מחקרים על עיסוי תינוקות מוכיחים שוב ושוב את הקשר בין מגע לבריאות בכל המישורים. מחקרים אחרים מספרים שלכולנו לא יזיק קצת יותר ממנו. מגע תורם להפחתת תחושת כאב, לחיזוק המערכת החיסונית, ולשיפור התפקוד הכללי.

חמישה חושים יש לנו. ומשום מה אנחנו מזניחים קצת את המגע.

דיכאון

דיכאון הוא כבר מזמן לא סוד שלא מדברים עליו. הוא בעיה ציבורית רווחת, שנמצאת במגמת עליה תמידית, ולפי מה שאומרים, בעשורים הקרובים כמעט כולם יפתחו את הבוקר עם פרוזאק ליד הקפה. על טיפול תרופתי בדיכאון מדברים המון. על הטיפול בעיסוי קצת פחות. אבל, לפי מחקר שפורסם בחודש מרץ השנה בכתב העת- Journal of Clinical Psychiatry, עיסוי יכול להרגיע סימפטומים של דיכאון. לפני שהניסוי התחיל, החוקרים שיערו כי טיפול בעיסוי מעודד תחושת רגיעה, מפחית סטרס, משחרר הורמונים של הרגשה טובה, השפעות שמתעצמות בזכות הקשר שנוצר בין המטפל למטופל. הם מצאו 17 מחקרים שונים (786 משתתפים בסך הכל) שבחנו את ההשפעה שיש לטיפול בעיסוי על מטופלים שסובלים מדיכאון. מתוך 17 מחקרים, 13 מחקרים השוו בין טיפול לעיסוי לטיפולים אחרים, כמו טיפול בצמחי מרפא (רפואה סינית), פעילות גופנית, או טכניקות רגיעה שונות. ארבעה מחקרים השוו בין קבוצה שטופלה בעיסוי, ובין קבוצת ביקורת. בכל המחקרים השתמשו בכלים מחקריים שונים כדי להעריך את רמת הדיכאון בקרב המשתתפים. המסקנה שעלתה באופן ברור מסקירת המחקרים היא, שלטיפול בעיסוי היה השפעה משמעותית על הסימפטומים של דיכאון.

חרדה

למרות שטיפול בעיסוי היא אחת משיטות הטיפול הפופולאריות ביותר לחרדה, ההשפעה שלו מעולם לא נמדדה בצורה מדויקת. גם לחוקרים שערכו את המחקר שפורסם בתחילת השנה בכתב העת- journal Depression and Anxiety זה נשמע מוזר, והם החליטו לתרגם את היעילות של טיפול בעיסוי למספרים. 68 משתתפים שסובלים מהפרעת חרדה כללית (GAD) נרתמו למשימה, וחולקו לשלוש קבוצות- קבוצה שטופלה בעיסוי, קבוצה שטופלה בטכניקות רגיעה כלליות (למשל נשימה) וקבוצת ביקורת. כל המשתתפים בכל הקבוצות קיבלו סדרה של עשרה טיפולים, שנמשכה 12 שבועות. החרדה נמדדה באמצעות סולם קליני לפני ואחרי הניסוי. התוצאות הראו ירידה של 50% מהציון הראשוני במדד החרדה, שינוי חיובי בתסמינים של דיכאון וחרדה, וירידה בפגיעה בתפקוד היומיומי שנגרם בעקבות החרדה. מה ההסבר? העיסוי הגביר את התפקוד של מערכת העצבים הפארא-סימפתטית, זאת שאחראית להזכיר לנו מדי פעם שהכל בסדר, גם אם זה לא נראה ככה. 40% מהמשתתפים דיווחו על הקלה משמעותית בסוף המחקר. 50% אמרו את אותו הדבר גם אחרי חצי שנה.

אבל ואובדן
לפי מחקר שפורסם בחודש אפריל השנה, בכתב העת Journal of Clinical Nursing, טיפול בעיסוי יכול לסייע גם בהתמודדות עם אובדן. המחקר כלל 18 משתתפים בגילאים שונים (34-78) אשר איבדו קרוב משפחה. למשתתפים היתה אפשרות בחירה בין עיסוי כפות הידיים, או עיסוי כפות הרגליים (רפלקסולוגיה). הם טופלו פעם בשבוע, במשך 25 דקות, במשך שמונה שבועות. את הטיפול הם קיבלו בבית, בעבודה, או בקליניקה רפואית לבחירתם. תשעה משתתפים בחרו ברפלקסולוגיה, 8 בחרו בעיסוי כפות הידיים ומשתתף אחד אמר שאם כבר ניסוי, אז שיהיה שניהם. העיסוי עצמו הוגדר כעיסוי רקמות רכות, כלומר עיסוי שמפעיל לחץ עדין, אבל עם עוצמה וממש מעט שמן. אחרי כל טיפול, המשתתפים נשארו לנוח במשך חצי שעה. חצי שנה אחרי שהמחקר נגמר, כולם פרט לאחד, אספו את השברים והבינו שהחיים נמשכים.

אז איך אפשר להסביר את זה?. האם ההשפעה של עיסוי היא רק פיסית? או גם קצת פסיכולוגית? או קצת משתיהן?. עיסוי היא בין טכניקות הטיפול הראשונות ביותר, אם לא הראשונה. אחרי הכל, אם אנחנו מבחינים בחבר שכואב לו, אנחנו מיד מחבקים אותו. אפילו כשלנו כואב, אנחנו מניחים את היד על האזור. כנראה שזה מה שהופך את העיסוי לכל כך טוב. הפשטות, האינטואיטיביות, האנושיות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה