה על ידי חוקרים מאוניברסיטת אלבאמה.

לא יועיל – לא יזיק

החוקרים ערכו השוואה בין הדיאטה הים-תיכונית לבין זו המומלצת בארה"ב וכוללת כמה שפחות מזונות עם אחוזי שומן גבוהים.

תוצאות המחקר הצביעו חד משמעית על כך שהדיאטה הים תיכונית, הכוללת כמות גדולה של שמן זית - העשיר בחומצות שומן חד בלתי רוויות - מביאה לתוצאות טובות יותר. כמו כן, פרט ליעילותה בירידה במשקל, היא מונעת מקרים רבים של סכרת. נוסף לכך, כבר במחקרים שנערכו בעבר התגלה כי חולי הלב אשר צרכו דיאטה ים תיכונית, היו נתונים להתקפי לב ב-30 אחוז פחות מאשר אלה שצרכו דיאטה עם אחוזי שומן נמוכים.

כידוע, הגורם העיקרי למחלות הלב הוא טרשת העורקים, מחלה ההנוצרת עקב שקיעת חומרים שומניים בדפנות העורקים ועקב כך - היצרות, ירידה בגמישות וסתימת כלי הדם, והתוצאה היא בעיה בזרימת הדם. לכן לתזונה נכונה יש חשיבות רבה בהורדת רוב גורמי הסיכון ובמניעת מחלות הלב.

מסקנת החוקרים: יעילות ההמלצות של מומחי דיאטה למיניהם בדבר צריכת פירות וירקות הן מוגזמות מדי ומתעלמות מחומרים חשובים אחרים בתפריט, כמו הביצים למשל.

עם זאת, טוענים החוקרים, גם אם מגזימים קצת ביעילות דיאטת פירות וירקות – להזיק היא לא יכולה.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה