אם פעם לא היינו בטוחים, היום אנחנו כבר יודעים שתזונה בריאה ומאוזנת חשובה למניעת כל המחלות, גם במניעת סרטן. במקרה של סרטן השד, יש סוגי מזונות שכדאי לאכול, וגם כאלה שעדיף להימנע מהם.

למה לא כדאי להזמין סטייק וול-דן, למה כדאי לעצור אחרי הדרינק הראשון, ולמה פירות, ירקות וסיבים תזונתיים צריכים להיות חלק בלתי נפרד מכל ארוחה?

פירות וירקות

פירות וירקות מכילים נוגדי חימצון עוצמתיים שעוזרים להגן מפני כל הצורות של סרטן. מחקרים מראים שחמש מנות של פירות וירקות ביום, יכולות להפחית את ההישנות של סרטן השד בנשים, במיוחד כאשר התזונה משולבת עם פעילות גופנית. לפי מחקר שפורסם בכתב העת Journal of the American Medical Association, ההימור הכי טוב הוא לאכול פירות וירקות בצבעים שונים. ככה מקבלים את כל נוגדי החימצון החשובים.

סידן וויטמין D

מחקר שנערך במשך 10 שנים באוניברסיטת הארוורד (Harvard) ופורסם השנה, מצא כי נשים אחרי גיל המעבר, שהעשירו את התזונה שלהן ב- 1,366 מיליגרם של סידן וכמות מספקת של ויטמין D, הפחיתו ב- 33% את הסיכון לסרטן השד, וב- 69% את הסיכון לסרטן שד אגרסיבי. המזונות המומלצים הם מזונות עשירים בסידן, כמו מוצרי חלב דלי שומן, סלמון, שקדים, מיץ תפוזים, וירקות ירוקים ועליים, או לחילופין תוספי מזון.

פשתן

זרעי פשתן הם מקור מצוין לליגנין, רכיב שככל הנראה משחק תפקיד חשוב במניעת סוגי סרטן שההתפתחות שלהם תלויה באסטרוגן. לפי מחקרים, ליגנין מעכב ומאט את קצב ההתפתחות של גידולים סרטניים. מקורות נוספים לליגנין הם זרעי חמניה, בוטנים, אגוזי קשיו, לחם שיפון ותות שדה.

בשר

סרטן ובשר לא הולכים טוב ביחד. מחקר שנערך באוניברסיטת צפון קרולינה (North Carolina) מצא שנשים אחרי גיל המעבר, שצרכו במהלך חייהן הרבה בשר אדום או עוף, מעושן או צלוי על האש, נמצאו בסיכון גבוה יותר להתפתחות סרטן השד. מה ההסבר? כאשר צולים בשר, חומצות האמינו שבו מייצרות רכיבים שנקראים אמינים הטרוציקליים (Heterocyclic Amines) חומרים מסרטנים שנוצרים בבישול בטמפרטורות מאוד מאוד גבוהות. גם כשהשומן של הבשר מטפטף על המנגל, נוצר חומר מסרטן נוסף שנקרא פחמנים פוליציקלים ארומטיים (polycyclic aromatic hydrocarbons).

אלכוהול

לפי מחקר נורבגי שנערך השנה, כדאי לעצור אחרי משקה אלכוהולי אחד, כי יותר ממשקה אחד ביום, מעלה את הסיכון להתפתחות סרטן השד ב- 20%. באותו מחקר מצאו שיותר משני משקאות ביום הגדילו את הסיכון להתפתחות סרטן השד ב- 82%. ההסבר הוא שככל הנראה אלכוהול מעלה את רמות האסטרוגן בגוף, ומפריע ליכולת של הגוף לייצר חומצה פולית (ויטמין B9) שקשורה בין היתר גם למניעת סרטן.

סיבים

לפי מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת לידס (Leeds) באנגליה, תזונה שעשירה בסיבים תזונתיים (לפחות 30 גרם ביום) יכולה להפחית במחצית את הסיכון להתפתחות סרטן השד בקרב נשים לפני גיל המעבר, וזה בסך הכל הגיוני. המזונות שעשירים בסיבים תזונתיים הם בעיקר פירות וירקות, שמכילים גם נוגדי חימצון רבים, ואנחנו כבר יודעים למה הם מסוגלים כשהם באמת רוצים..

      

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה