החדשות הכי חמות של עולם הבריאות מספרות על בדיקה גנטית שתכנס בקרוב לשוק, ותוכל לנבא את תוחלת החיים. נשמע חדשני, אבל לבדיקה הזאת יש שתי בעיות עיקריות. הראשונה- רוב המומחים לא בטוחים לגבי מידת הדיוק שלה וטוענים שהיא לא מכסה את כל המשתנים שעשויים להאריך או לקצר את תוחלת החיים. השניה- רוב האנשים לא יוכלו לעשות אותה, כי היא תהיה מאוד יקרה.

בינינו, אנחנו לא צריכים בדיקה כזאת שתספר לנו מה מקצר לנו את תוחלת החיים. אם כבר, אנחנו צריכים אחת שתספר לנו איך להאריך אותם.

תזונה נכונה

בתרגום לשנים: תוספת של 5 שנים

אל תמעיטו בערכה של תזונה נכונה. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת קיימברידג' (Cambridge) תזונה שכוללת חמש (או יותר) מנות הגשה של פירות וירקות ביום, היא ממש בריאה. אבל את זה אנחנו כבר יודעים. מה שבכל זאת שונה במחקר של קיימברידג', הוא שראשית הוא עצום (השתתפו בו 22,000 משתתפים ולכן זה הופך את התוצאות שלו למאוד מהימנות). ובית- המחקר לקח תזונה נכונה ותרגם אותה למספר השנים שהיא מוסיפה לתוחלת החיים. אל תתעצלו. שווה לעמוד ולקצוץ סלט.

אלוהים נותן אגוזים

בתרגום לשנים: תוספת של 3 שנים

אבל אפילו בתוך העצה המאוד כללית הזאת של תזונה נכונה, בריאה ומאוזנת, יש טיפים וטריקים להרוויח עוד כמה שנים. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת (Rovira) בספרד, בקרב משתתפים אשר התזונה שלהם כללה חופן אגוזים בכל יום (ואנחנו מתכוונים בצורה הטבעית שלהם ולא מטוגנים או מומלחים) תוחלת החיים היתה גבוהה בשלוש שנים, בהשוואה למשתתפים שלא אימצו את ההרגל. בשביל לקבל את היתרון האמיתי, אגוזים צריכים להפוך לתוספת קבועה.

סיגריות

בתרגום לשנים: בין ארבע לחמש

כולם יודעים שויתור על הסיגריה שאחרי (קפה, ארוחת צהריים, סקס) יכול לצמצם באופן משמעותי את הסיכון לחלות במחלות שונות, ולשפר באופן משמעותי את מצב הבריאות הכללי ואת הכושר הגופני. אבל מחקר שנערך באוניברסיטת קיימברידג' (Cambridge) ניסה לענות על שאלת שאלות- עד כמה באמת עישון סיגריות גורע מתוחלת החיים ועד כמה הפסקה יכולה לשפר את המצב? תוצאות המחקר מראות שהפסקת עישון יכולה להוסיף (פחות או יותר) בין ארבע לחמש שנים. זה חצי עשור. וזה לא הולך ברגל.  

ידידותיים לסביבה
בתרגום לשנים: 5 שנים

קשרים חברתיים חזקים עם משפחה וחברים לא רק עושים את החיים מלאים, עשירים ושמחים יותר. הם גם יכולים לעשות אותם ארוכים יותר. חוקרים מאוניברסיטת בירגהם (Brigham) ערכו סקירה של 148 מחקרים שבחנו את ההשפעה של קשרים חברתיים על תוחלת החיים, וכללו בסך הכל כ-300,000 משתתפים. התוצאות היו מדהימות, לא רק בגלל שמשפחה וקשרים חברתיים הם גורם משמעותי שמשפיע על תוחלת החיים, אלא בעיקר בגלל שקשרים חברתיים קרובים טובים לנו כמו להפסיק לעשן, או להוריד את הקילוגרמים העודפים. אז תהדקו את הקשר. זה עוד חמש שנים לפחות.

 

חייך אל העולם

בתרגום לשנים: 7 שנים טובות

אומרים 'חייך, הכל לטובה' ועכשיו אפשר להוסיף לזה- חייך, הכל לטובה, וזה גם מוסיף כמה שנים לחיים. חוקרים באוניברסיטת ויין-סטייט (Wayne State), מישיגן, חקרו 230 ספורטאי עבר מוכרים בין היתר לפי תמונות שלהם, ומצאו שלא רק הכושר הגופני השפיע על תוחלת על החיים, אלא גם חיוך מכל הלב, כזה שחושף שיניים. אנחנו יודעים שגישה חיובית יכולה להשפיע בצורה חיובית על הבריאות. אבל המחקר הזה מראה שאפשר לתרגם רגשות חיוביים לתוספת שנים לתוחלת החיים. שבע אם להיות מדויקים.

יש לי יום הולדת

בתרגום לשנים: ולפחות עוד 7 נוספים

עם כל שנה שחולפת נדמה שימי ההולדת מגיעים מהר מדי. רק לא מזמן סיימנו אוניברסיטה, ועכשיו גיל המעבר פתאום כבר לא נראה כל כך רחוק. אם אתם מבועתים מתהליך ההזדקנות, הגיע הזמן לשנות גישה. מחקר שנערך באוניברסיטת ייל (Yale) מצא שגישה חיובית לתהליך ההזדקנות משפיעה בצורה חיובית על תוחלת החיים, בממוצע עד 7.5 שנים נוספות. החוקרים לא ממש בטוחים מה ההסבר לתוצאות המחקר, אבל הם משערים שתפיסה חיובית לגבי גיל מבוגר (למשל המשתתפים שראו בגיל מבוגר זמן לעשות את כל הדברים שתמיד רצו, בהשוואה למשתתפים שתארו את החיים בגיל מבוגר בודדים ורצופי מחלות) פחות או יותר קובעת איך ועד כמה נהנה ממנו. ולמען הסר ספק, ההשפעה מתחילה כבר כשאנחנו צעירים. אז תפסיקו לדאוג ותתחילו לחגוג.

פעילות גופנית

בתרגום לשנים: 3 שנים

כולם יודעים שפעילות גופנית טובה לבריאות. עד כמה? ובכן, מחקרים מראים שהמעבר בין אורח חיים בטלני לאורח חיים ספורטיבי יכול להוסיף שלוש שנים לתוחלת החיים. מחקר אורך שנערך באוניברסיטת רוטרדם (Rotterdam) במשך 4 עשורים, ניתח נתונים ומצא שתוחלת החיים כפי שהוערכה בגיל 50, היתה גבוהה בלמעלה מ-3 שנים בקבוצת המשתתפים הפעילים, בהשוואה לקבוצת המשתתפים הלא פעילים. אבל זה לא הכל. פעילות גופנית מציפה את הגוף בהורמונים שמחים, מה שאומר שהיא תורמת גם לגישה החיובית שהזכרנו קודם. פעילות גופנית בדרך כלל גם מביאה איתה משטר תזונתי בריא ומסודר יותר. אז ככה שתוספת של שלוש שנים היא הערכה בגבול הבטוח. פעילות גופנית קבועה יכולה להיות שווה הרבה יותר.

אז מה היה לנו כאן?

אם מסכמים את הכל מגיעים לאזור ה-30 שנים. אבל, לא כל כך מהר... בפועל זה לא כל כך פשוט. בתור התחלה, גישה חיובית וקשרים חברתיים קשורים אחד לשני. כנראה שאי אפשר להוסיף את שניהם, וגם אי אפשר להפריד ביניהם ולהגיד כמה כל אחד מהם מוסיף לתוצאה הסופית. באופן דומה, חמש מנות של פירות וירקות ביום שוות לתוספת של חמש שנים, אבל לאכול אותם ליד פיצה לא ממש יעשה את העבודה ואפילו יזיז את המחוג במשקל בדיוק לקצה השני. ויותר מזה, גם בתוכנית שמתוכננת עד לפרט האחרון, תמיד יש גורמים נוספים ולא צפויים שיכולים להפריע.


ובכל זאת- אם מאמצים את ההרגלים החשובים (קשרים חברתיים, גישה חיובית, תזונה בריאה, הפסקת עישון) מחקרים מראים שכל הסיכויים לטובתכם. בסיכום הכללי, זה יכול להסתכם אפילו בשני עשורים שלמים שנתתם לעצמכם מתנה. ואיזה מוטיבציה יכולה להיות יותר טובה מזה?

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה