כולסטרול טוב, כולסטרול רע. מה ההבדל, כולם כולסטרול? לא מדויק. כולסטרול טוב (HDL) הוא הכולסטרול שאתם רוצים בצד שלכם. הוא סוג ידידותי של כולסטרול, שמשייט בזרם הדם ותוך כדי מסלק מולקולות של כולסטרול רע ומזיק ממקומות שהן לא אמורות להיות בהם.

כולסטרול טוב- מה בדיוק הוא עושה, ואיך שומרים עליו בצד שלנו

מה כל כך טוב בו?
כולסטרול טוב (HDL) הוא לא כולסטרול שמגיע דרך התזונה, אלא כולסטרול שנמצא בזרם הדם. הוא חלק מהשומנים שנמדדים בבדיקת שומנים בדם, מהווה בין 20% ל-30% מהכולסטרול הכללי, והוא הרכיב שאתם רוצים ממנו יותר, בגלל שהוא קשור לסיכון מופחת להתפתחות מחלות לב.

כולסטרול טוב הוא בעצם ליפופרוטאינים בעלי דחיסות גבוהה (High Density Lipoprotein). כל מולקולה של כולסטרול טוב היא מולקולה מיקרוסקופית. כדי לשייט בזרם הדם הכולסטרול צריך עזרה, שאותה הוא מקבל ממולקולות שנקראות ליפופרוטאין. כל מולקולה של כולסטרול מכילה שכבת של ליפופרוטאין שמקיפה את הגרעין, שהוא בעצם הכולסטרול. החלקיק של כולסטרול, בהשוואה לחלקיקים אחרים של כולסטרול, הוא דחוס. לכן הוא נקרא ליפופרוטאינים בדחיסות גבוהה.

כולסטרול טוב נמדד ביחידות של מיליגרם לדציליטר דם. כאשר רמות הכולסטרול הטוב גבוהות מ-60 מ"ג לדציליטר, זה נחשב גבוה וזה טוב. כאשר הבדיקה מצביעה על רמות כולסטרול טוב נמוכות מ-40 מ"ג לדציליטר, זה לא טוב.

עדויות מבוססות ממחקרים מראות שכל ירידה של 5 נקודות במדד הכולסטרול הטוב קשורה לעלייה של 25% בסיכון להתפתחות מחלות לב, וכל עלייה של חמש נקודות קשורה לירידה של 3% בסיכון להתפתחות התקף לב.

מומחים עדיין לא בטוחים למה הכולסטרול הטוב עוזר להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות לב, אבל יש כמה השערות בקנה. לפי אחת מהן, הכולסטרול הטוב מגן מפני היווצרות של שכבת פלאק על דפנות העורקים. לפי גישה נוספת, הכולסטרול הטוב מסלק מולקולות של כולסטרול רע, וכשהוא מעביר אותן לטיפולו של הכבד הוא בעצם מפחית, משתמש מחדש וממחזר את הכולסטרול הרע, כי בכבד הוא עובר תהליכי עיבוד. מחקרים אחרים מראים שלכולסטרול טוב יש בעצם תכונות נוגדות חימצון ונוגדות דלקת.

מה לעשות עם רמות נמוכות?
במקרים מסוימים, רופא יכול להמליץ על טיפול תרופתי כדי לשפר את רמות הכולסטרול. אבל חשוב לזכור שגורמים רבים חוץ מכולסטרול קשורים להתפתחות מחלות לב- עישון, יתר לחץ דם, סוכרת, השמנת יתר וגם גנטיקה.

בגלל שכל כך הרבה גורמים אחראים להתפתחות מחלות לב, כולסטרול הוא לא גורל. באופן כללי, אנשים עם רמות גבוהות של כולסטרול טוב נמצאים בסיכון נמוך להתפתחות מחלות לב, ואנשים עם רמות נמוכות שלו נמצאים בסיכון גבוה יותר. אבל גם אנשים עם כולסטרול תקין יכולים לסבול ממחלות לב ואנשים עם רמות נמוכות של כולסטרול טוב בהחלט יכולים לחיות חיים שלמים עם לב בריא.

אבל, מה שרובנו לא יודעים, היא ההשפעה המיטיבה של שינויים קטנים בהרגלי אורח על תמונת הכולסטרול.

למשל, אי אפשר להגיד שאלכוהול הוא תרופה לכולסטרול, אבל צריכה מתונה שלו קשורה לרמות גבוהות יותר של כולסטרול טוב. בנוסף, פעילות גופנית (מינימום 30 דקות, ברוב הימים של השבוע) קשורה לעלייה בכולסטרול הטוב. הימנעות מעישון יכולה לעודד עלייה של עוד ארבע נקודות בכולסטרול הטוב.

חוץ מזה, כולסטרול אוהב שמירה על משקל גוף תקין ויציב, תזונה שמורכבת משומנים בריאים (כמו שמן זית ושמן פשתן) ואם אתם רוצים אותו לצדכם, תגידו שלום ולא להתראות לפחמימות פשוטות (עוגות, עוגיות, לחמים). 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה